Beregning af kurs og hastighed.

I lektiehjælpen kom en af de unge mennesker med en opgave i vektorregning, som går ud på at beregne kurs og sejltid.

Opgaven lyder frit efter hukommelsen: Marie Miljø har fået til opgave at iagttage en olieforurening i Kattegat. Mette Miljø er stationeret i Korsør og skal finde olien. retningen er NNV fra Korsør (jeg skriver NNV fordi jeg ikke har opgaven her), sejlhastigheden er 10 knob. Der er en strøm i retningen SØ, som har en hastighed på 2 knob. Opgaven er nu at beregne hastigheden (over bunden?), samt ankomst tidspunkt. Tiden kan jeg beregne, når jeg kender hastigheden, så det er ikke noget problem.

Men hvordan beregner jeg vektoren for sejlretningen og den resulterende hastighed, når afdriften skal indregnes. Er der en der kender formlerne for beregningen.

 


fase
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ind og kigge på strømtrekanter.
Vikingeskibsmuseet har lidt om emnet:
http://www.vikingeskibsmuseet.dk/fagligt/undervisning/opgaver-til-undervisningen/stroemtrekanter/

Vektorerne skal laves om fra polære vektore til kordinater, så kan de lægges sammen og trækkes fra hinanden, og derpå laves om til en polær vektor igen.
Jeg har ikke lige en formel mm ved hånden, men håber at dette hjælper lidt.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tak for henvisningen. Jeg prøver at dele vektorerne op i deres komposanter og så lægge til og trække fra, så der kommer et resultat ud af det.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis