Alt skiftes ud med LED!

Konen og jeg har lige købt nyt hus og vi vil gerne investere i LEDlys og udskifte de nuværende sparepærer. Vi ved godt at det er en forholdsvis "dyr" investering, men det vil hurtigt betale sig selv ind.

Vi er på udkig efter både LED pærer (til lamper m.m.) og LED spotlys som vi vil installere i køkkenet, på værelserne og på badeværelserne. De må derfor også gerne være dæmpbare - i hvert fald dem til værelserne.

Det virker lidt som om at det er er jungle når det kommer til at købe LEDlys - har i nogle gode anbefalinger?

Hvad skal man kigge efter? Lumen, Kelvin, Watt... Det er lidt forvirrende det hele, haha

Mvh

Karsten79

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal kikke efter Lumen, som er udtryk for hvor meget lys, der udsendes. Kelvin, som er udtryk for farvetemperatur. Du bør nok vælge mellem 2500 og 3000 K. Desuden skal du se efter Ra værdien, som bør ligge så så tæt på 100 som muligt. Helst over 90 til brug i køkken og bad. Watt blev brugt til angivelse at lysstyrken på glødepærer.

fase

Watt giver ikke rigtig nogen mening når vi taler LED - de er alle ekstremt lavtforbrugende.

Kelvin : 2700 K er den, der kommer tættest på en almindelig glødelampe eller halogen - varmhvid/gylden.

3000 K betegnes også som varmhvid - men er mere hvid i farven.

5-6000 K betegnes som koldt lys og er da glimrende udendørs, giver mere lys end varmhvide. - men jeg ville aldrig bruge dem indendørs i en bolig.

Så er der den værdi som jeg betragter som en af de allervigtigste parametre : Ra/CRI værdien som er et udtryk for hvor godt farver gengives - 100 er sollys så jo højere jo bedre. Ra80 er glimrende til det meste - dog i min optik ikke hvor der tilberedes og spises mad eller badeværelset, hvor der lægges krigsmaling  - disse steder er farvegengivelsen særlig vigtig og Ra værdi på over 90 vil være at foretrække.

Selv har jeg bibeholdt gløde/halogenpærer over spisebord både i køkken og stue - alle andre steder er LED på mellem  Ra 85 og 95.

Lumen - der findes skemaer, der angiver ca. hvor mange Lumen de " gamle " glødepærer giver og så kan man sammenligne. Min erfaring er dog at nogle LED er for optimistiske når Lumen opgives.

Håber det giver mening 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej begge to

Tusind tak for svarene og jeg forstår heldigvis det meste af det! Jeg tror hellere jeg må undersøge det hele lidt nærmere med ovenstående in mente..

EISOE - Hvad mener du når du skriver at nogle producenter er optimistiske når de opgiver deres Lumen værdi? Må man overhovedet det?
Skrevet af Karsten79 på 02-03-2016 09:44

EISOE - Hvad mener du når du skriver at nogle producenter er optimistiske når de opgiver deres Lumen værdi? Må man overhovedet det?

Nej, jeg kan ikke forestille mig at det er i orden.

Jeg skrev også at det er min erfaring - jeg skiftede nogle 20W halogen ud med LED, som havde ca. den samme lumenværdi. De så ikke ud til at lyse lige så meget.

Jeg har også sat noget LED - bånd op, hvor jeg faktisk blev overrasket over hvor godt lys det gav i forhold til det opgivne.

Det kan godt have noget at gøre med øjnene,der ser 

I nogle af de skemaer, der sammenligner glødepæreWatt med Lumen er der også en tolerance opgivet - så det er ikke helt nemt at sammenligne.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tak for svaret EISOE

Jeg endte med at købe 10 af disse https://ledsale.dk/10w-primoflux-es...paere.html til rundt omkring i huset. Nogle af dem dæmpbare.. Jeg synes måske ikke det er så vigtigt at lyset i gangen kan dæmpes  

Jeg er stadigvæk på udkig efter nogle spotlys til køkkenet og til badeværelset med lidt højere RA værdi - det bliver konen nok glad for, når der skal lægges makeup 

 

Annonce

Vedr. spot er Sunflux noget af det bedste du kan få - Ra værdi på 95.

De kan fås hos greenline og sikkert også andre :

www.greenline.dk/k/led-paerer/led-p...=relevance

Linket er til 230V - men de kan også fås i 12V med samme gode farvegengivelse.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg købte sådan nogen her til mit køkken, dem er jeg rigtig glad for...

http://detled.dk/gu10-led-der-erstatter-35-40w/727-sunflux-gu10-halo-led-paere-45w-daempbar-i-2700k-ra95-60.html

Tak for svarene og input gutter
Husk at vi har en aftale, som giver os LDS-rabat på Sunflux-pærer hos Greenline (klik på "Tilbud" i menuen i toppen af skærmen).

Jeg har selv købt dem til både køkken, bad og udendørs og er meget tilfreds med kvaliteten.

Mvh. AllanE
Hvorfor kan jeg ikke lave mine links klikbare? Er det ikke muligt at redigere i sine indlæg, eller kan jeg bare ikke finde den rigtige knap?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis