bygherre ansvar

Hejsa.

ved godt det ikke er helt LDS men er iskker på der sider nogle kloge hoveder rundt omkring.

jeg er ved og indhente nogle tildbud i forbindelse med repration af min rygnings mørtel. + li andre småting.

og da det er mig der bestiller arbejdet vil jeg jo automatisk være byghhere formoder jeg ?

her tænker jeg om de vil stille stillads op, eller om de vil benytte det flade tag på garragen på den ene side af husset, dette går helt op til tagrenden som jeg formoder et stillads gør da de vel ikke bygger det skråt ind over hele taget ?

hvis de ikke smider stillads op, og de gud forbyde det mister ballancen og en skvatter ned, lander de enten ved tagfod på taget, eller på græsplænen, hvem har så ansvaret ?

generalt hvilket sikkerheds ansvar har jeg som privat bolig ejer ved tagarbejde. ?

husset er vel ca. 8-9 meter højt fra jord til top

skal siges jeg ingen håndværksmæssig baggrund har, eller er sikkerhedsuddanet på noget punkt med hensyn til byggeri/renovering.

ved godt jeg måske tænker rimelig sort nu, men better safe then sorry

har prøvet og søge, men svært når man ikke rigtigt ved hvad man skal søge efter

er ikke særlig meget LDS agtigt, men har det ikke så godt oppe i fulgenes teritorium

 

 

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den håndværksmester, som påtager sig arbejdet, har nogle helt klare retningslinjer givet af Arbejdstilsynet med hensyn til sikkerhed for at arbejde på taget. Så det er hans problem.

fase
selvfølgelig har de nogle retnings linjer, og jeg vil da bestemt også forvente af de overholder disse. men som ganske alm. lønslave har jeg jo ingen ide om hvordan og hvorledes og hvornår de evt skal have sikkerheds line på eller om ikke det er nødvendigt osv.

så helt kort, kan jeg på nogen måde blive draget til ansvar for en ulykke, fordi jeg evt ikke har stoppet dem bare fordi jeg burde vide af man da selvf. ikke skal kravle rundt på et tag med en 100kg. murebalje spændt fast til sit bælte, som den et benede murer jeg har hyret gør. og dermed skulle have stoppet dem. såfremt jeg er hjemme når arbejdet bliver udført.

her er det selvfølgelig overdrivelse fremmer forståelsen he he
Du har ingen ansvar for sikkerheden, når du bestiller et firma til at udføre arbejdet. Så kontant kan det siges. (Med mindre du kører ind i stilladset, så han falder ned)
Det er noget andet når du har fætters svoger ( eller noget andet) til at hjælpe dig med LDS arbejde. Han falder ned og kommer til skade. Der kan du få et erstatningsansvar.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er faktisk ikke helt rigtig, at bygherre ikke har noget ansvar!
Bygherre har ALTID det overordnet ansvar! byggeherre kan uddelligere denne opgave til en rådgiver såsom en arbejdsmiljø kordinator, der kan opstille nogle rammer for opgave udførselen! Denne opgave går rent faktisk ind under særligt farligt (bilag 1 arbejde) da arbejde foregår i mere end 5 meters højde dvs. Der principielt skal udarbejdes en PSS.

Der kan vel næppe være nogle voksne mennesker, der kan være i tvivl om, at det ikke er ok at klatre rundt i 8-9 meters højde, uden nogen form for sikkerhed. Bygherre har man hvertfald pligt til at skride og stoppe arbejdet hvis han ser dette,
Der er altså grænser for ansvarspådragelse.
Hvis bygherre planlægger et byggeri, ja så er der et ansvar. Men har er der tale om et mindre reparationsarbejde. Udskiftning af lidt tagsten.
Man kan kun have et ansvar på noget man har indflydelse på. Jeg kan ikke have ansvar hvis en mekaniker kommer til skade ved rep. af min bil - eller en glarmester der skal skifte en rude - eller elektriker skal montere et nyt HPFI relæ.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Som ev elmand skriver, så er det begrænset hvor vidt ansvarspådragelsen kan videregives. Selvfølgelig har man som bygherre et vis ansvar, men hvis arbejdsopgaven er videregivet til en anden aktør og alt papirarbejde er i orden, så er det denne aktør der står med problemet.
Hvis jeg beder en tømrer om at reparere eller udskifte mit tag, er det tømrerens forbandede pligt at sørge for at sikkerhedskravene er opfyldte. Hvordan skulle jeg overvåge om der begås overtrædelse af reglerne, når jeg ikke kan se, hvordan svendene gebærder sig på taget. Jeg kunne jo være på arbejde. Med hensyn til papirarbejde består det for min del i at have accepteret tilbuddet/overslaget.

fase
mange tak for svar.

kan hører jeg har samme indgangsvinkel som jer andre, men der er jo tit nogle fuldstændig sindsyge regler, som ingen mening gir, og som ikke er til og hitte rundt i.

mange tak for svar allesammen :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis