Lyskasse ved skab

Jeg har et væg-til-væg skab, hvor der dog er 20 cm mellem skabets top og loftet. Jeg kunne derfor godt tænke mig at lave en kasse af en art, som rækker 50-60 cm ud over skabets forkant og hvor jeg isætter LED-spots.

Loftet og væggene er beton og der sidder et lampeudtag i væggen over skabet, som jeg har tænkt mig at trække strømmen fra.

Er der nogen der kan hjælpe mig lidt med reglerne? Er der noget bestemt materiale jeg skal bruge, skal hulrummet fyldes ud med isolering, etc etc. Gode råd er naturligvis også velkomne

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville lave en ramme af krydsfiner, smide noget 6 mm krydsfiner på, og sætte nogle 12v spots i. Så slipper du for bøvl med 230 volt træk og isolering og sådan noget gøgl.
Velkommen på LDS
Du kan lave en kasse som beskrevet ovenfor. Det er dog en betingelse at lampeudtaget på en eller anden måde er tilgængelig. Det kan måske gøres ved at bunden i den ligger løs, på en ramme. Så kan man tage den ned sammen med spotsene. På den måde kan man komme op til lampeudtaget. Det har ingen mening at fylde den med isolering.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Skrevet af ev elmand på 01-03-2016 22:14
Velkommen på LDS
Du kan lave en kasse som beskrevet ovenfor. Det er dog en betingelse at lampeudtaget på en eller anden måde er tilgængelig. Det kan måske gøres ved at bunden i den ligger løs, på en ramme. Så kan man tage den ned sammen med spotsene. På den måde kan man komme op til lampeudtaget. Det har ingen mening at fylde den med isolering.

Hvis nu kablet i væggen ikke er lang nok, kan jeg vel lave en samlekasse i bagerst i skabet, hvor jeg samler kablet fra lampeudtaget med kablerne fra spots'ne?

DU skal jo alligevel have en transformer hvis du skal bruge 12v spots, så du trækker bare ledning fra spots til transformer, og så fra transformer til loftudtag. Så skal du bare efterlade nok slæk i ledningen til at du kan trække molevitten ud hvis der bliver behov for det.
Selv om du trækker kabel ned i skabet og samler, så skal lampeudtag stadig være tilgængelig, så det ændrer ikke noget.
følg opskriften fra Picarro kl. 10:53

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis