fikse kældervæg med saltudblomstninger

Hejsa,

Vi har lige købt vores drømmebolig, en stor murmestervilla fra 1935. Huset har været brugt som folkekirke, så der skal laves "lidt" ombygning før vi er helt i mål, det er dog mit andet murmesterhus fra den periode så er rimelig godt med på hvordan vi bære os ad .

Kælderen er høj og tør, der er lagt omfangsdræn og der er tætnet med platon? plader. Man har dog ikke været god til at rense sandfang op så der har været tilfælde af returløb ind i drænrør og efterfølgende vandindtrænging, det er dog fikset, og selv under voldsomme regnskyld følger dræn og sandfang fint med og der er ingen "kælderlugt" eller lignende...

Der er dog saltudtrækninger på væggen, ca 30 - 40 cm over gulv. hvor malingen ligesom skaller ... der er også et par steder hvor pudslaget har løsnet sig.

Dette skal selvf fikses på den rette måde... den sikre er vel at banke pudset af og så pudse op på ny for at afslutte med ex cempexo, det gjorde jeg i mit gamle hus men det var et pokkers til arbejde....

Hvordan finder jeg ud af hvad muren er behandlet med nu? tror faktisk det er noget cempexo lignende, det skaller ligesom et tykt kalklag men smitter ikke af ... så kunne jeg nøjes med at reparere det eksisterende.

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan vel både være kalk eller cement maling. Kalk smitter ikke nødvendigvis af hvis det er lavet rigtigt (er min erfaring).

Kan du ikke blot hugge ud der hvor udtrækningerne er? Det kan jo ske det er noget gammelt noget, og det derfor ikke vil opstå igen efter drænet er lavet.

Hvis det er kalket skal du dog passe på med at bruge for meget cement i pudsen, da det så ikke binder.
jo det er en mulighed, men jeg skal stadig have fundet ud af om jeg skal afslutte det med kalk eller cement maling... det vil det eksisterende vel bestemme, da der er noget med kalk og cementmaling ikke er gode venner?
Jeg har selv brugt skalcem ovenpå kalket vægge.. det kan godt lade sig gøre, især hvis kalket sidder fast.
Kalk og cement kan ikke arbejde sammen.
I forhold til byggeåret vil det højt sandsynligt være kalk. Der hvor pudsen er faldet af skulle der højt sandsynligt være mursten bag.
du kunne tage et billede og sætte det her ind.

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er vel ikke mursten nede 30-40 over gulv i en kælder i et hus fra 35'? Mon ikke det er støbt? Ellers ville han vel virkelig have fugtproblemer..?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også