Gasspjælds regulator multi 22

Hej alle derude! jeg har brug for noget hjælp til mit multi 22 pillefyr.
Jeg har købt hus på landet, og der er enormt mange nye ting.
Der er et ældre multi 22 pillefyr. Eftersom det er mit første hus og første pillefyr, er der enormt mange ting jeg har måtte læse op på.
Tidligere ejer har ikke rigtig haft styr på fyret og har selv prøvet at indstille det/lave et brænder program.
Jeg er ved at have styr på det meste, men jeg er meget i tvivl om hvordan gasspjælds regulatoren indstilles. Jeg har læst alle manualer jeg kunne finde på nettet, og hørt mig rundt omkring. Men ingen kan give mig et godt svar.

Den sorte knup på toppen af fyeet fyret kan både drejes så metalarmen med kæden kommer op, og jeg kan dreje den til siden

Er der nogle der kan give mig nogle tricks til at få indstillet den?

På forhånd mange tak!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Tappermeyer på 29-02-2016 20:11

Jeg er ved at have styr på det meste, men jeg er meget i tvivl om hvordan gasspjælds regulatoren indstilles. Jeg har læst alle manualer jeg kunne finde på nettet, og hørt mig rundt omkring. Men ingen kan give mig et godt svar.

Den sorte knup på toppen af fyeet fyret kan både drejes så metalarmen med kæden kommer op, og jeg kan dreje den til siden

Er der nogle der kan give mig nogle tricks til at få indstillet den?

På forhånd mange tak!

Et gasspjæld findes der ikke på dit pillefyr. Men som jeg læser dit spørgsmål, sidder der en spiral på toppen af kedlen, hvorpå der er fæstnet en kæde der er monteret på den lille låge der sidder på kedlens nederste låge. Er det korrekt ???

Hvis ja, skal du afmontere kæden idet det lille spjæld i bunden altid skal være lukket lufttæt. Det er din blæser der skal styre luften til forbrændingen og ikke "utætheder" i kedlen.

Finder du en dag på og ville fyre med futterex eller koks bruger man indretningen til at begrænse kedlens temperatur så den ikke går i kog.

Nogle bruger også en sådanne indretning til pindefyring. Det giver dog en masse glanssod i både kedel og skorsten. Det sidste er rigtigt skidt da glanssod er kilden til en heftig skorstensbrand !!! 

Gætter jeg galt, må du sætte et billede af tingen på næste indlæg hvis jeg skal være behjælpelig. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Nitter. Mange tak for dit svar! Det er lige nøjagtig den jeg tænker på.

Dvs, da mit fyr er et kombifyr, der er ombygget til pillefyr, har jeg ikke brug for den funktion længere?

Så jeg tager kæden af, og er det ligegyldigt hvor meget der er skruet på knappen? Jeg kan skrue den begge veje nemlig.

Mange tak for hjælpen :-)
Skrevet af Tappermeyer på 29-02-2016 21:08
Hej Nitter. Mange tak for dit svar! Det er lige nøjagtig den jeg tænker på.

Dvs, da mit fyr er et kombifyr, der er ombygget til pillefyr, har jeg ikke brug for den funktion længere?

Så jeg tager kæden af, og er det ligegyldigt hvor meget der er skruet på knappen? Jeg kan skrue den begge veje nemlig.

Mange tak for hjælpen :-)

Kombifyr er vist mange forskellige ting.

Jeg ved ikke om du kunne finde på og fyre med andet, derfor kan jeg ikke se om du får brug for indretningen

Men som sagt skal kedlen være så tæt det er muligt når du kører med pillebrænderen. Derfor skal du ikke bruge indretningen.  .

Har vist aldrig set systemet med en knap til justering. Men når du justerer på knappen, burde du kunne se nederste låge åbne/lukke mere eller mindre.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Mange tak for hjælpen! :-) jeg prøver at pille kæden af, og ser hvordan det bliver. Jeg fyrer udelukket med piller :-)

Og igen tak for din hjælp!
Annonce
Skrevet af Tappermeyer på 29-02-2016 21:48
Mange tak for hjælpen! :-) jeg prøver at pille kæden af, og ser hvordan det bliver. Jeg fyrer udelukket med piller :-)

Og igen tak for din hjælp!

Ja ok. Så ikke billederne før nu og må da også med skam beklage, jeg faktisk har set den udgave der er på billederne en enkelt gang før. Normalt plejer man og foretage justeringen ved og flytte kæden et led eller to på en krog der er monteret på spiralen  

Ligegyldigt da du jo ikke skal bruge den til "pille-trille-riet".  

Mvh. Leif.

Onliner:

Jeps, det er en trækregulator med dreje håndtag som man kan styre luft indtaget med ved brændefyring.
Multi 22 combi er ikke ombygget - for det er netop som navnet antyder et combifyr beregnet til både brændestykker og træpiller.   

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis