1 komponent bådmaling

Jeg kunne godt bruge lidt info om folks erfaringer omkring 1 komponent bådmaling .
Har du malet en båd med 1k og hvor længe holdte det. Eller holder det endnu?
Et bestemt produkt du vil anbefale ? Eller andre fif omkring 1k du vil dele?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg synes det er en dårlig løsning med 1 komponent bådmaling, der har det med at krakelere, og falme, bliver nemt ridset osv.
Havde det på en tidligere båd.
Eneste rigtige løsning er 2 komponent bådmaling, sidder er gammel 1 komponent så skal det af, så du sliber ned til den originale gelcoate, alt andet er noget makværk.
Det er min erfaring...

Men sådan er vi jo så forskellige, en tidligere kolega malede glasfiber jollen med Gori 88, og synes det var helt fantastisk


Vi prøver igen, i morgen --
Hvor er det du vil anvende denne maling? Der er ret stor forskel på om det er bundmaling, fribordsmaling, dæksmaling eller inde i kahytten.....

Herudover er der jo forskel på hvad det er for materiale du maler på.. glasfiber, træ, krydsfiner, beton, stål osv....

Nok også lidt i forhold til selve båden, altså der er jo forskel på hvordan en strandjolle og en 20 meter motorbåd håndteres og hvad de udsættes for.... Det er jo heller ikke samme krav du stiller til looket på en skydepram som til en 10 meter sejlbåd.....

MVH Njord

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej . Det er en ny indkøbt båd som jeg syntes ikke er særlig pæn udvendig . Dem der sidst har malet den har ikke gjort et godt stykke arbejde og malingen har mange revner selvom det hænger godt ved stadig.
Jeg ville derfor gerne male hele båden ud udvendig over vandlinjen med 1 komponent . Til dels fordi jeg ikke kender malingen der er brugt inden. Og føler opgaven med at slibe hele båden ned til gelcoat virker uoverskuelig
Det er en 17 fods crescent kabinebåd
Måske malingsfjerner kan klare den gamle 1 komponent maling?


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

ja jens . tror desværre jeg ender med at skulle fjerne den gamel maling. men jeg ved jo ikke om det er 1 komponent maling overhoved. har set hempel også har en malingsfjerner.
havde jeg da bare vidst om det var 2 komponent så kunne jeg måske have malet med 2 komponent ovenpå med kun en let slibning istedet for at skal have det hele af. syntes det virker lidt uoverskueligt at skulle rense båden total for maling.

nogen der har erfaringer med båd malingsfjerner?

nogen der har et fif til jeg kan finde ud af om det rent faktisk er 1 eller 2 komponent maling der sidder på båden?

Jeg ville overhovedet ikke have betænkeligheder ved at bruge en 1-komponent maling beregnet til formålet.
Det kan blive både flot og holdbart.
Jeg malede for nogle år siden en 18 fods sejlbåd. Den var dybrød og det skulle den blive ved med at være.
Først affedtede jeg gelcoaten grundigt og sleb den med en excentersliber. Så udspartlede jeg huller og skrammer med epoxy-spartel.
Derefter grundmalede jeg med Internationals Prekote iblandet lidt af af færdigfarven og sluttede med 3 lag af Internationals Toplac. Mellem hvert lag en let slibning med hånden. Hvert lag færdigfarve strøg jeg på med en malepude i vandrette strøg så de små striber flød sammen. Grunder og færdigfarve er begge en-komponent.
Toplac står meget blank. Et lag klar lak til sidst er unødvendigt af hensyn til glansen men kan måske være godt at "slide" på.
Noget helt tilsvarende kan utvivlsomt laves med produkter fra f.eks. Hempel og Jotun.
Arbejdet blev lavet en sommermåned med båden stående ude på græsplænen.

Finnband
Hej finnbad . Det bar li netop sådan et svar jeg havde håbet på at høre . Det undrede mig at når der sælges så meget en komponent maling at ikk flere havde gode erfaringer med det . Jeg havde også lidt kig på den toplac fra international. Gav du din båd lak til sidst? Har du stadig den båd og holder malingen bar kanon eller? Og du skriver du var nede ved gelcoaten?? Det vil sige du sleb alt den gamle maling af så?
Jeg gav ikke båden klar lak. Malingen holdt fint i de 5 år, jeg havde båden. Det gør den formentlig endnu. Den er jo beregnet til det.
Det var en glasfiberbåd, der ikke tidligere havde været malet. Derfor var det gelcoaten, jeg malede på. Sådan en båd har jo fået meget voks i tidens løb, så det er MEGET vigtigt at få overfladen affedtet grundigt inden man sliber og maler.
Her er båden 2 - 3 år efter, at den blev malet: http://www.udkik.dk/app/yyshow.jsp?id=EDEL545&pr=302

Finnband
Skrevet af finnband på 01-03-2016 10:12
Jeg gav ikke båden klar lak. Malingen holdt fint i de 5 år, jeg havde båden. Det gør den formentlig endnu. Den er jo beregnet til det.
Det var en glasfiberbåd, der ikke tidligere havde været malet. Derfor var det gelcoaten, jeg malede på. Sådan en båd har jo fået meget voks i tidens løb, så det er MEGET vigtigt at få overfladen affedtet grundigt inden man sliber og maler.
Her er båden 2 - 3 år efter, at den blev malet: http://www.udkik.dk/app/yyshow.jsp?id=EDEL545&pr=302
ja malingen er beregnet til det :-) men alligevel ikke mange der anbefaler det ..  hvordan malede du ? med rulle og skum pensel?

 

 

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også