Stærk Fastgørelse af bordben på nyt bord?

Jeg er igang med at bygge et nyt bord til terassen. Og står nu og tænker over en smart og god løsning til fastgørelse af bordbenene. Der kommer ikke nogen skråstiver fra bordpladen til benet, og ej heller en afstiver mellem de 2 ben par. Benene ser sådan her ud. 

" Benen på alle billeder herunder er kun et prøve sæt lavet af 45x95. De endelige ben vil blive lavet af 45x150"

"Billed 1 - Ben

 

Finer pladen som benene skal monteres på er 21mm. Og det giver jo ikke den helt store kontakt flade. Derfor har jeg tænkt på følgende måde at forstærke den på. 

Det er en 45x95 der er skåret så vinkel passer. Den ville jeg så lime og skrue fast i finerpladen. Så jeg har noget at fastgøre benet på. Denne løsning håber jeg vil være nok. Men kan i komme i tanke om en anden, eller bedre måde at forstærke det på må i meget gerne komme med den.

"Billed 2 - Bredt ben"

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
mht. til samlingen af bordbenen. Hvad tror i så vil være bedst. Jeg har tænk på at bore 3x16mm huller igennem "krydset" på benene også lime 16mm dybler i hvis jeg kan finde nogen, ellers bliver det bare alm rundstok. Eller bør jeg bruge 6.0x140 skruer? Evt karmskruer med hoved?
Jeg synes din metode til fastgørelse af benene virker godt. Du kunne måske "forlænge" de klodser så de nærmest blev til en sarg ?
MHT samling af ben, ville jeg nok lave en "half lap joint" altså skære halvt ind i hvert ben, så den nærmest låser sig selv, så kan du nøjes med nogle skruer, eller mindre dyvler.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det havde jeg også tænkt på at gøre. Men det vil vel næppe give større styrke. Dog vil det se "mere rigtigt ud" at de gik fra ende til ende. Så kan godt følge din tankegang.

Jeg er ikke til at lave en half lap joint, selvom jeg dog synes det er fedt at lave rigtige tømrer samlinger. Jeg har kopiret looket fra dette bord som jeg fandt tilfældigt på nettet http://www.boshop.dk/ethnicraft-pettersson-eg-spisebord.html

Så det bliver enten med 3 store skruer, eller 3x16mm dybler. De kan også nemt skæres af, og slibes til. Og bordet skal alligevel males bagefter, så bliver de helt skjult.
Sådan nogle "små" klodser er der ikke så meget hold i. Den lille klods med den tydelige knast i, ville jeg lave meget længere så den kan nå og få fat i det andet ben også. Det ser mere enkelt ud og vil holde godt. Jeg synes også billederne på dit inspirationsbord antyder at det er sådan det er lavet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kunne også bruge 2 bræddebolte hvor du forsænker både hoved og skive/møtrik.
Eller hvis du bruger skruer, kan du undersænke dem, og banke en prop/dyvel i, så det næsten ikke kan ses, at du har været der.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

jeg tror, hvis du laver en ramme rundt om benene oppe under bordpladen og så tapper de to kryds sammen, vil det holde. Tænk på, at "nogen" nok vil flytte bordet uden at løfte det. Sådan nogen kryds uden midterspiler kræver sin mand


 

Jeg gør som PinkHenrik forslår med at forlænge de 2 klodser, så de går fra bordende til borende. Det giver som sagt et pænere look. Også vil jeg prøve at montere benene, og se hvor stift det bliver på den måde. Jeg vil tro det er nok. Og mangler det lidt så prøver jeg at sætte et "U" rundt om hvert ben. Så de alle har en "ramme".

Bordet skal beklædes med klinker, som klæbes på en wediplade. Men hvad vil i anbefale at bruge til at lime wedipladen fast til finerpladen? Vil det være ok at give den ca. 20 baner Turbo tack på tværs, eller andet lim? Jeg har ikke planer om at bordet skal vendes på hoved eller højkant når det først er færdigt samlet. Så det behøver ikke kunne bære vægten af selve klinkerne. Det var for at fastgøre wedipladerne så de ligger fast.

Jeg lavde en lille "Weber-truck" af forhåndeværende materialer.
Her skruede jeg Wedi pladerne fast til underlaget (lægter) med træskruer og nogle store skiver. Når bare man strammer skruen så meget at den er under nivau, er det ikke noget problem at lægge fliser ovenpå.
 

Kunne ikke lade være med at vise dette billede.... så bliver livet ikke meget bedre 

   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg tror det bedste er, at fuldlime med feks "nomorenails". Grunden er, at regnvand har en utrolig evne til at komme ned i små revner og så er pladen færdig. Du kan måske fuge med en gummifuge.
Under alle omstændigheder bør du stive bordpladen af. Af erfaring ved jeg, at de kan blive som en banan i sommervarmen

 

PinkHenrik. Det ser godt ud det der. Og lækkert billed til sidst

uldal. Min første tanke var bare at give wedipladen nogle klatter rundt om, så den lå fast. Også fuge den hele vejen rundt langs kanten, samt i samlingen mellem de 2 plader, så der ikke kan trænge vand ned til finerpladen. Og når fliserne engang er lagt, så kommer der jo også en blød fuge helevejen rundt, for at lukke af for vand.
Finerpladen som er "lagt ned" i den rammer jeg har bygget af 45x95 reglar. Også er den skruet fast for hver 20cm. Så pladen og rammen er helt stiv. Og finer pladen kommer aldrig til at få direkte sol. Så tror nu ikke den vil komme til at give sig, ej heller i varmen.

Tak for de konstruktive indlæg. Når vejret bliver til det, så vil jeg få bygget det færdigt, og malet det. Også satser jeg da på at smide lidt billeder op i galleriet, så i kan se hvordan det ender med at se ud.

 

EDIT: Her er et billed hvor man kan se oversiden af bordet.

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også