Tætning af gamle indvendige døre

Hej Folkens.

Jeg har nogle gamle indvendige døre som ikke helt tætte. Når jeg måler efter er der mellem 0,8cm til 1,3cm luft mellem karm og dør når døren bliver lukket. Lyd & luft trænger igennem. Jeg har kigget på tætningslister fra tesa & geko. Men de går kun op til 7mm til tykkelsen. Hvordan kan jeg BEDST tætne disse gamle døre? 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Først skal du have døren justeret så den falder bedre imod karmen. Der er justeringsmuligheder.
Der hvor palen går ind hedder det slutblik. Inde i den sidder en flade som palen går på. Denne flade kan bøjes lidt (der er sikkert et hul i midten at tage fat i) så døren skal lukkes lidt tættere inden den er i hak.
Skal det være mere tæt må du flytte lidt på dørkarmens befæstelse i muren, så det hjørne af karmen flyttes de 5 mm ud til dørpladen. Det sidste er en større opgave der indebærer at der skal bores 1 eller 2 nye karmskruer i og evt. store søm skal skæres over.
En anden mulighed er at sætte tætningslisten på kanten af en fladliste, og så sømme fladlisten på dørkarmen netop så den passer. Ikke i falsen men i selve dørhullet. Der bruges dykkere og til slut males det som døren.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Velkommen på LDS.
Først skal du have døren justeret så den falder bedre imod karmen. Der er justeringsmuligheder.
Der hvor palen går ind hedder det slutblik. Inde i den sidder en flade som palen går på. Denne flade kan bøjes lidt (der er sikkert et hul i midten at tage fat i) så døren skal lukkes lidt tættere inden den er i hak.
Skal det være mere tæt må du flytte lidt på dørkarmens befæstelse i muren, så det hjørne af karmen flyttes de 5 mm ud til dørpladen. Det sidste er en større opgave der indebærer at der skal bores 1 eller 2 nye karmskruer i og evt. store søm skal skæres over.
En anden mulighed er at sætte tætningslisten på kanten af en fladliste, og så sømme fladlisten på dørkarmen netop så den passer. Ikke i falsen men i selve dørhullet. Der bruges dykkere og til slut males det som døren.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for hurtigt svar. det lyder ikke så nemt. Jeg er ikke helt klar over hvordan jeg skal justere døren. Jeg har vedhæftet billeder af døren.

 

Det nemme er at få den lidt længere ind generelt. Det er ikke dørpladen du skal kigge på men slutblikket. Derinde (lige indenfor hvor malingen er skrapt af) sidder der sikker en ombukket plade, DEN BØJES LIDT UD.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er ikke helt med :-) Hvordan skal jeg tætne døren ved at bøje slutblikket?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også