Elektrikker spørgsmål

Hej
Jeg er igang med at renovere mit hys fra kælder til Kvist og laver det hele selv, dog ikke elektricitet og lignende som der jo som lovkrav skal uddannet folk på.

Jeg er nu ved at skulle støbe nyt gulv i stue etagen og har et par spørgsmål omkring bla. Kabenførring.

1- hvis jeg skal flytte min el tavle, og hoved El ledningen som kommer ind i huset til tavlen, ikke er lang nok til den nye placering, Kan en Elektrikker forlænge en hovedledning eller skal der trækkes en ny?

2- når jeg nu skal gøre klar til kabelførring i eks. vores stue, hvor der skal være 8 strøm udtag/stikdåser, skal man så serieforbinde dem, altså fra et stik videre til næste osv.
Eller trækker man hvert stik til en "fordelerboks" som så har et kraftigere kabel til tavlen?

Jeg forestiller mig at der vil kunne være en del apparater på et "enkelt" kabel hvis de er serieforbindelse og at det vil være en del at trække for et alm kabel?


Mvh
Martin

Steiness
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Steiness på 28-02-2016 09:05
Hej
Jeg er igang med at renovere mit hus fra kælder til Kvist og laver det hele selv, dog ikke elektricitet og lignende som der jo som lovkrav skal uddannet folk på.

Jeg er nu ved at skulle støbe nyt gulv i stue etagen og har et par spørgsmål omkring bla. Kabelførring.

1- hvis jeg skal flytte min el tavle, og hoved El ledningen som kommer ind i huset til tavlen, ikke er lang nok til den nye placering, Kan en Elektrikker forlænge en hovedledning eller skal der trækkes en ny?

2- når jeg nu skal gøre klar til kabelførring i eks. vores stue, hvor der skal være 8 strøm udtag/stikdåser, skal man så serieforbinde dem, altså fra et stik videre til næste osv.
Eller trækker man hvert stik til en "fordelerboks" som så har et kraftigere kabel til tavlen?

Jeg forestiller mig at der vil kunne være en del apparater på et "enkelt" kabel hvis de er serieforbindelse og at det vil være en del at trække for et alm kabel?


Mvh
Martin

Hvis du skal flytte din eltavle/gruppetavle kan elektrikeren forlænge din stikledning (det er det, du betegner som hovedledning). Der skal derfor ikke trækkes en ny.

 

Når du nu gør klar til nye stikkontakter i din stue, kan du trække rør eller kabel fra indmuringsdåse/underlag til indmuringsdåse/underlag. Selve stikkontakterne blver så forbundet parallelt. Du bør overveje, om det ikke burde deles over flere grupper. Alt det ovenstående er i øvrigt autoriseret arbejde.


fase
Man kan godt forlænge en stikledning (hovedkabel) det skal gøres med nogle pressemuffer, og derefter isoleres med krympemuffer udenpå. Du skal have elektriker til at lave det eller han forbereder det inden du støber gulve. Jo tidligere du får ham på banen jo ´lettere/billigere er det.
Elinstallationen deles op i grupper. Sådan at hver gruppe har sin egen sikring. Der udgår så et kabel fra sikringstavle til hver gruppe. Derefter fordeles det typisk ud til lampesteder i loftet og ned til stikkontakter. Men meget ofte er det lettere at føre det fra stikk. og videre til næste stikk.
Man skal have en sikringsgruppe for hver 50m2 hus, og der er andre specifikke regler som elektriker følger.
Det er ikke sådan at en gruppe skal dække over 50m2, men et hus på 110 m2 skal have 3 grupper.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svarene
Jeg er godt klar over at det skal udføres af en autoriseret Elektrikker.

Det er mere fordi jeg skal til at støbe det nye gulv med gulvvarme og så vil trække kablerne i gulvet og bare lade 1/2 m stikke ud hvor enderne så skal samles i en stikkontakt som elektrikerens så skal gøre

Steiness
Skrevet af Steiness på 28-02-2016 09:43
Tak for svarene
Jeg er godt klar over at det skal udføres af en autoriseret Elektrikker.

Det er mere fordi jeg skal til at støbe det nye gulv med gulvvarme og så vil trække kablerne i gulvet og bare lade 1/2 m stikke ud hvor enderne så skal samles i en stikkontakt som elektrikerens så skal gøre

I stedet for at støbe et kabel ned i gulvet ville jeg støbe et rør ned i gulvet evt. et 19 mm rør. Så kan du selv vælge, om der skal trækkes ledning eller kabel. Hvis du vælger at støbe et kabel ind i betonen, skal du være klar over, at der ikke kan foretages reparationer på kablet.

 

 

 


fase
Som de andre skrev, er den bedste løsning at få din elektriker på banen nu, så i i fællesskab kan aftale hvor, hvordan, hvorfor og hvornår.
Det er langt nemmere, både for dig og ham, at i er enige om hvad der skal ske.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Plast - og bruger du korrigerede rør så sørg for at dine bøjninger op er bløde - ikke for skarpe.

Du kan naturligvis også bruge metalrør - men de er væsentligt dyrere.

Når du selv støber gulvet kan du jo sagtens overvåge at rørene ikke bliver klemte.

Enig med Henrik - aftal fremgangsmåden med elektrikeren.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

De 16 eller 18 mm flexrør som du støber ned, skal hugges ind i muren et stykke op, inden du støber. Allerhelst skal indmuringsdåsen mures ind til stikk. samtidig. Det er meget vanskelig at få dem ind, hvis gulvet er støbt og de sidder og "griner" uden på væggen. Så skal der hugges ned bagved dem, suges smuld op, og passe på ikke at beskadige rørene, næsten umulig. OG brug ikke de billigste flexrør fra HARALD NYBORG. De er simpelthen så tynde i materialet at jeg garanterer at 5 ud af 10 steder kan du ikke trække noget igennem, bagefter.
Men få en aftale men elektriker. F.eks. så du hugger de fleste huller til dåser, riller o.s.v. men elektriker kommer og murer dem ind. Så bliver det mest hensigtsmæssig og BILLIGST.

Jeg har prøvet begge koncepter, at komme og rette det meste op efter uhensigtsmæssig kabelføringer og have hjælp til det grove.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af EISOE på 28-02-2016 11:28

Plast - og bruger du korrigerede rør så sørg for at dine bøjninger op er bløde - ikke for skarpe.

Der skulle naturligvis stå korrugerede rør  ( flexrør ) - der er vist ingen rør, der er korrigerede fra fabrikken 

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis