Tråden er låst

Sprosse vinduer til drivhus projekt søges

Jeg skal bygge et lille drivhus og søger vinduer til projektet. Optimalt set enkeltlags sprossevinduer, forskellig størrelse er helt fint, men ens vil gøre det nemmere

Jeg er bossiddende i Århus men afhenter gerne i hele landet hvis det er de rigtige. Så længe de ikke er rådne er standen underordnet.

Billedet er et eksemple på den stil jeg håber, men åben for andet


Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Jeg har nogle stående
Vh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er en rigtig dårlig ide med sprossevinduer , i et drivhus gælder det om at få så meget lys og dermed varme ind som muligt , og derfor bruger man altid store glas med så tynde moduler til at holde glassene som muligt .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Skrevet af karl smart på 28-02-2016 10:07
Det er en rigtig dårlig ide med sprossevinduer , i et drivhus gælder det om at få så meget lys og dermed varme ind som muligt , og derfor bruger man altid store glas med så tynde moduler til at holde glassene som muligt .

Men det ser nu mere "idyl-romantisk-hyggeligt" ud 

Personligt tror jeg nu ikke det gør den store forskel om profilerne er brede eller smale mht. lys og varme. Men jeg vil hævde at mange af de nymodens drivhuse der er i handlen, har alt for klejne profiler - hvilket ofte ses i efterårsstormene. 

Ps.

Jeg har set hjemmelavet drivhuse i fastkarmvinduer m/u midtersprosser i forskellige størelser endda med termoruder, det er kram der holder - og så ser det faktisk ikke værst ud.  

 

 



enig i at store fastkarme er mere holdbart, men i vores lille frimærke af en have ville sprosser være sagen. Til taget har jeg faktisk nogle store vinduer fra en skole. Fantastisk når det bliver samlet. Frank har du et billede af dit drivhus.

Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...

Det er faktisk fruens (siger hun) og kun mit når der skal slæbes møg ind - væksthuset påstås endvidere at være et orangeri. Nej jeg har ikke umiddelbart et billed af herlighederne, men her er en kort beskrivelse. 4,5x9,0 meter, opført på 60cm muret sokkel med muret gavl/skorsten i enden, plus lukket 13,5 m2 tilbygning som redskabsrum. Nord/sydvendt med højbede i den østlig side - lavbede i vestlig side, Og vigtigst af alt, en gl. kakkelovn (som muligvis snart bliver udskiftet med en træpilleovn) samt "slap-af" hjørne med bord/stole så der kan nydes en kaffe/øltår i ny og næ - det er nemlig hårdt arbejde og være haveejer.     

Annonce
Ved at bruge sprossevinduer mister i ca 20% lys i forhold til moderne drivhuse hvor man bruger så smalle alu profiler som muligt , og som er blevet computerberegnet så der kan komme optimalt med lys ind i drivhuset.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Tak for alle jeres svar. Fik nogle virkelig flotte vinduer gennem en af brugerne her så er evigt taknemmelig. Tak for alle jeres gode råd

Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
Blev det færdigt ?
Du må lige smide nogle billeder op af resultatet. Jeg tænker det kunne være spændende at se hvad det endte ud i.
Trot også jeg ville være ligeglad med at miste lidt lysinfald, mange gange skal man jo alligevel dække vinduer til / kalke for at undgå svidning af planter.
Hejsa NielsChr. Tak fordi du spørger til det. Jeg er ikke 100% færdig men har smidt et billede af vidunderet. Af en eller anden grund drejer den billederne

https://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/729

Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...

 


Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis