Bosch Rotak 43 Li. Tilkøbe bioprop eller ej

Købte en Bosch Rotak 43 Li sidste sommer og er godt tilfreds med den. 2x 4,0 batteri. Kan lige slå de ca. 250 kvm med et batteri. Tømmer græsopsamleren 2-3 gange.

Synes jeg har læst både godt og skidt om bioklip.

Det afskårede græs er vel som gødning, men kan det også blokere lidt for ilt til plænen?

Er det herunder 2 forskellige varianter af bioprop der kan købes til Bosch Rotak 43 Li?

http://www.bygxtra.dk/produkt/bosch...sch-rotak/

http://billigmaskiner.dk/bosch-rota...pere-p1428

Ville I tilkøbe bioprop eller ikke?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Aliaz på 26-02-2016 23:03

Købte en Bosch Rotak 43 Li sidste sommer og er godt tilfreds med den. 2x 4,0 batteri. Kan lige slå de ca. 250 kvm med et batteri. Tømmer græsopsamleren 2-3 gange.

Synes jeg har læst både godt og skidt om bioklip.

Det afskårede græs er vel som gødning, men kan det også blokere lidt for ilt til plænen?

Er det herunder 2 forskellige varianter af bioprop der kan købes til Bosch Rotak 43 Li?

http://www.bygxtra.dk/produkt/bosch...sch-rotak/

http://billigmaskiner.dk/bosch-rota...pere-p1428

Ville I tilkøbe bioprop eller ikke?

Kan ikke råde om tilkøb til netop din maskine. Men bioklip har virket i lige så lang tid man har haft græsplæner. Og hvorfor fjerne næring fra plænen for bagefter og erstatte samme næring med noget udefrakommende. Det er da molboarbejde, set gennem mine glas.  

Bemærkningen om blokering af ilt til plænen, forstår jeg ikke noget af, Det forudsat at bemærkningen er gældende når plænen er i vækst. Hvor har du det fra ???

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg kunne aldrig drømme om at bruge græsopsamler. Det er som Nitter skriver gratis næring til plænen. Jeg har både haft klippere med og uden bioklip, og kan stort set ikke se forskel på plænen. Det bruger ret meget mere energi at køre med bioklip. Princippet er jo at græsset suser lidt mere rundt inde i maskinen. Det er nogen gange jeg slår plænen rundt om min arbejdsplads. Det er en knækstyret, med 3 store rotorer, diesel motor, og fuld hydraulisk træk. Når græsset er lidt for langt skulle man meget ned i fremdrift fart for ikke at kvæle motoren. Så pillede vi en bioklipskærm af. Nu kan vi stort set køre fuld fart hele tiden.
Sætter du bioklip på kan du ikke slå plænen med et batteri

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har samme maskine, og jeg synes at deres bioklip fungere ligeså godt som deres plænekam. (Hint: Det lort) Man skal i hvert fald klippe ofte, for at det fungere med den bioprop. Du skal ikke klippe mere end 2-3cm af, af gangen. For ellers stopper den til. Jeg synes ikke der er nogen synlig forskel på om jeg klipper med bioprop eller ej. Men det kan også godt være at det fordi jeg kun gider klippe 1 gang om ugen, og græsset derfor når at blive for langt.
Jeg har ikke set den fra billigmaskiner før? Den ser noget anderledes ud. Og det virker som om den skal have sit eget batteri. Det kan jo være at den er noget bedre. Men så bruger man så også begge batterier på en gang. Hvilket kan være skidt, hvis ikke man når at blive færdig.
Har du prøvet din Rotak 43 Li uden bioklip? Hvis ja, synes du så stadig den fungerer dårligt? Er det det store 4,0 batteri du har? Jeg kan godt forestille mig at 2,6 batteriet dør meget hurtigt.

Jeg kender ingen af udgaverne for bioklip. Det var ikke med til min Rotak 43 Li. Det kan godt være at den fra Billigmaskiner er bedre.

Jeg slår også kun græsset 1 gang om ugen. Ville være træt af at skulle gøre det oftere.

Græsset i opsamleren ryger i min kompostbunke. Jeg vil overveje om bioklip skal tilkøbes. Der er fordele og ulemper.

Nitter: Vedr ilt til plænen. Synes jeg læste det et sted, men nu kan jeg ikke finde det. Jeg kan da også dårligt forestille mig, at det vil være et direkte problem.

Kan bioklip helt erstatte gødning?
Om bioklip kan erstatte gødning kommer an på hvor pæn grøn du vil have din plæne, OG hvor ofte du vil klippe den. Det bedste råd til at undgå mos i plænen er at give græsset de bedste betingelser. Græs "elsker" gødning det gør mos ikke.
Helt overordnet så producerer grønne planter ilt og optager kvælstof fra luften. Nogle kan endda afsætte det i rødderne / jorden så der bliver mere kvælstof til næste sædskifte. Men det har jo ikke noget med din plæne at gøre som sådan.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ja har prøve både med og uden. og jeg kører kun uden nu. Så hvis du vil købe en bioklip billigt så kom her forbi Den stopper alt for nemt til.
Jeg lader bare græsset ligge, så det kan være med til at gøde plænen. Det er kun hvis det er blevet rigtig langt at jeg kører med opsamler. Ellers når det ikke at visne væk før der skal klippes igen, også ligger det bare at lukker af for lyset til græsset neden under.
Bio klip til EL og bioklip til benzin: Hvis vi siger vi giver benzin klipperen et index 100. Så vil jeg kun mene rotak 43LI skal have 40% i score. Jeg lånte naboen benzinklipper en dag, hvor mit græs var blevet rigtig højt, og klippede det helt ned. DET var bioklip! Der var ingen strå der var mere end 1cm, det var nærmest en mos der kom ud. Det kompostere hurtigt og er godt for plænen.

Det du har læst omkring ilt, er at der med tiden godt kan komme et filt lag af græsrødder, kompost og andet der ligger under græsset, men over jorden. Derfor kan det anbefales at køre en tur med en plænelufter 1-2 gange om året, for at rive op i den filt, og give ilt til græsrødderne. Og bagefter kan man efterså. og/eller give en topdressing.
Skrevet af Aliaz på 27-02-2016 12:55

Nitter: Vedr ilt til plænen. Synes jeg læste det et sted, men nu kan jeg ikke finde det. Jeg kan da også dårligt forestille mig, at det vil være et direkte problem.

Kan bioklip helt erstatte gødning?

Ja, det kunne jeg godt tænke mig og lære lidt om.

Tnjaae, på min 3000´m2 plæne er det ikke noget problem. Er heller ikke så kritisk med hensyn til plænen, idet den ikke skal ligne en golfbane men bare være slidstærk. Har dog en lidt kedelig plet under nogle birketræer, hvor der også ligger en stor faskine. Lige der har jeg nogle tilbagevendende problemer med mos foranlediget af der er vådt om vinteren og ingen lys om sommeren. Der har jeg med mellemrum brugt og udvande jernoverilte (eller hvad det stads nu hedder) samt gøde lidt for og få max grokraft i græsset. Det ser dog ud til det er en kamp jeg til stadighed vil tabe, når jeg ikke nænner og fælde mine smukke birketræer.    

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis