Pillefyr med vand

Hej kloge hoveder.

Vi skal til at have en pilleovn med vand, så vi kan få gulvvarme ud af den også (pt har vi elvarme og traditionel brændeovn). Vi har et par rum, som har støbt gulv, og der vil vi gerne kunne kombinere med radiatorer (det bliver jo så med synlige rør). Hele huset er på 177 kvm.

Jeg vil gerne høre hvilke forhandlere (på Sjlælland) I kan anbefale samt hvilket mærke ovn I har gode/dårlige erfaringer med?

Jeg er helt ny på området og synes det er lidt af en jungle, så hvis I tænker der er noget jeg bør vide, som jeg ikke selv har spurgt om, så tager jeg gladeligt mod jeres viden.

Takker, Katrine.

navigare necesse est
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af katrine på 26-02-2016 19:16
Hej kloge hoveder.

Vi skal til at have en pilleovn med vand, så vi kan få gulvvarme ud af den også (pt har vi elvarme og traditionel brændeovn). Vi har et par rum, som har støbt gulv, og der vil vi gerne kunne kombinere med radiatorer (det bliver jo så med synlige rør). Hele huset er på 177 kvm.

Jeg vil gerne høre hvilke forhandlere (på Sjlælland) I kan anbefale samt hvilket mærke ovn I har gode/dårlige erfaringer med?

Jeg er helt ny på området og synes det er lidt af en jungle, så hvis I tænker der er noget jeg bør vide, som jeg ikke selv har spurgt om, så tager jeg gladeligt mod jeres viden.

Takker, Katrine.

Hej Katrine.

Det er mig lidt uklart hvad det er du vil. Vil du skifte din brændeovn ud med en pille ovn med vandgris til gulvvarme og radiatore? Eller vil du ha et pillefyr (som overskriften antyder) til opvarmning af hele huset?

Hvis du tænker i pilleovn inde i stuen så tænk på at der til opvarmning af 177m2 går mindst i omegnen af 5000kg piller som skal bæres in i stuen. og fyldes på ovnen. Jeg har selv et pillefyr som er placeret ude i garagen hvor jeg kan køre 900kg piller hen til fyret ad gangen og så hælde dem på fyret. Du skal også tænke på hvor du kan ha pillerne stående. det er meget dyrere kun at få en palle ad gangen. Mange leverandører kommer ikke med under 3paller.

 

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det ville at fortrække en rigtig 10kw pillefyr i et fyrrum. Sådan en ville kunne laves i 5m2 isoleret skur med en element skorsten uden for huset. hvis i ikke kan finde plads til den inde i en brygges. F.eks en scotte fylder ikke meget. http://www.hedestoker.dk/pillefyr-scotte_pillefyr_og_blackstar_kedel_-sammenbygget_scotte_pillefyr_mini.html

Hvis jeg skal anbefale noget vil jeg nok sige en

​Stort udvalg af pilleovne

Salg af træpiller​

Lej dig varm​

​Hvis du har spørgsmål Ecoteck
http://www.ecoteck.dk/pilleovne/centralvarme.aspx

Men mor har sådan en til primær opvarmning.
http://www.vvs-grossisten.dk/braendeovne/pillebraendeovne/mcz-face-pilleovn-2-6-kw
Men hendes hus er kun 35m2
Såan en her kan tilsluttes centralvarmen.
http://www.vvs-grossisten.dk/braendeovne/pillebraendeovne/mcz-ego-hydro-pilleovn-116-kw



Mange tak for svar. Der er da lidt at tænke over!
Overskriften var en fejl - der skulle have stået pilleovn! Vi vil udskifte den traditionelle brændeovn med en pilleovn. Vi er vant til at bære brænde ind og har plads til opbevaring af pillerne, men det er gode pointer!
Vi har ikke plads til pillefyr andre steder - derfor skal det være en der kan stå på brændeovnens nuværende plads, og det vil også passe godt ind i en allerede planlagt ombygning, hvor gulvet skal graves op i ca. halvdelen af huset. Her skal der så lægges gulvvarme, men i de resterende rum er der støbt gulv, som vi ikke skal have banket op - derfor radiatorer i disse rum.
Håber det beskriver vores ønsker lidt bedre...

navigare necesse est
En vandbåren pilleovn har fordele og ulemper. Fordelen er at man kan udnytte varmen direkte i boligen og nyde flammerne. Ulempen er at der ofte skal hældes piller på (men det skal der jo også med brænde i en brændeovn) og så griser det altså lidt med støv og aske. Et fif - få VVB koblet på pilleovnen så der kan aftages noget varme - især om vinteren. Ps. Både gulvvarme og radiatorer giver ofte udfordringer.
NB. Datter og svigersøn har vandbåren 11kw pilleovn og fyre nemt 130 m2 alm. parcelhus op.
Skrevet af katrine på 26-02-2016 21:33
Mange tak for svar. Der er da lidt at tænke over!
Overskriften var en fejl - der skulle have stået pilleovn! Vi vil udskifte den traditionelle brændeovn med en pilleovn. Vi er vant til at bære brænde ind og har plads til opbevaring af pillerne, men det er gode pointer!
Vi har ikke plads til pillefyr andre steder - derfor skal det være en der kan stå på brændeovnens nuværende plads, og det vil også passe godt ind i en allerede planlagt ombygning, hvor gulvet skal graves op i ca. halvdelen af huset. Her skal der så lægges gulvvarme, men i de resterende rum er der støbt gulv, som vi ikke skal have banket op - derfor radiatorer i disse rum.
Håber det beskriver vores ønsker lidt bedre...

Husk, når du skal have en pilleovn op af den beskrevende type skal der også sættes pumpe samt expangtionsbeholder på anlæget. I tilgift bør i også have en rigtig manifold med tilhørende pumpe til gulvvarmen siddende et eller andet sted. Det ender med i omdanner jer stoowe til det der på nymodens dansk kaldes et teknikrum.  

PS. Både pumper og i særdeleshed en pilleovn er ikke nogle helt lydløse indretninger.  

 

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
..den lyd der er mest irriterende (når man ikke er vant til det) er når pillerne triller ned i brændeskålen - synes jeg. Pumpe kan dog gemmes væk i bryggers e.lign.

(red) jeg kom til at skrive 11kw i mit tidligere indlæg - pilleovnen er faktisk på 14,5kw heraf 12,5kw på vand og 2kw til luft. Men den klare også foruden rumvarme nemt en 200 l VVB.
Glemte lige, når man skifter fra brændeovn til pilleovn bør man være opmærksom på skorstens forhold. Røggastemp. er ret lav ved pilleovne og kan give kondens i en uisoleret gl. skorsten. Ofte er det også nødvendig med en trækstabilisator, dels for en optimal forbrænding, dels for der ikke skal suse for meget varm luft ud til gråspurvene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis