Overfræser problem

Jeg har lige fået en ny Bosch GMF 1600 overfræser. Jeg købte den fordi den kunne tage op til ½" jern.

Nu er problemet så at det kan den åbenbart ikke, bøsningen jernet monteres i er ikke mere end 12mm selv om der også i manualen står den kan tage 8-12mm og 1/4"-1/2" jern.

Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre at presse bøsningen såmeget at 1/2" jernet kan gå i jeg har ikke lyst til at yde vold mod en ny maskine.

Er der nogen som kender denne maskine og kender en løsning på mit problem.

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa, din fræser er sandsynligvis leveret med bøsninger/spændtænger i hhv. 8 og 12 mm (hvis den er købt i DK). Hvis du vil anvende 1/2" jern, skal du anvende en 1/2" spændtang. Spændtangen kan en forhandler sagtens fremskaffe, selvom det sikkert er billigst at hente den i udlandet. Vold er sjældent en god løsning, og slet ikke i dette tilfælde :-D.

Med venlig hilsen

Anders

Jeg har selv købt en 1/2" spændtang til min GMF1400 (forgængeren til din fræser) i USA: http://www.gpcollets.com/bsch_cross.html#sr

Hvis du vil købe i udlandet skal du være opmærksom på, at fræseren hedder MRF23EVS i USA :-)

Med venlig hilsen

Anders

Jeg regnede med jeg kunne finde på at købe i England, men så fandt jeg en forhandler i Italien hvor jeg to gange inden for de sidste 14 dage har købt CMT Jern. De er 60-70% billigere dernede end her hos det lokale byggemarked.
Kan du ikke lige smide et link til den forhandler i Italien, da jeg står og skal bruge nogle jern.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
www.mobiltecnica.com
De to gange jeg har fået jern hjem har jeg bestilt dem om formiddagen og haft dem næste dag. Virkelig hurtig ekspedition.
Fragten er 12 Euro.
Tak Poul Erik. Dem vil jeg da tjekke ud.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg er faktisk lidt træt af Bosch's dårlige informationer når man går på deres hjemmeside og hvor man ellers kan søge oplysninger om Bosch.
De skriver en sådan overfræser kan tage værktør 8 - 12,7 mm og der regnede jeg så med passede. Som de skriver i beskrivelsen så har den en værktøjsholder 8 -12,7, det oversætter jeg som ikke er proffesionionel håndværker som om den så kan tage 12,7 mm fræserjern. Først med dit svar fandt jeg ud af at det åbenbart kaldes en spændetang," tang" er da ikke umiddelbart det man forbinder med en møtrik og en klemme bøsning.
Så skriver de godt nok under punktet hvad der følger med at den leveres med 2 spændetænger 8/12mm og en centreringsstift 8/12 mm men hvad er det spørger jeg mig selv om.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis