Ligusterhæk

Hej

Vi skal igang med at anlægge have og bla plante ligusterhæk. 140
Meter.
I en str ca 100-120cm.

Har I erfaring med en god og billig hjemmeside eller er det mon bedre at betale lidt ekstra og købe hækken igennem en plante skole?

Sæby
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg købte ligusterhækplanter i fjor på et plantecenter (Familie Garden) højde a 100 cm til 10 kr stk Jeg har på den hårde måde erfaret at det bestemt ikke er en fordel med lange ranglede planter selv om der er 3-4 grene på hver plante - det tager år inden hækken bliver ordentlig tæt forneden. Derfor, plant skiftevis små og store planter.
Ps. Liguster er iøvrigt meget villig til at spire - så næste gang naboen klipper hæk (helst forsommeren) så spørg om man må få nogle hundrede stiklinger/afklip som man blot stikker i jorden til senere udplantning evt. direkte på voksestedet.
Den med selv at fremavle er naturligvis den billigste måde. Men mon ikke det er for sent i dit tilfælde. Som Frank skriver så skal du passe på ikke at sortere dem, så de bedste bliver plantet først, men de skal plantes blandet. Og så skal de langt nok ned i jorden og der skal trædes på begge sider af planten. Så sikrer du dig at rødderne får kontakt med jorden. Jeg ville bestille dem på en planteskole som barrodsplanter.
Der er flere slags liguster. Vi har valgt en der beholder bladene på om vinteren. (Du skal dog ikke blive skuffet over at de smider dem den 1. vinter.)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er min erfaring, at det ikke kan betale sig at købe de høje planter.
Min nabo og jeg plantede hæk samtidigt, jeg købte de høje planter, naboen købte nogle meget mindre.
Mine stod i stanpe de første 2-3 år, naboens groede fint med det samme.
Efter 3 år var naboens hæk den flotteste..

Vi plantede næsten samtidigt, inden for 14 dage...

Vi prøver igen, i morgen --
Ja der findes flere slags liguster - vinterhårdføre er dem der smider løvet. Knap så vinterhårføre beholder en del af løvet ind til de nye knopper springer ud.

Ps. Næste gang jeg evt. planter ligusterhæk - klipper jeg alle planter (uanset højde) ned til 10-15 cm.

off topic. Sidste efterår har jeg prøvet noget nyt - nemlig en "nyttehæk" med spiselig surbær - kaldet Aronia. En busk der fint tåler kraftig beskæring og vokser hurtigt.
Vi købte nogle "3 årige" liguster fra Planteskole hvor de stod i kølerum.
Plantede dem samme dag som vi købte dem.

Det er nu 1½ år siden og de er pænt tætte i bunden og står bestemt ikke i stampe.

Har helt sikkert sparet 3 år i forhold til de små barrodsplanter, som vi tidligere har prøvet.
Annonce
Vi købte sammen med naboen nogle ca. 50 cm høje barrodsplanter for 4-5 år siden. Det er nu en nydelig hæk tæt i bunden og ca. 1,5 m høj (det bestemmer hækkeklipper)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vi fik vores i.....BILKA.....og det var sgu fin service og pris.
Ved ikke med priser idag, men da vi bestilte den var de billigst, og jeg skal ikke udelukke at jeg havde min betænkelighed ved BILKA som leverendør......men jeg må æde mine ord lige her.

Blev levet til døren i den aftalte periode, som jeg mener var i uge et eller andet som stod i reklamen, lige klar til plantning.

Ja den står her endnu og gror sgu godt.
Nu er det et par år siden men mener den hed 100-125cm.

Jeg kan DOG give en lille anbefaling, eller måske ulempe ved at købe højere planter.
Hvis du kan klare at starte med de helt små, så kan du nemmere få den tæt i bunden fra begyndelsen.
Jeg har måtte klippe lidt hist og her for at få den til at skyde helt nede i bunden, da pindene jo helst bare vil skyde oppe.
Men vi bor ud til en ringvej, så de helt små gad jeg ikke

 Mvh.

    Mr. Silvan

Og husk en smal (og elegant) hæk er lige så tæt - som en bred (og træls) hæk.  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis