bjælkehytte (nybegynder) -hvad skal jeg vælge?

Jeg er blevet den lykkelige ejer af en kolonihave - desværre uden hus.

Der skal bygges en lille bjælkehytte, og da jeg er nybegynder udi handy-world, bliver det nok en pakkeløsning fra et af de mange firmaer der tilbyder et sådant. Jeg tænker ca.12 kvm (stramt budget).

Så kommer spørgsmålene:

Hvilken vægtykkelse skal jeg vælge? og skal det isoleres? (hvis ja hvor meget?)

Det skal siges, at det kun skal bruges til sommerbrug, og haven er helt primitiv; uden strøm.

Hjælp modtages med kyshånd

-godaften

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ingen der kan give et tip?
Hvis den er uden strøm og anden form for varme, er der efter min mening ingen ide i at isolere.
Selvfølgelig kan man sige at isoleringen vil hjælpe dig i fremtiden, hvis du vælger at indsætte en eller anden form for varme. Men isolering i sig selv giver dig ingen varme.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Du kan jo holde isoleringsudgifterne op mod hvad et par gasflasker og en gasovn koster (til at forlænge brugssæsonen lidt).  

Jeg tror der går rigtig mange år før isoleringen har tjent sig ind om nogensinde, hvis huset kun bruges om sommeren. Derudover så tager en indvendig efterisolering procentvis rigtig meget plads i et rum på ~12m2.

Jeg ville ikke vælge planker under 45mm for at sikre tilstrækkelig formstabilitet og i det mindste lidt isoleringsværdi. 

Overvej en solventilator, så du omkostningsfrit kan holde huset ventileret og lidt lunt.

Mange tak for de gode svar. 
Så går vi nok med en 50 mm plankehytte fra nynorm og udelader isoleringen. 
Evt. har vi en petroliums-ovn vi kan bruge på de kolde aftener. 

Har i nogle idéer eller tips til fundamentet? Tænker at et punktfundament må være det ideelle til dette projekt, men skal huset, skrues fast på stolpefødder, eller kan det stå "svævende" på stolpesten om man så må sige? 

Hvor mange punkter/sten/fødder skal man bruge? Altså hvilken afstand? 

 


 

hvis du køber et Nynorm, får du der alle de info du skal bruge. Det eneste råd jeg kan give er, at du ikke skal købe for småt. Der går få uger inden du fortryder. Hvis du ikke isolerer, så beklæd med vindpap

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis