Sikring springer ofte - Kan ikke finde årsagen

Hej.

Her kommer en lidt lang forklaring.

Vi er pt ved at bygge nyt hus ved siden af vores gamle stuehus (fra 1923) ude på landet. For efterhånden længe siden trak elektrikkeren en ny ledning ud fra huset vi bor i nu, lige efter måleren, og over til det nye hus, da måleren skal blive i det eksisterende hus. Alt har kørt uden problemer i et par måneder.

D. 2. februar i dagtimerne er der så en strømafbrydelse i området. Dette er et par dage efter at mureren er begyndt og har koblet en mørtelsilo på strømmen. På energimidtnets hjemmeside står der noget om en defekt katode på højspændingsnettet som er blevet fikset. Strømmen er tilbage kort efter. I det strømmen går er min onkel hos os og går rundt i laden med en enkelt lysstof-lampe tændt. Han fortæller at lampen kortvarigt lyser kraftigt op og herefter går strømmen og lampen lugter brændt (den virker i øvrigt heller ikke mere). Kort for inden er mureren begyndt at klage over at mørtel siloen ikke virker, og da strømmen går i området regner de med at de er noget på elnettet der har drillet siloen. De afventer at strømmen kommer tilbage. Da den er tilbage har de stadig problemer med siloen. Elektrikkeren på bygge projektet måler det hele igennem og tjekker at hans tilslutning inde ved måleren er korrekt og konkludere at siloen har taget skade af strømafbrydelsen - de sender en teknikker som skal fikse siloen. Det gør han nogle gange og det hjælper ikke. Han konstatere at det skyldes udsving i spændingen fra el-leverandøren.

2 dage efter strømafbrydelsen springer vores 10A sikring som sidder på stikkontakter og lamper. Vi skifter sikringen og tænker ikke mere over det. Den springer dog hurtigt igen. Vi skifter sikring 4 gange første nat tror jeg. Jeg taler med mureren og elektrikkeren om hvad de er kommet frem til og de siger at det må være udfald på nettet som gør at siloen ikke virker, der også får sikringen til at springe når alle vores el-apparater lige starter op på samme tid. De har allerede bedt EnergiMidt måle på nettet og afventer svar ugen efter. Vi gør det samme og skifter MANGE sikringer. Da resultatet endelig kommer fra EnergiMidt er deres svar, at frem til boksen ved vejen hvor de måler er der ingen problemer, så det er noget der sker "på vores side af boksen". Mureren er blevet færdig på dette tidspunkt og siloen køre derfor ikke mere - den er faktisk taget fra. Elektrikkeren mistænker nu nogen af vores el-apparater for at stå bag sikrings udfordringerne. På baggrund af de tidspunkter sikringen springer (link til oversigt længere nede) mistænker han køleskab eller fryser, da de jo køre når de har brug for det - både dag og nat. Vi har nu prøvet at slukke begge frysere, koble køleskabet på en kontakt som sidder i laden (og derfor har anden sikring) og lige lidt hjælper det. Sikringen springer stadig. Jeg har prøvet at starte vandvarmeren op, tænde og slukker køleskab, fryser og TV, prøvet at fjerne en fjernbetjent stikkontakt vi har osv. Kan ikke finde nogen el-apparater der trigger at sikringen springer. Elektrikkeren nævner muligheden for en mus har gnavet i ledningen. Jeg synes bare det er pudsigt at det lige starter efter strømafbrydelsen.

Vi er PT. på 49 sikringer siden 2. februar. - I de 6 år forinden jeg har boet her har jeg skiftet sikringen 1 gang!

Jeg har snart ikke flere idéer til hvad det kan være - nogen der har oplevet noget lignende?

Link til oversigt over sikringsskift: https://kimhojriis.files.wordpress.com/2015/09/sikringer.xlsx

 

På forhånd tak fordi du tog dig tid til at læse igennem min lange historie.

Mvh

Kim

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bør måske lige nævne at jeg nu som sidste forsøg har taget et varme-kabel af som vi har sidende på et udendørs vandrør fra. Hvordan kan jeg eventuelt måle om det kunne være den der fejler?
Er sikringen varm eller kold når den springer. En varm tyder på en overbelastning, og en kold på en kortslutning...
Hvis din nuværende elektriker, ikke kan løse problemet så find en anden.

Det er meget forkert, at du har skiftet/sprungen så mange sikringer, der er risiko for du brænder huset af.

Vi prøver igen, i morgen --
Efter din beskrivelse er energimidtnet der bærer skylden.
Når der kommer en strømafbrydelse som du har beskrevet, kan der meget vel opstå overspænding på nettet, og det rimer med hvad din onkel fortæller.
Men om man kan bevise det er en anden sag.
Energimidtnet ligger helt sikkert inde med logninger af hændelsen, men for at få dem til at rykke ud med dem skal du snakke med en sagfører først.
Der er muligvis flere beskadigede apparater i din husholdning, og principielt set skal din strømudbyder erstatte/reparere dem.
Snak også med naboerne om de har problemer med apparater der er defekte.

MvH,

Bent.
Annonce

Jeg vil spørge ligesom Daniel, om sikringen er varm eller kold. Efter din forklaring vil jeg tro den er kold. Det tyder på en kortslutning i en brugsgenstand som følge af en overspænding. Det underbygges også af din forklaring om et lysstofrør, som lyste op og derefter var defekt, samt at murerens silo også er defekt efter spændingsudfaldet. Din elektriker, som jo har fundet ud af at siloen var defekt, bør også, ud over at megge installationen, måle på dine brugsgenstande som f.eks. fryser og køleskab og hvad du ellers måtte have, for at finde en evt. kortslutning. Det kan blive nødvendigt at koble f.eks. køl og frys fra for at finde fejlen fordi det kan være svært at finde ellers. At blive ved med at skifte sikring er uholdbart, fordi de mange kortslutningsstrømme går ud over materielet. Det er heller ikke lovligt.

At forsyningsselskabet siger at spændingerne er korrekte i skabet, kan du ikke bruge til noget som helst af den simple grund, at målingen ikke blev foretaget før eller under spændingsudfaldet.Og bagefter er spændingerne jo helt normale.

Jeg går ud fra, at elektrikeren har foretaget en måling af spændingerne i forhold til nul.


fase
Jeg oplevede for nogle år siden nogle mærkelige udfald på strømmen i en bestemt lysgruppe i et hus jeg var i gang med at renovere og min elinstallatør troede vist det var mig der fik "mærkelige udfald" ;-)

Nogle måneder efter jeg var færdig med renoveringen blev udfaldende pludselig stationære, og elinstallatøren kunne måle sig frem til at der var fejl ude fra nettet (Energi Midt), og det viste sig at være i en transformator et par km væk.
Jeg forstår det ikke, men det må der jo være nogen der gør :-)
Jeg oplevede for nogle år siden nogle mærkelige udfald på strømmen i en bestemt lysgruppe i et hus jeg var i gang med at renovere og min elinstallatør troede vist det var mig der fik "mærkelige udfald" ;-)

Nogle måneder efter jeg var færdig med renoveringen blev udfaldende pludselig stationære, og elinstallatøren kunne måle sig frem til at der var fejl ude fra nettet (Energi Midt), og det viste sig at være i en transformator et par km væk.
Jeg forstår det ikke, men det må der jo være nogen der gør :-)
Jeg havde ikke lige bemærket at alle notifikationerne var røget i spam filtret, så havde ikke set der var kommet kommentarer.

Sikringen er kold når den springer. Det har fortsat trods det at køleskab og fryser har været koblet fra/flytte til anden sikring i laden. Jeg har afmonteret udendørs belysning for at se om det gav fejlen. I weekenden havde jeg lige rosetterne af et par lampesteder og fandt nogle ledninger som musene havde været i. De er nu fikset så der ikke længere er "frilagt" kobber. Dog er sikringen stadig sprunget efter dette.
Så nu er der vist bare tilbage at lade elektrikkeren måle alt igennem, selvom han mener det kan være svært når fejlen ikke kan fremprovokeres.

Selvfølgelig kan det være svært at finde fejlen, men elektrikeren må sætte meggeren på 1000V og så prøve, om han kan måle sig frem til fejlen. Det burde være muligt. Jeg skal da indrømme, at det godt kan være en sej død, men du er nødt til at få fundet fejlen, for det scenarie du har nu er bestemt ikke holdbart. Alle brugsgenstande på den pågældende gruppe skal selvfølgelig være koblet fra under undersøgelsen. Har du for øvrigt selv prøvet at koble alle tilsluttede brugsgenstande på den pågældende gruppe fra. Det er en af metoderne til at afgøre om det er installation eller en brugsgenstand, der er fejlramt. I gamle dage brugte elektrikeren ofte at sætte en pære i serie med gruppeledningen f.eks. fasen, og så længe den lyste, var der fejl på installationen. Derefter er "bare" at skille installationen på ca. midten. Lyser pæren stadig, er fejlen på den del, der er mellem midten og gruppeafbryderen o.s.v.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis