punktfundament vs. støbt fundament

Hejsa, 

 

Jeg står og skal til at begynde på mit første selvbygger projekt - et 35m2 kolonihavehus - her til foråret, men er efterhånden kommet i meget tvivl om fundamentet.

Jeg havde egentlig planlagt at lave punktfundament, men er nu kommet i tvivl om hvorvidt støbt fundament ville være bedre. Jeg regner med at bruge kolonihaven både sommer og vinter, har købt lavenergiruder og har planer om at købe en luft til luft pumpe til at varme huset op, så vil gerne have at varmen ikke bare fiser ud af huset. 

Ved punktfundamentet havde jeg tænkt at have 15 punkter, løfte huset 25 cm over jordoverfladen og i gulvkonstruktionen lægge eternitplader (mod skadedyr) og 180mm isolering under gulvet. Er det nok for at kunne varme huset  - også om vinteren? Eller skal jeg have mere isolering i gulvet eller skal jeg helt droppe punktfundament hvis jeg ønsker at have en bolig der kan bruges hele året? Jeg håber  I kan hjælpe for jeg er lidt på bar bund i problematikken

 

Hilsen Helene 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min faster og hendes mand byggede et lille (vinkel)kolonihavehus på 27m2 for omkring 20 år siden - det hviler på stolpespyd. Bræddegulvet er hævet ca. 15 cm - isoleret med flamingo. Hele vejen rundt er der nedgravet zinkplader (tror jeg det er) så der ikke kommer utøj under huset.
Hejsa
Jeg har hørt at det bedste er at have fri passage under huset /ca. 20 cm) så vinden kan løbe igennem, for så har dyr ikke lyst til at bo der. Det er derfor jeg vil vælge den løsning .

men mit spørgsmål var nu mere myndet på varmetab/kuldepåvirkning ift et støbt fundament
Hej Helene

Jeg har en gæstehytte ved mit sommerhus som er bygget på punktfundament og som er helårsisoleret bl.a. med 200 mm rockwool i gulvet som du beskriver det.
Den har jeg ingen problemer med at varme op selv når det er rigtig koldt om vinteren. Jeg har afdækket med eternitplader i siderne med udluftningsriste i, så der kan komme ventilation igennem. Gulvet er sine steder ret meget over jordhøjde grundet en meget skrånende grund, men på en plan grund skulle 25-30 cm luft være fint nok.
Under isoleringen er sat kraftigt fintmasket stålnet så mus og rotter er holdt ude.
Mht. dampspærre se dette link http://www.bolius.dk/alt-om/gulve/artikel/terraendaek/
Hej gug,

tak for svaret. Så tror jeg at jeg bare arbejder videre på idéen med punktfundamenterne.

Du kunne bruge stål skrue pæle. Billiger løsning og de kan skrues op igen og bruges et andet sted, når dette vil opstå. Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis