1´ste prioritet: lavere km eller lavere pris?

Hej derude,

Vi er ved at se efter en bil nr 2. Vi kredser om Suzuki Alto GL eller GL Aircon fra 2009-2011 - måske nok primært 2010.

Sådan helt overordnet hvad vil I så primært hælde til: 2010 model, ca. 95.000 km ca. kr. 43.000 eller en 2010 model ca 55.000 km til ca 49.000.

Førstnævnte har ikke nogen servicebog (er væk) samt bule i et et panel og en lille kofanger - det kan vi få et afslag på så den koster ca. 40.000 - ellers bliver det lavet af sælger til prisen.

Vi har ikke haft en mikrobil før men jeg tror da det er rigtigt at reparationer til/på mikrobiler er billigere end eks. for Skoda Octavia m.fl. ikke?

I første omgang regner vi med at beholde den i mindst 2 år men måske langt længere - vil vurdere der er 50-75% sansynlighed for ar beholde. Kørselsbehov 15.000-20.000 pr. år. 

Alternativ: købe en billigt brugt til 15.000 - 18.000 kr. og køre i den 2-3 år (måske så en anden igen) - men det hælder jeg nu ikke til pga de store driftsomkostninger.

Vi vil kunne få skattefri kørelsgodtgørelse for ca. 15.000 pr år.

Men hvad vi I gå efter i mit overordnede scenarie?

Tak for input på forhånd 

Hilsen Torben

 

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det vil der være mange forskellige meninger omkring 

Personligt ville jeg vælge en af de førstnævnte og den sidste af dem - på grund af det lave km-tal vil omkostningerne udover de faste være begrænsede i en længere periode.

Derefter vil i få en bedre køreoplevelse og en sikrere bil ved at vælge en nyere bil - udviklingen er gået rigtigt stærkt. Sandsynligvis også bedre brændstoføkonomi. Generelt tror jeg at tilfredsheden vil blive større.

Og så ved jeg godt at der er nogle der mener at en bil er en ting, der skal fragte dig fra A til B - men i min optik må det godt være behageligt at gøre det 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 24-02-2016 13:24

Det vil der være mange forskellige meninger omkring 

Personligt ville jeg vælge en af de førstnævnte og den sidste af dem - på grund af det lave km-tal vil omkostningerne udover de faste være begrænsede i en længere periode.

Derefter vil i få en bedre køreoplevelse og en sikrere bil ved at vælge en nyere bil - udviklingen er gået rigtigt stærkt. Sandsynligvis også bedre brændstoføkonomi. Generelt tror jeg at tilfredsheden vil blive større.

Og så ved jeg godt at der er nogle der mener at en bil er en ting, der skal fragte dig fra A til B - men i min optik må det godt være behageligt at gøre det 

Tak for indlæg.

Skal jeg forstå det sådan, at du vil vælge den af de to, der har kørt lavest km (højst pris)?

Hilsen Torben

 

 

Ja.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

At servicebogen er væk er et rødt flag for mig. Det finder jeg altid mistænkeligt, al den stund at du ikke har noget belæg for kilometertallet.
Men hvis den er serviceret af et autoriseret værksted har de den muligvis i computeren.

Bent.

når du nu er i gang, hvorfor så ikke kigge på biler der lige er rendt ud af garanti-perioden. Så er du rimelig sikker på, at de eventuelle skavanker er repareret. (Feks Hyundai eller Kia)
Eksempel:

TJ Automobiler i Esbjerg har en Kia Picanto 1,1 med 30.000 på klokken til 39.8 den er fra 2010 og har derfor stadig et års fabriksgaranti. Dette er blot et eksempel, men jeg synes det er vigtigt at have sikret sig med en bil der er 5-6-7 år gammel.


 

Annonce

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/3274' class='af-profile-link'>Bent Andersen</a> på 24-02-2016 16:05
At servicebogen er væk er et rødt flag for mig. Det finder jeg altid mistænkeligt, al den stund at du ikke har noget belæg for kilometertallet.
Men hvis den er serviceret af et autoriseret værksted har de den muligvis i computeren.

Bent.



Vi har nu fundet en bil, der har kørt ca 40.000km og som er ca. 41/2 år. Bilen sælges hos "stor" autoforhandler med autohuse i 5-6 byer på Sjælland og Jylland.

Vi har aftalt nogle gode betingelser i slutseddel med fuld service inden levering samt kosmetisk klargøring og lakforsegling. Plus en række andre ting. Pris er vi fint tilfredse med.

Men: desværre har den tidligere ejer ikke medleveret servicebog (er væk?) men bilfirmaet vil give dokumentation på hvad de laver af service på bilen inden levering. Derudover 6 måneders garanti.

En manglende servicebog har vi vendt i tråden her, men vil I være betænkelige når den ikke findes hos et "stort" autohus når jeg kan fortælle det ovenfor?

Bilen står fuldstændig som ny - rigtig pæn og velholdt samt tidligere undervognsbehandlet. Den skulle være serviceret af privat mekaniker bliver vi fortalt.

Bør jeg være bekymret og bør jeg alligevel overveje købet på trods af de aftalte betingelser? Min mavefornemmelse siger umiddelbart ok til handlen, men tænker I?

Hilsen Torben
Hej Torben.

Vil også sige en manglende servicebog er et problem. Ville personligt ikke købe den udelukkende pga den manglende service bog, for udover det virker det da som en fin bil.
Men især en mikrobil ville jeg være ret påpasselig med mangel af servicebog af den simple grund at mange køber en med hensigt på den blot skal køre 3-4 år og så udskiftes. Så har oplevet flere gange de ikke er blevet serviceret efter bogen for den skal jo for dem kun holde de 3-4 år.

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/31137' class='af-profile-link'>BTA Handyman</a> på 01-03-2016 21:36
Hej Torben.

Vil også sige en manglende servicebog er et problem. Ville personligt ikke købe den udelukkende pga den manglende service bog, for udover det virker det da som en fin bil.
Men især en mikrobil ville jeg være ret påpasselig med mangel af servicebog af den simple grund at mange køber en med hensigt på den blot skal køre 3-4 år og så udskiftes. Så har oplevet flere gange de ikke er blevet serviceret efter bogen for den skal jo for dem kun holde de 3-4 år.


Jeg kunne jo evt. få lavet en tilstandsattest eller en brugtvognsattest hos applus og så køre til forhandler for at få udbedret fejl under garanti (ikke slidtage) - var det en ide? Tilstandsattesten koster under 500 kr - den store brugtvognsattest ca 1.700 kr.

Hilsen Torben
Der er vist ret stor forskel på hvor grundig Applus og f.eks. FDM er mht. brugtvognsattester kan man læse. Sidstnævnte er til gengæld også noget dyre.

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/31137' class='af-profile-link'>BTA Handyman</a> på 01-03-2016 21:36
Hej Torben.

Vil også sige en manglende servicebog er et problem. Ville personligt ikke købe den udelukkende pga den manglende service bog, for udover det virker det da som en fin bil.
Men især en mikrobil ville jeg være ret påpasselig med mangel af servicebog af den simple grund at mange køber en med hensigt på den blot skal køre 3-4 år og så udskiftes. Så har oplevet flere gange de ikke er blevet serviceret efter bogen for den skal jo for dem kun holde de 3-4 år.


Du vil ikke udelukke at købe den pga manglende servicebog - det et hvad fu mener i starten af dit indlæg?

Men har jeg så lige opdaget, at feltet for servicebog er afkrydset i slutsedlen, men den har autohuset jo ikke som de skrev til mig på min forespørgsel tidligere i dag. Det er sjusket i udfyldelse af slutsedlen syntes jeg.

Det er også lidt besynderligt at den tidligere sælger som har haft bilen ikke leverer servicebog til bilhuset - al den stund bilen ser ud som ny.

Derudover har bilhuset ikke fået skrevet at det er en airconditionmodel i slutsedlen - det måtte jeg også fortælle dem. Det et rettet.

Jeg er blevet en lille smule skeptisk nu - måske jeg skal kræve at de udbedrer alle fejl FDM måtte finde ellers skal handlen gå tilbage!?

Hvad tænker I?

Hilsen Torben
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis