1´ste prioritet: lavere km eller lavere pris?

Hej derude,

Vi er ved at se efter en bil nr 2. Vi kredser om Suzuki Alto GL eller GL Aircon fra 2009-2011 - måske nok primært 2010.

Sådan helt overordnet hvad vil I så primært hælde til: 2010 model, ca. 95.000 km ca. kr. 43.000 eller en 2010 model ca 55.000 km til ca 49.000.

Førstnævnte har ikke nogen servicebog (er væk) samt bule i et et panel og en lille kofanger - det kan vi få et afslag på så den koster ca. 40.000 - ellers bliver det lavet af sælger til prisen.

Vi har ikke haft en mikrobil før men jeg tror da det er rigtigt at reparationer til/på mikrobiler er billigere end eks. for Skoda Octavia m.fl. ikke?

I første omgang regner vi med at beholde den i mindst 2 år men måske langt længere - vil vurdere der er 50-75% sansynlighed for ar beholde. Kørselsbehov 15.000-20.000 pr. år. 

Alternativ: købe en billigt brugt til 15.000 - 18.000 kr. og køre i den 2-3 år (måske så en anden igen) - men det hælder jeg nu ikke til pga de store driftsomkostninger.

Vi vil kunne få skattefri kørelsgodtgørelse for ca. 15.000 pr år.

Men hvad vi I gå efter i mit overordnede scenarie?

Tak for input på forhånd 

Hilsen Torben

 

Hej derude, Vi er ved at se efter en bil nr 2.... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/31137' class='af-profile-link'>BTA Handyman</a> på 01-03-2016 21:36
Hej Torben.

Vil også sige en manglende servicebog er et problem. Ville personligt ikke købe den udelukkende pga den manglende service bog, for udover det virker det da som en fin bil.
Men især en mikrobil ville jeg være ret påpasselig med mangel af servicebog af den simple grund at mange køber en med hensigt på den blot skal køre 3-4 år og så udskiftes. Så har oplevet flere gange de ikke er blevet serviceret efter bogen for den skal jo for dem kun holde de 3-4 år.


Du vil ikke udelukke at købe den pga manglende servicebog - det et hvad fu mener i starten af dit indlæg?

Men har jeg så lige opdaget, at feltet for servicebog er afkrydset i slutsedlen, men den har autohuset jo ikke som de skrev til mig på min forespørgsel tidligere i dag. Det er sjusket i udfyldelse af slutsedlen syntes jeg.

Det er også lidt besynderligt at den tidligere sælger som har haft bilen ikke leverer servicebog til bilhuset - al den stund bilen ser ud som ny.

Derudover har bilhuset ikke fået skrevet at det er en airconditionmodel i slutsedlen - det måtte jeg også fortælle dem. Det et rettet.

Jeg er blevet en lille smule skeptisk nu - måske jeg skal kræve at de udbedrer alle fejl FDM måtte finde ellers skal handlen gå tilbage!?

Hvad tænker I?

Hilsen Torben
Du skriver den er blevet undervognsbehandlet. Er det fra ny eller senere?
En undervognsbehandling bliver jo for nogen også brugt til og skjule evt problemer.
Jeg er blevet en lille smule skeptisk nu - måske jeg skal kræve at de udbedrer alle fejl FDM måtte finde ellers skal handlen gå tilbage!?

Hvad tænker I?

Hilsen Torben

Du kan da godt prøve - men det burde være anført i slutsedlen at sælger skulle udbedre alle de 0 - markerede fejl som er fundet ved en FDM-brugtvognstest. Det er lidt sent at komme bagefter når slutsedlen er skrevet.

Du skriver et sted Autohuset, hvis det er Autohuset Vestergaard kan du godt forvente en fin service fra dem.

Har selv handlet bil hos dem sidst og fik en super behandling i hele forløbet.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 02-03-2016 06:35

Du kan da godt prøve - men det burde være anført i slutsedlen at sælger skulle udbedre alle de 0 - markerede fejl som er fundet ved en FDM-brugtvognstest. Det er lidt sent at komme bagefter når slutsedlen er skrevet.

Du skriver et sted Autohuset, hvis det er Autohuset Vestergaard kan du godt forvente en fin service fra dem.

Har selv handlet bil hos dem sidst og fik en super behandling i hele forløbet.

 

 

Slutsedlen har jeg fået med hjem underskrevet af autohuset - jeg har ikke selv skrevet under endnu, så det med brugtvognsattesten kan jeg nå endnu, hvis jeg vil.

 

Nej, det er ikke Autohuset Vestergaard - jeg er ikke så meget for at nævne hvilket firma det er, men kan sige de har afdelinger rundt i landet.

 

Hvordan de vil håndtere eventuelle problemer under en garantiperiode ved jeg af gode grunde ikke, da jeg aldrig har handlet hos dem før. Jeg har det dog svært ved, at de ikke får nævnt den rigtige model i slutsedlen samt får markeret at der er servicebog, når den ikke findes. Der er ej heller nogen form for kvitteringer eller lignende på den service og undervognsbehandling, der skulle være foretaget.

 

Hilsen Torben

 

 

 

Annonce
Skrevet af BTA Handyman på 02-03-2016 06:17
Du skriver den er blevet undervognsbehandlet. Er det fra ny eller senere?
En undervognsbehandling bliver jo for nogen også brugt til og skjule evt problemer.

 

 

Tidspunktet kan jeg ikke få reel kendskab til, da der ikke foreligger nogen dokumentation - jeg kan kun se gummipropperne i dørstolper samt det ser ud til at bunden også har fået.

Hilsen Torben

 

prøv a t spørge den tidligere ejer. Hvis numrene sidder på er han let at finde, ellers kig efter den label der sidder ved tandremmen, der står nok et værkstedsnavn. Jeg synes dete r vigtigt, at du ved med sikkerhed at feks tandrem er skiftet til tiden og at der ikke er problemer med aircon. Spec. det sidste kan der være dyre omkostninger med, da mange slet ikke får det serviceret årligt. Og ompakning samt ny pumpe koster kassen.

En sidste ting: kontroller årgangen. Det gør du ved at kigge på ruderne. På både sideruder og frontrude sidder der trykt en lille tekst i sort. Det er koder. Sammenlign front- og sideruder med sidste linie. der skal være en række punktummer og et tal. når det er en 2010 skal der stå .....10 eller .....1 hvis der står 09 er det en overgemt model. men sammenlign tre ruder, for een kan være skiftet


 

 

 

Hej igen derude,
Når vi taler om eksempelvis en FDM attest - hvem betaler "normalt" for den? Selvfølgelig bedst at få bilfirmaet til at levere en bil med fejlfri attest. Hvis jeg får indskrevet i slutsedlen at alle fejl sådan en FDM test måtte vise skal udbedres under garantien de første 6 måneder så er det jo op til mig at lave en sådan test og jo så betale for den og de der 1500-1700 kr. den måtte koste. men er det kutyme, at få sådan en passus ind i slutsedlen?
Hvordan takler man normalt det med FDM-test, betaling for testen og så efterfølgende udbedring af eventuelle fejl?

Hilsen Torben

Det er jo et forhandlingsspørgsmål - men jeg gør det gerne (som køber) at både jeg og sælger følges ad til FDM, findes der ingen fejl betaler jeg - er der fejl betaler sælger.
... og få et sæt vinterhjul med i handlen - bare pres på. Jeg købte en Getz til min datter for 29000 og fik 4 nye dæk + vinterhjul med - det tog 1 time

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis