RENE ORD !!

Hej med jer !

I forbindelse med vinduerne i RENE ORD ! kom en representant for vindues firmate med en påstant og at der var en "kuldebrozone" på ca 10cm ind fra kanterne på en lavenergirude... Altså at der ikke var nogen reel varme besparelse i at anvende lavenergiruder i forbindelse med "bondehusvinduer" !!

Denne påstand har jeg ikke hørt tidligere, er der nogen her på "forum'et" der kender noget til den sag ??

MVH Njord
Hej med jer ! I forbindelse med vinduerne i... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Konklusionen, altså draget af os amatør "eksperter", er at der naturligvis er en besparelse af energi i et vindue med lavenerig rude, uanset størrelse på ruden i forhold til en standard termorude. Men da aluprofilet i mellem de to lag glas er en kulde bro, vil denne bidrage mere markant ved små ruder end ved store. Og her kan den vundne energibesparelse være så lille at den måske ikke kan betale sig at investere i.

Eller med andre ord, pigen fra udsendelsen kan have ret i at besparelsen er så lille at man ikke vinder nogen nævneværdig komfort og energibesparelse. Men at hendes forklaring om at der ikke er nogen effekt i en lavenergi rude inden for de første 10-15cm ikke er rigtig. Men at den måske godt kan bruges som tommelfinger regel for hvornår man med fordel kan vælge en lav energirude.

Ja det var så min konklusion !

MVH Njord
Problemet med randområderne har Rådvadcenteret længe anvendt som argument for at renovere de gamle vinduer med enkeltglas, samt forsyne dem med forsatsruder, hvilket giver en bedre varmeisolering end termoruder. (Forsatsruderne kan så med fordel forsynes med coatede energiglas.)

Jeg var tidligere noget skeptisk, men blev overbevist ved et kig på en rapport, som DTU har lavet, med målinger på termovinduer. Rådvadcentret linker til denne rapport fra sin egen hjemmeside.

Ellers var jeg lidt tilbøjelig til at tro, det var et religionsspørgsmål, i stil med linoliebehandling kontra gængs træbeskyttelse. Her er jeg dog også overbevist, efter at have fundet oplysninger om de forskellige materialers molekylstørrelser, og mikrofotografier af træ, hvis porer er fyldt med 'iltet linolie' (jeg husker ikke lige den rette betegnelse).

Det er måske ikke almindeligt kendt, men man kan også købe okseblod, fås i frosne blokke, som er uforligneligt som maling. Det er ganske vist, hævdes det, et eller andet sted i Jylland findes en dør, der i sekstenhundredeoghvidkål blev malet med okseblod, og der er ikke gjort noget ved den siden, hævdes det, meen nu er den godt nok ved at trænge til en omgang igen, indrømmer man dog.
Her er jeg stået af for længe siden!

Det kan være svært at skelne skidt og kanel, når tilsyneladende veluddannede og velinformerede mennesker udtaler sig. Dog er jeg efterhånden overbevist om Rådvadcenterets ekspertise.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Jeg fik lige medlemsbladet fra "Energiteknisk Forening", her var flere interessante artikler, bl. a. med omtale af forskellige typer termoruder med traditionelle/plast kanter, samt lidt dokumentation.
Artiklen er tilsyneladende sakset fra et glas-teknisk tidsskrift.

Hvis jeg må reklamere (Det må jeg nok ikke), så er Energiteknisk forening en forbrugerforening med så vidt jeg husker ca. 150 medlemmer i øjeblikket. Man vil meget gerne have flere medlemmer.
Årskontingentet er 75 kr.
For de penge får man et 'medlemsblad', SAMT en klækkelig rabat på fyringsolie hos Statoil!
Rabatten udgør pt 600 kr. pr. 1000 l, samt yderligere 75 kr i rabat ved betaling inden 8 dage.
Desuden diverse rabatter på benzin, samt håndværkerrabatter i Storkøbenhavnsområdet.

Kan kun anbefales!

HansW

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Reklame nej det er det vel ikke nærmere forbuger oplysning...
Men det kræves dog at du kan fortælle lidt mere om foreningen ! fx hvor finder man den på nettet og eller hvor får man kontakt med den ???

MVH Njord
Nå ja, selvfølgelig.

Den findes ikke på nettet.
Jeg har et kontaktnr. derhjemme. Prøver lige at huske at finde det frem til i morgen.

Venlig hilsen

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også