Det varme vand bliver koldt, når jeg skruer op for trykket/hanen

Hej alle,

Jeg overtog for ca. 1 år siden et hus med fjernvarme. Vi lagde godt mærke til, efter vi var flyttet ind, at tændte man den varme hane på fx vandhane eller bruser på fuld styrke, så blev vandet pludselig koldt. Hvis vi skruede lidt ned for vandhanen/bruseren, så der ikke var så meget tryk på vandet, blev det (efter noget ventetid) varmt igen. Det var dog ikke et problem for os, og vi kunne sagtens få rigeligt med tryk på bruseren til at tage bad uden at skrue helt op. Med tiden er situationen dog gradvist blevet værre, og nu kan det varme vand nærmest kun pible ud, hvis det skal være varmt. Vi kan sagtens skrue mere op for den varme hane og så kommer der fint masser af vand ud med masser af tryk - det er bare iskoldt! 

 

Det er umidelbart et problem i alle vandhaner og bruser i hele huset. Er der nogen, der har nogen idé om, hvad det kan være? Jeg tænker, at jeg nok skal have en vvs'er ud, men ville gerne være klædt lidt på i forhold til, hvad problemet kunne være inden. Og kan det have noget med vand/varmeværket at gøre?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan være snavssamleren der er ved at fyldt. Det kan man selv rense, bare vær sikker på der er lukket for at vand, og fjernvarme.

http://www.hofor.dk/wp-content/uploads/2012/04/guide_til_dit_fvarmeanlaeg1.pdf

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Ok. Hvordan ser sådan en snavssamler ud?

Jeg ved i øvrigt ikke om det er vigtigt, men fik ikke nævnt sidst, at vi ikke har en varmtvandsbeholder. Det hedder vist et gennemstrøningsanlæg? Har også tænkt på om det kan være den kasse/ting (hedder det ikke en varmeveksler?), der skal varme vandet op, det kan være galt med?
Det er fordi varmeveksleren -den der flytter varmen fra fjernvarmevandet til badevandet- ikke får tilstrækkeligt med fjernvarmevand.
Hvis du indsætter et billede af din installation, så tror jeg godt vi lan lokalisere sin snavssamler.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Er du "heldig" er varmeveksleren kun tilstoppet af snavs, men kan også være tilstoppet af kalk. En kalk tilstoppet varmeveksler skal udsyres eller udskiftes.
I det link jeg har indsat længere oppe, kan du se hvor snavssamleren sidder i installationen.
Mit anlæg se ikke ud som dette i linket, men snavssamleren sidder samme sted.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Annonce
Tusind tak for de mange svar!

Jeg ser om jeg kan lokalisere snavssamleren i aften (den ser ud til at skulle sidde umiddelbart efter indløbet?) og ellers tager et billede af installationen.

Som det måske fremgår er jeg førstegangshusejer, og helt blank på hvordan det der fjernvarme anlæg virker. Jeg har ikke kigget på måleren siden jeg flyttede ind, og kan overhovedet ikke huske, hvad de forskellige knapper gør (og min tilbageløbstemperatur er sikkert også for høj).

Endnu engang tak. Jeg vender frygteligt tilbage senere.
Godt så! Jeg har lokaliseret de to snavsesamlere, og tror også at jeg ved, hvilken en af dem, som det drejer sig om. Problemet ligger nu i de to haner jeg skal lukke inden jeg går igang. Der skulle sidde en før og en efter. Men umiddelbart sidder der kun en efter. Den der sidder før sidder i et andet led i en forgrening af rør, så den tænker jeg ikke har nogen indvirkning. Men kan jeg ikke bare lukke for den store røde hane? Er det ikke korrekt antaget, at det må være varmt vand ind (og den store blå er koldt vand ind)?
Her kommer billeder af anlægget, men jeg er klar over, at det kan være lidt svært at se noget som helst, da jeg synes, det bare er en stor forvirring af rør og slanger, som snor sig hulter til bulter gennem hinanden.
Her er den snavsesamler, som jeg tror det er (ude til venstre):

 

Her er den anden, fra oven og fra siden.

 

Og så lidt flere nybegynder spørgsmål:

1. Jeg har læst mig til, at disse snavsesamlere bør renses ca. en gang om året. Er det korrekt? For det tænker jeg nok i hvert fald ikke er blevet gjort.

2. Hvis jeg nu erkender, at jeg ikke selv kan rense den - hvem ringer jeg så til. Er det en VVS'er, eller kan jeg rent faktisk få nogen fra vand/varme forsyningen til at komme ud og fejlsøge anlægget?

 

Ser ud til de haner der skal lukkes, er dem på de 2 preisolerede rør der kommer op af gulvet.
Altså den store røde og den store blå?
Update. Fik den ene snavsesamler skilt ad og renset, men den anden er fuldstændig irret fast, så selv med en meget stor rørtang, kunne jeg simpelthen ikke få den af - og nu har jeg ødelagt kanterne på møtrikken i forsøget.

Er selve snavsesamleren nem selv at skifte? Kan den bare drejes af?

Bonus info: Trods at jeg kun fik renset den ene snavsesamler, lader der til at være - i hvert fald noget - varmt vand igen, så det er da altid noget. :-)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis