Stålsøjler på Isoblokkke, trykstyrke?

Stål kipdrager (8 meter)
Stålsøjler i hver ende af kipdrage (bjælke over port)
Isoblokke (33cm)

Spørgsmålet er nu: Er det ok at bolte søjlerne fast på isoblokkene (markeret), eller er jeg nød til at fjerne disse og bolte direkte til sokkelbetonen?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det for nogle søjler der skal i der? Hvis der skal ligge en kipbjælke over på porten er det vel på en muret trekant den skal ligge af på, så er det vel ikke nødvedigt med søjler ved port hullet der for det bliver jo jævnt fordelt via trekanten som trykker på overliggeren.

Hvis den kun skal optage lodrette kræfter og ikke fungere som vindafstivning skal de bare stå ovenpå. Vil jeg mene

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.


Jeg ville finde et langt betonbor og en gevindstang og så bore igennem leca og ned i sokkelbeton.
Så skal du have fat i sådan noget kemisk anker (betonlim) og en lang plastik forlænger på tuden og så fylde op i det hul du har boret og så gevindstangen ned i det.

Der er en fin instruktion med til det kemisk anker når du køber det, husk at følge den. Det er vigtigt at blæse rent for støv før du giver det kemisk anker.
Jeg vil anbefale at du forhøre dig hos en ingeniør hvis du vil være sikker, så kan vedkommende dim. stål, fodplade på søjler, dim. på bolte og antal af disse. Hvis ståldrageren i kip skal bære taget, er det temmelig store påvirkninger den bliver udsat for: Snelast, vindtryk, vindsug og skal den også have stabiliserende virkning for væggene?

Jeg ville under alle omstændigheder få søjlerne ned til beton fundamentet hvor der er mulighed for at få en stærk samling. Hvis du montere dem oven på fx. én række termoblokke med beton ankre så vil gevindstængerne først have fat i betonen 190-200 mm nede, da de skal igennem leca'en først. Problemet er om lecablokken kan holde til de træk og vrid som boltene vil kunne give, samt det tryk som søjlen vil påfører.

Jeg studser lidt over den hjørnesamling man kan se på billedet. Det giver hvertfald anledning til en kuldebro, hvilket vel ikke er ønsket når der netop bruge isolerede blokke. Se leverandørens anvisning her, s 14: http://www.weber.dk/uploads/media/leca-fundamenter.pdf

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis