Er stofledning stadig nødvendig? (PH lampe)

Hej, jeg har en PH 3/4 og skal have ny ledning i. Men er stofledninger stadig nødvendig, nu hvor vi bruger LED?

For 20 år siden skulle der stofledning på pga. den er til max 100w glødepærer (170 grader). Men her i LED dage, så kommer temperaturen da aldrig i nærheden eller?

Vil helst bare have en alm rund/hvid ledning i.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du skal følge fabrikantens specifikationer så ja.
Skal du følge almindelig sund fornuft, som du selv antyder, så nej.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja man skal jo altid følge fabrikantens anvisninger.

Der kunne jo komme en og putte en 100 watt pære i...

Nu har jeg tilbragt det meste af dagen, med L-AUS kurse, så her gives ikke ved dørene.


Vi prøver igen, i morgen --
Ja det er korrekt, men jeg køber ikke den 3.parts ansvars pådragelse. Der er heller ikke den store fare ved det. Andet end at ledningen i løbet af nogle år smelter sammen, og sikringen springer, hvis der skulle komme en 100w pære i.
Og til je_ns: Det er nu synd for dig, så kan du jo ikke arbejde mere, hvis du skal følge alle regler. Hvis du tænker på at tage et dæksel af en tavle for at fejlfinde, skal du have alt strømmen slået fra inden. Og så kan du ikke måle. (undtagen ved livsvigtige eller når der er store værdier der går tabt. Så betyder dit liv ikke så meget)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja det er korrekt, men jeg køber ikke den 3.parts ansvars pådragelse. Der er heller ikke den store fare ved det. Andet end at ledningen i løbet af nogle år smelter sammen, og sikringen springer, hvis der skulle komme en 100w pære i.

Undskyld til teleboks at jeg jammer din tråd lidt.
Til je_ns: Det er nu synd for dig, så kan du jo ikke arbejde mere, hvis du skal følge alle regler. Hvis du tænker på at tage et dæksel af en tavle for at fejlfinde, skal du have alt strømmen slået fra inden. Og så kan du ikke måle. (undtagen ved livsvigtige eller når der er store værdier der går tabt. Så betyder dit liv ikke så meget)

Jeg regner med at indholdet i det kursus er lige så lidt værd som for 25 år siden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
En LED pære kan godt blive lige så varm som en halogen pære. Du har ikke den varme stråling fra pæren, som du har med en halogen. Men i soklen hvor elektronikken i pæren sidder, kan der nemt blive rigtig varmt. Så i med en stofledning hvis det, er det producenten siger
Annonce
Skrevet af ev elmand på 23-02-2016 20:24

Ja det er korrekt, men jeg køber ikke den 3.parts ansvars pådragelse. Der er heller ikke den store fare ved det. Andet end at ledningen i løbet af nogle år smelter sammen, og sikringen springer, hvis der skulle komme en 100w pære i.

Undskyld til teleboks at jeg jammer din tråd lidt.
Til je_ns: Det er nu synd for dig, så kan du jo ikke arbejde mere, hvis du skal følge alle regler. Hvis du tænker på at tage et dæksel af en tavle for at fejlfinde, skal du have alt strømmen slået fra inden. Og så kan du ikke måle. (undtagen ved livsvigtige eller når der er store værdier der går tabt. Så betyder dit liv ikke så meget)

Jeg regner med at indholdet i det kursus er lige så lidt værd som for 25 år siden.

Det skal jo fornyes hvert år

 

 

 

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
en 11w LED bliver ikke så varm som en 30W halogen. Eller for den sags skyld en 100w glødepære som den PH er beregnet til. Den afgivne effekt (varme + lys) kan ikke blive større end den tilførte.
I en gløde pære går ca. 8% af energien til lys, og ca. 92% til varme. Det er derfor der er så store perspektiver i at finde noget der varmer mindre.
Så en alm. glødepære vil afsætte godt 90 W som varme, medens en LED vil afsætte ca. 10W. Noget af det er strålevarme, men alligevel er der stor forskel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Stofledningen er jo en del af lampens design, så var det min blev den forsynet med stof-/glansgarns ledning. Men du kan sagtens bruge en plastledning (som også fås i en mere temperaturbestandig udførelse).
Erik og je_ns, så svært er L-AUS regulativet da heller ikke at overholde, men indrømmet det tager længere tid at udføre arbejdet.

fase
Skrevet af ev elmand på 23-02-2016 20:24

Jeg regner med at indholdet i det kursus er lige så lidt værd som for 25 år siden.

 

Ja men bliver i hvertfald ikke klogere af at tage det. Men idag har man så 1. hjælp med i kurset. Så får man da lige genopfrisket/afprøvet det igen. Men det bliver også hurtigt trivielt efter nogle år 

 

Den originale Louis Poulsen ledning har så vidt jeg husker også en træksnor som bærer vægten af lampen. Øverst mod loftet har snoren et øsken som skal hægtes i en krog i loftsrosetten.
At droppe den til fordel for et billigt plastkabel er efter min mening en rigtig dårlig ide.

Bent.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis