problemer med Bridgeport tilspændings motorer

Hej.

Jeg har erhvervet mig en bridgeport metal fræser

Med tilspænding på to af akslerner,

Problemet er så at printet til de to motorer er brændt af.

Jeg tænkte på om det var muligt at lave noget selv 

Tilspændingen skal kunne styres med et potmeter  og der skal være ildgang ved tryk på en knap som der også er originalt.

Jeg har fundet et bors på ebay, er der nogen der kan fortæller mig om det kan bruges til formålet?

 Jeg har vedhæftet billede af bordet på ebay og mærkepladen på motorer.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den kan du desværre ikke bruge. Den kan godt nok give spænding og strøm som din motor skal bruge. MEN den kan kun tåle 110V ac som forsyning. Og vi har som bekendt 230V i det meste af Europa. Den er beregnet til USA bl.a. Men du må kunne finde nogen der kan det.
Held og lykke med eftersøgningen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har en gammel fræser, her er der eftermonteret en jævnstrømsmotor til tilspændingen, her blev styringen også ristet...
Jeg købte sådan en lille fætter, et pot meter, enstetter bro, og en køleplade er alt der skal til..

Det fungere perfekt for mig...


Din motor kan vist kun tåle ca 100 volt, men du må jo kunne begrænse enten mekanisk, eller ligge en modstand ind på "styre siden"
http://www.conradelektronik.dk/?websale8=conrad-dk&pi=183199&channel=conrad-dk&queryFromSuggest=1&refKey=oHpb2Hos4


Vi prøver igen, i morgen --
På den model som je_ns anbefaler kunne du have en fast modstand på ca. 250kohm i serie med pot meter på ca. 200kohm Så kan du kun regulere op til ca. 100V

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok lyder godt. men der står ac på den du linker til, har det ikke noget at sige når motoren er dc?
En anden ting der kommer 4 ledere ud af motoren rød og blå, plus og minus går jeg ud fra, og så er der to hvide hvad er de til?
Ja du skal have ensrettet strømmen, jeg brugte sådan en fætter her..
http://www.conradelektronik.dk/Ensretter,-1-faset-Vishay-GBPC3512A-Case-GBPC-A-%28stiktilslutning%29-35-A-1200-V.htm?websale8=conrad-dk&pi=164182&ci=SHOP_AREA_17309_6203210

Jeg ved ikke hvordan din motor er strikket sammen..
Men som du skriver kan den røde og blå være + og -
De to hvide kunne være en Klikson, som slår fra hvis motoren bliver overophedet.
Har du ikke et billede af den gamle styring?

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Ok kan jeg få dig til at lave en hurtig skitse af hvordan det skal strikkes sammen.
Jeg tager et billede om lidt

Jeg tvivler nu på om man kan få noget ud af det billede 

Nej det er jo ikke så nemt at se noget på billedet..

Jeg kan ikke lave et diagram, da jeg ikke ved hvordan din motor er strikket sammen, ovenstående var mit gæt.

Du kan prøve at give den 12 volt på den blå og røde, sæt en sikring på ca 5 ampere imellem, køre motoren, og skifter omdrejningsretning, når du bytter + og - er du på rette vej...

 


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg vil prøve det imorgen
Jeg tror at styreskabet indeholder mere end lige netop styring af til-spænding. Mon ikke de relæer øverst er til selve fræseren, og måske ligger strømforsyning til til-spændings styringen i bunden. Jeg tror at styreprint sidder ude ved motorerne, lige bagved potentiometer. Det har jeg set på lignende fræsere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis