Wirsbo telestat - åben eller lukket

Hej,

Vi har haft et problem med, at et rum i vort nykøbte men ti år gamle hus (for)blev vældig varmt, på trods af vi skruede ned for termostaten. Der er gulvvarme.

Jeg er kommet frem til problemet er i nærheden af telestaten, da jeg kan lukke for varmen ved at skrue en "manuel-stat" på (den hvide klods i baggrunden på billederne).

Bemærk på billederne herunder, hvordan den hvide "klods" bliver presset ned, når jeg skruer ned for temperaturen. Jeg tænker, den da skubber ned på ventilen og dermed lukker for det varme vand, præcis som når jeg selv drejer på den hvide, manuelle klods. Dog synes jeg signaturen med stregerne og trekanten indikerer modsat... Jeg afprøver selvfølgelig i aften, om jeg kan styre modsat med rum-termostaten.

 

Mine spørgsmål er som følger:

* Kan det være rigtigt, at telestaten / kontrolenheden "har byttet om på op og ned"?

* Kan jeg i givet fald  selv rette det? (Udover selvfølgelig ved blot at bruge termostaten i rummet modsat...)

* Skal der fx bare "byttes" rundt på nogle ledninger?

* Hvis jeg er helt galt på den - er der så bedre bud?

 

Når jeg skruer helt op, ser telestaten såldes ud:

 

Og når jeg skruer ned, ser den således ud:

På forhånd mange tak.

(Og også tak til tips og tricks her http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/197348 og her https://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/176789 )

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Udfra dine billeder vil jeg mene at din termostat og telestat virker korrekt.

Har du tjekket at det ikke er stiften, telestaten skal trykke ned,der sidder fast.

Det sker tit at de hænger lidt.


Mvh. Ole
Tak for svar. Stiften var hård at presse på - men som nævnt, virker den manuelle prop, jeg har skruet på - pex-røret til det varme værelse kølede fint ned med den på (og værelset også, men selvfølgelig noget langsommere). Men det kan vel godt tænkes, det har hjulpet at motionere den lidt ved håndkraft.
Ja så har den manuelle prop jo fået masseret stiften, så ved du da at den virker.

Hvis du prøver at montere telestaten i lukket tilstand, så vil den være sej/svær at montere hvis den virker, da du også skal have presset stiften ned ved monteringen.

Mvh. Ole
Jeg monterede i åben tilstand, hvorefter jeg skruede ned. Tilsyneladende virker det - værelse og pex-rør er fortsat afkølede.

Tak for input!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis