Udvendig isolering - Erfaringer

Hej LDS'ere

Efter at have pløjet uendelig mange tråde igennem ang. udvendig facadeisolering (de fleste 3-4 år gamle)- ville det være fedt hvis der var nogen der kunne berette om deres erfaringer med netop udvendig facadeisolering, og måske tankerne bag deres valg.

- Eps vs. Facadebatts

- Hvordan med huller? (går pudsen i stykker ?)

Jeg har selv lige fået tilbud på facdeisolering hvor eps isoleringen med samme tykkelse er 33% billigere end isolering med facadebatts - er der nogen overvejelser i den forbindelse?

Tak 


"En ekspert er en person, som har begået alle de fejl, som er muligt at begå inden for et begrænset område." - citat Niels Bohr.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis man bruger en ordentlig trykfast isoleringstype af typen Neopor, ville jeg ikke være bekymret. ( ikke den bløde hvide flamingo, da den trækker sig sammen over tid og danner sprækker i form af kuldebroer inde bagved pudsen )

Så får man også næsten dobbelt så høj isoleringsværdi pr. mm tykkelse, set i forhold til facadebats.

Vi har fået lavet nogle beregninger af en Energiteknolog, og en efter isolering med Izodom 100 mm på en enkeltstens mur fra 70´erne, med netpuds, vil kunne tilbagebetale sig selv alene på varmebesparelsen ved naturgas, på 6,3 år, og det er inklusive håndværkerløn

Selv i ordbogen kommer arbejde før succes .... :) , og i virkeligheden kommer al viden fra erfaringer .. :)

En LDS´er kan også være med på innovativ lavenergi ved brug af www.izodom.dk

jeg sttiller mig nu også stærkt kristisk over for at det skulle være bedre at bruge eps fremfor glas/stenuld. jeg fandt en artikel fra ingenøren hvor sundolit (en af de største producenter på den danske marked) beskriver ders nyeste plader hvor der er tilsat grafit det gør deres pladers lidt mere efektive således at kommer kommer og i samme klasse som glas/stenuld....... så at de skulle isolere dobbelt så godt HMMMM i don't think so

 

læs evt. http://ing.dk/artikel/passivhus-af-expanderet-polystyren-abner-i-dag-107625

Det har noget at gøre med densiteten i materialerne, hviket betyder hvor mange gram pr. liter materiale der anvende. Hvor man med almindelig hvid flamingo der som bekendt mest består af luftbobler, har en angivelse på 60, så har man med de trykfaste Neopor typer en densitet på 300 og endda op til 450 på sokkelprodukter der kan bruges til byggerier op til 5 etager.

Men det er klart at det tager noget tid for folk der hele livet kun har arbejdet med Rockwool og mursten, at anerkende at udviklingen har overhalet de materialer man brugte for 50 år siden, og ingen ville da hellere i dag købe en bil med 50 år gammel teknologi.

Selv i ordbogen kommer arbejde før succes .... :) , og i virkeligheden kommer al viden fra erfaringer .. :)

En LDS´er kan også være med på innovativ lavenergi ved brug af www.izodom.dk
Når jeg opholder mig i udlandet (Polen) bor jeg i en blok , 5 etager , som er isoleret udvendig med 100 mm styropor / flamingo , pudset, armeret og malet .
Det er udført for mindst 10 år siden og ser stadig godt ud uden revner eller andet ,
Jeg har kun set ganske få huse isoleret med Rockwool her omkring .......

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Annonce
Neopor er ganske ok !
læs evt lidt mere her: http://www.danpor.dk/img/Neopor_professional_brochure.pdf

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Man skal bare være obs på, at når man anvender disse typer udvendig isolering, at man skal bruge puds med net armering, og ikke kan bruge almindelig mørtel puds. Nogle modeller er forberedt til at montere murstens skaller på i en LDS udgave med hjørner og det hele, og der kan man købe et samlet kit med udvendig isolering på 100 mm. lim, skaller, hjørner, fuge og alt hvad der skal bruges til ca kr. 600 kr pr. m2. all in, afhængig af klinketype. Så kan man ved at efter isolere et enkeltstens hus eller et gasbeton hus, opnå en nutidig isolerings standard, hvilket som LDS projekt tilbagebetales på 3-4 år alene med besparelsen i varmen, hvis der opvarmes med gas eller olie. Bruger man håndværkere til at udføre opgaven, vil tilbagebetalingstiden blive ca. det dobbelte.

Selv i ordbogen kommer arbejde før succes .... :) , og i virkeligheden kommer al viden fra erfaringer .. :)

En LDS´er kan også være med på innovativ lavenergi ved brug af www.izodom.dk
Ifølge den side om neopor, står der vist et isoleringsevnen er 0,032 W/(m*k) hvis jeg læser rigtigt, og glasuld/stenuld er så vidt jeg ved 0,037 W/(m*k), så bedre ja, men ikke dobbelt så godt.
Hvis man kigger på R isolans værdierne i de forskellige materialer i en konstruktion, så skal man altså næsten bruge 200 mm af uld isolering, for at opnå samme isolerings evne som 100 mm Neopor.

Og ifølge Rocwools egen målemetode betyder det at der skal vandre +/- 1 grad igennem 1 meter tykkelse af materialet på så og så kort eller lang tid. Så et eller andet sted må den vandre hurtigere igennem ulden end igennem Neoporen.

Selv i ordbogen kommer arbejde før succes .... :) , og i virkeligheden kommer al viden fra erfaringer .. :)

En LDS´er kan også være med på innovativ lavenergi ved brug af www.izodom.dk

Hej Allesammen

Tak for de mange svar!
Vi kører nu videre med en Batt løsning på facaden og en eps isolering af soklen. (begge 200mm)
Dette efter jeg skrev til Skalflex som forhandler begge systemer (eps og alm. batts) og bad dem om at komme med en (uofficiel) udmelding.
Svar:
"Jeg vil anbefale eps til sokkel og under terræn – så udnytter man dennes styrker i forhold til fugt. På facaden vil jeg anbefale mineraluld – både på grund af brand og diffusionsåbenhed.."


"En ekspert er en person, som har begået alle de fejl, som er muligt at begå inden for et begrænset område." - citat Niels Bohr.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også