Simpel varmeflytning til 1. sal?

Vores hus har brændeovnen placeret helt i midten så skortstenen går midt gennem huset. Jeg påtænker at montere et spjæld ovenover brændeovnen for at lede varmen op på 1 .sal. Der er nedsænket gipsloft i stuen, så planen var først at bore et 100 mm hul i gipsloftet samt et i trægulvet ovenover og så føre en form for isoleret rør igennem.

På 1. salen ville varmen så komme ud i midten af huset igen og med døre på klem vil det vel fordele sig. Lige nu har vi vel 28-35 grader i stuen (dvs køkkenalrum på ca. 50 kvm) ved god fyring og ihvert fald >15 grader lavere ovenpå hvis jeg lukker for radiatorerne.

Ideelt set skulle spjældet måske være rektangulært fx. 40-50 x 10-15 cm og med varmestyret blæser.

hvor køber man billigst disse ting fx. adaptor fra rektangulær spjæld til rør osv. og fine stål gitre ... Findes der nogle pakkeløsninger, Og hvad med blæsermotor? Kan det klares ved passiv varmeflytning? Ønsker ingen støj heller fra motor.

Jeg hører gerne fra andre der har lavet noget tilsvarende. Alternativt, skulle jeg pille hele gipsloftet ned og montere individuelle rørføringer til hvert rum, men det jo noget mere krævende, specielt hvis førnævnte kan gøre det.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du skal have noget igennem der batter noget, ved passiv varmeflytning, skal du op i et langt større areal. Jeg ville lave det som en loftslem. Altså måske 60x60 cm og så "bare" beklæde siderne ind imod etage adskillelsen med MDF plader. Under / i loftet skal der så være en lem der kan lukkes når du ikke bruger det. Den beklædes nederst med gips og males som det øvrige loft.
Ovenover laver du en ramme som du kan lægge en gitterrist i (elefant rist) Det kan være galvaniseret, aluminium eller rustfri stål

Der sælges ikke direkte til private men igennem f.eks. tømmerhandlere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

I mit barndomshjem, havde vi en lem over kakkelovnen på ca 30*20 centimeter. Når der om vinteren blev åbnet for den, kunne man ligefren mærke en "mindre" storm gå op gennem lemmen når dørene samtidig blev åbnet til underetagen så den kolde luft kunne trække ned i stuen gennem køkkenet. Det hus var ikke særligt tæt modsat huse i dag. Husk på at kold luft er tungere end varm, derfor sker en sådan varmeflytning uden ventilator når bare luften kan flytte sig rundt. Jo større temperaturforskel, jo mere villig flytter luften sig. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Du skal holde dig for øje, at den varme luft du sender pop indeholder mere fugtighed end den kolde, og at du derfor kan komme til at lave fugtproblemer ved at sende fugten op, hvor den kan kondensere på holde falder.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også