Lovlighed af stik ved sænket listeloft

Hej forum

Min datter og svigersøn som lige har købt hus, har jo en del opgaver til sin far og svigerfar i forbindelse med indflytning.

Jeg falder over en ting, da jeg på et af værelserne skal sætte en lampe op, at det ser ud til man ikke har ført eldåsen med ned, da man i sin tid har sat listelofter i ejendommen, faktisk overalt.

Jeg mener da jeg selv satte listeloft op, at jeg fik sat en pvc forlænger i samme tykkelse som det nye listeloft på, således stikforbindelserne blev tilgængelige på det nedsænkede loft.

Er der nogle der vil kloge sig på det medsendte billede, hvorvidt denne installation er lovlig jer. lovgivningen, og evt. hvorvidt det er muligt at at få sælger til at rette denne ulovlighed.

Tak på forhånd Vh Rene
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er sandsynligvis lovligt, men afhænger af hvornår installationen er lavet. Dækslet ser dog ikke originalt ud.

Reglerne er som følger:
Indtil 1. januar 2003 accepteredes en afstand på indtil 12,5 mm mellem underkanten af dåsen (fx en PL‐dåse) og overkanten af loftet. Det accepteredes, at der i fx trælofter, med en fastmonteret dåse ovenover, blev boret et hul af passende dimension, hvorefter lampeudtag (fx 50 x 50 mm eller Ø80 mm udtag) blev fastgjort til træloftet. Naturligvis under forudsætning af at dette kunne udføres håndværksmæssigt forsvarligt. Fra 1. januar 2003 må brændbart materiel (fx trælofter) ikke indgå mellem dåse og lampeudtag. Elektrisk materiel skal være adskilt fra den brændbare bygningsdel med en afstandsring af isolerende materiel

Tak Jens

Ok - Jeg studser nok mest efter de hersens 12,5 mm som nævnes som den acceptable/lovlige afstand, men som jeg umiddelbart set det, og googler bræddeloft, er den mest sandsynlige mål nok 19x100 mm, og derved kan det vel ikke være lovligt ?
Underkant dåse til overkant loft (ikke underkant loft) - dvs. der må være op til 12.5mm luft i mellem.
Det var 12,5 mm fra UNDERKANT eldåse og ned til OVERKANT af loftet. Det ser ud til at denne afstand er overholdt. Og tilsyneladende er det det originale loft der sidder der. Derfor kan installationen godt være uhensigts mæssig i tilfælde af reparation hvis udtaget ikke kan nu ned så man kan skille det ad.
Principielt synes jeg ikke det er ok at stikke folk erstatningskrav, på alle små detaljer, når man køber et ældre hus. Er der gennemført tilstandsrapport og eleftersyn og derefter tilbudt ejeskifteforsikring, mener jeg det fritager tidligere ejere stort set for alt erstatningsansvar. Det må i så fald komme på forsikringen. Og den er svær at danse med.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok - tak for det , det er mig der ikke havde forstand på planerne over/underkant. Jeg må gå udfra at det så er lovligt. Elmand - detaljen er ikke så lille igen, da der er listelofter overalt. Jeg blev klogere og tak for svarene Vh rene
Annonce

Jeg er godt klar over at det beløber sig til mange penge hvis det skal laves til nutidig standard. Med detaljen mener jeg forskellen på 12,5 mm og lidt mere.  Det jeg prøver på at sige er at man ikke kan forvente at et ældre hus er som et nyt hus. Det er i naturligvis klar over, men det er også smadder ærgerligt at sælge et hus, hvor prisen sikkert afspejler tilstanden og alderen. For derefter at få et krav på halsen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så vidt jeg kan se er der ingen afstand mellem dåse og lampeudtag, så de 12,5 mm mellem dåse og indlæg får ikke anvendelse her. Problemet ligger, så vidt jeg kan se, i at der er en afstand mellem lampeudtag og det færdige listeloft. Det betyder, at det kan blive nødvendigt, at udløbsdækslet må skrues fast i listeloftet og ikke i de skruehuller, som var beregnet til at skrue dækslet fast med. Det findes længere skruer. Ledningen mellem lampeudtag og lampe kan evt. aflastes ved at aflast på oversiden af udløbsdækslet.

fase
Jeg kan da sagtens leve med det er lovligt/helt legalt.....meen efter min egen mening, ville den rigtige løsning da være at have ofret de billige mellemstykker, der havde bragt dåse, samt tilslutningsklemmer ned i plan med det nye loft. Min lille skruetrækker havde ikke en rigtig orientering til skruerne, der jo sidder 20 mm oppe i et hul.
Skrevet af Stratocaster på 23-02-2016 21:56
Jeg kan da sagtens leve med det er lovligt/helt legalt.....meen efter min egen mening, ville den rigtige løsning da være at have ofret de billige mellemstykker, der havde bragt dåse, samt tilslutningsklemmer ned i plan med det nye loft. Min lille skruetrækker havde ikke en rigtig orientering til skruerne, der jo sidder 20 mm oppe i et hul.

Du kan da have helt ret i, at det er til at leve med. Men det drejer sig måske ikke kun om de par kroner mellemstykkerne koster, Måske er ledningerne ikke lange nok til, at de kan nå, når de skal længere ned. Og så drejer det sig om nye ledninger og de dermed følgende omkostninger. I de fleste tilfælde, tror jeg, det  drejer sig om manglende omtanke, for lyset virker jo, og så er alt ok. 


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis