Ny gavlbeklædning, dykkere eller skruer?

Hej, jeg er lidt i vildrede. Jeg skal have monteret ny gavl og er usikker på om jeg skal montere dem (superwood træ) med skruer eller dykkersøm?

Har hørt at man anbefaler søm/skruer med hoved for bedre at holde på træet, men da vores gavl skal have lysegrå olie vil skruehovederne være meget synlige hvorimod dykkerne vil være mere eller mindre usynlige evt. Sat i fer/noten men måske ikke lige så holdbar?

Hvad er jeres holdning/erfaring?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Helt klart skruer, dykkere vil arbejde sig ud pga. Ændringer fugtigheden i træet. Og brug nogle ordenlige rustfrie skruer, hvis du bruger dårlige skruer der ruster, så kan det være svært at skifte dem igen, da kærven ofte vil være ødelagt, og skruerne er rustet fast i træet. Og sæt så skruerne efter en snor, så det er til at holde ud at se på.
Tak for svar Solaris!

Det bliver nok skruer, er bare ikke så vild med tanken om at de er synlige. Det er en fer og not profil på 7,5 cm så der kommer jo mange skruer.
Hvad vil være den maximale skrueafstand? Jo større jo bedre så der ikke skal være så mange skruer.

Ift. Det med de rustfrite, så har jeg læst at luge netop med Superwood behøver man ikke de dyre rustfrit skruer/søm fordi træet ikke indeholder syren som trykimprægneret træ gør. Det er noget med at NKT har lavet nogle tests og udsat ikke rustfrit skruer i superwood for 2800 timers belastning som svarer til vejrforhold ved Vesterhavet og der var intet at se på skruer eller træ. Går ud fra at det også er tilfældet selvom skruehovederne er synlige.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Køb nogle pakker terrasseskruer i JemogFix. De koster ca 80 kr det er ikke så meget træets påvirkning af skruen men hovederne ruster og så begynder det at løbe. Grimt! Terrasseskruer har selvfræsende hoved, så du kan undersænkede en smule

 

Du skal bruge materialer for flere tusinde kroner, og det skulle gerne holde de næste 50 år, så at spare et par hundrede kroner på dårlige skruer synes jeg vil være dumt. Med hensyn til antallet af skruer, så vil jeg sige at hvis der er tale om vandret beklædning, så skal de bagved liggende lodrette lægter have en afstand på 60 cm. Og skrues i alle lægter. Er der tale om lodret beklædning, skal den bagved liggende lægtekonstruktion være vandret, også med en afstand på 60 cm. Du er så nødt til at skrue hvert andet bræt, det mellemliggende bræt holdes jo på plads af de 2 på siderne, dog må du sikre det ikke skruede bræt mod at falde ned, det kan gøres med et par rustfrie, eller varmtgalvaniserede dykkere . Vær i øvrigt opmærksom på, at hvis brædderne er knas tørre, og du sætter dem helt tæt sammen, så er der ikke plads til at de kan udvidde sig når de bliver fugtige pga. vejret så vil de bule ud intil de tørrer igen. Så sørg for at de ikke er for tørre, eller sørg for at sætte dem med et par millimeters mellemrum. Og kontroller lod/vage ved ca. Hvert 3 bræt, er der en skævhed, så kan den rettes op ved at lave mellemrummet lidt større i den ene side.

Jeg lavede carport for nogle år siden, lukket på 3 sider med klinkbeklædning.
Jeg valgte at bruge ringede rustfri søm, de er stort set "usynlige" og det hele sidder som da de blev klasket op.
Rustfri ringede søm, findes både som håndsøm, og "pistolsøm"..


 


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak for jeres svar, det er en kæmpe hjælp!!!

Jeg ringede og talte med NKTs tekniske support og fik et varenummer på nogle ringede rustfri søm jeg skal bruge 2,5x75 i A4 kvalitet.
Jeg fik også navnet på den Paslode sømpistol CNP 75 som kan bruges, men nogle bud på hvor den kan lejes da jeg har indtryk af at det er en standard maskine.

Jeg kunne sig godt tænke mig at se hvor synlige sømmene er, så vil du have mulighed for at smide et billede op af din carport je_ns???

Jeg fristes også til kun at slå søm i hver anden som Solaris skriver(tak for input) gjorde du også det je_ns.

Bedste hilsener
PS. Hvis man skal købe den Paslode koster den 6.000 kr +/- 😱😨

Jeg har sømmet for hver 50-60 cm, i hvert brædt...

 


Vi prøver igen, i morgen --
Tak je_ns det ser godt ud 👍. Jeg tænker det er den bedste løsning i mit tilfælde så tusinde tak for det indspark.
Det største "problem" er prisen på maskinen og sømmene, det er sgu i den pebrede ende, men jeg vil ikke spare på sømmene når jeg har brugt mange penge på beklædningen. Hvad gjorde du der? Brugte du maskine eller uden?
Ift. Antal søm så er vores brædt jo kun 75mm så jeg over kun at slå i hver anden for at undgå at have for mangesynlige søm, men er ikke helt afklaret på den endnu.

Tak endnu engang det perfekt!

Jeg vil tro du kan leje en maskine ved Kyocera Unimerco - det gjorde jeg ( gennem en bekendt, der arbejder der ) da jeg satte cedertræ op på mine gavle.
Brugte de samme rustfri ringsøm som jens - mine er så synlige, da jeg jo ikke ville male mit cedertræ :-)

Ellers kan du måske finde en tømrer,der har en, du kan låne/leje.

Jeg brugte en tjep mx 50 - mener sømmene var 50mm lange - så nåede de fint igennem cedertræet og klemlisten.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også