Tørretumbler Miele T8402c - Varmer ikke

Hej 

Er der nogen der kan hjælpe med hvordan jeg fejlsøger på min Miele tørretumbler. Den varmer ganske enkelt ikke. Jeg har søgt i vildskab på nettet på termostater, sikringer og varmelegmer, men kan ikke finde nogen ordentlig guide til fejlsøgning. På engelske sites skriver flere om at de kortslutter termostater, tager varmelegemet ud og tjekker om det varmer osv... Men kunne godt tænke mig lidt instruktion på dansk.

Bagbeklædningen er taget af, varmelegemet er fundet, jeg har endda også haft dækslet til kuglelejet af (fandt først ud af det var kuglelejet bagefter).

Nogen der har en idé til at fejlfinde, inden jeg fx bestiller et nyt varmelegeme? Det koster 2.000...! :-S

Mvh Heine

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er lidt snak om en såkaldt NTC føler... Og den er noget billigere end hele varmelegemet. Men er i tvivl om hvordan jeg identificerer hvilken del præcist der fejler noget.

Jeg er ikke kendt med Miele sådan specifik. Men der sidder oftest en overhednings sikring som enten har en reset trykknap eller skal skiftes. Men du skal måle om der er spænding ned til varmelegemet, når tumbler er igang. Er der det, måler du efter overhednings sikring.  Er der spænding der så er det selve varmelegemet. Nogen gange kan man se at en tråd er bristet (afhængig af typen.) Er det kun en tråd kan den oftest snoes sammen og varmelegeme kan virke mange år endnu.
Kan du komme til at tage et billede og sætte ind her kan det hjælpe med forklaring. Måling kan være med et voltmeter men en pære i en fatning og med ledninger kan også bruges. Polsøger "måling" kan du godt droppe.

NTC føler giver signal op til styring om hvilken temperatur luften har. Men kommer der spænding ned til varmelegemet er den ok.

hvis du har taget varmeleme helt af kan du give den spænding fra en stikk. og derved konstatere eller udelukke fejl. Men husk at slukke hurtig igen hvis den begynder at varme. Den er beregnet til at blive blæst igennem og overopheder hurtig hvis den ligger i stille luft.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
Tak for svar. Jeg prøver lige din fremgangsmåde i morgen og giver en status.
På forhånd tak for input.
Mvh Heine
Hej Erik
Der findes ikke umiddelbart den der resetknap nogen steder. Jeg har godt set den på en Youtube video, men det er åbenbart ikke noget Miele opererer med.
Har vedhæftet et par billeder af varmelegemet. Det har nummeret miele 6810391.
Der sidder hvad jeg går ud fra er en NTC føler, samt en termostat, og herfra går et par ledninger ned til "brødristeren". Umiddelbart simpelt, men koster som sagt ca 2.000,-!
Jeg er ikke sikker på hvordan jeg måler på strømmen... Har taget en vågelampe fra knægtens værelse, den burde vel lyse op hvis jeg sætter strøm til de to paler?

 

Hej
Jeg har prøvet at afmontere hele varmelegemet og sat strøm direkte til det markerede stik. Der sidder to poler i det blå stik, og jeg satte plus og minus hertil.
Varmelegemet begyndte straks at varme, som Erik nævner! Men dvs at der intet er sat i det sorte og lille hvide stik. Det sorte går umiddelbart ned til varmelegemet og videre op til termostaten. Det lille stik går direkte ned til NTC føleren.


Noget tyder på jeg skal udskifte én af disse to. Men hvilken? Er det her voltmeteret (som jeg ikke har hjemme) kommer ind i billedet?

Annonce

Jamen så har du jo konstateret at noget af varmelegemet virker. Det du så mangler at vide er om termostaten virker.
Det varmelegeme har 2 trin, 1940 / 2650 W. Jeg er næsten sikker på at du skal have N (som du kalder minus) på den gule, og fase (som du kalder plus) på den ene eller begge i det blå stik. Så vil den varme endnu mere end du har opdaget indtil nu. Hvis IKKE så er det den lille overhedningstermostat.
De 2 tynde er til NTC føler. (det betyder negativ temperatur control) Den falder i modstand når temperaturen stiger.
Så prøv om det virker med 230V på den gule og den ene eller den anden i det blå stik.

Den gule går i gennem sikkerheds termostat, og så ind i varmelegemet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen Erik.
Tak for svar!
Den gule...? Hvilken en er det?
Der er det sorte stik, og det lille hvide som går ned til NTC føleren...
Jeg har iøvrigt prøvet at kortslutte de to ledninger der går ned til den lille 175 graders termostat, dvs tage den ene pol ud og sætte direkte på den anden, mens tørretumbleren kørte. Det gav intet varmeudslag...
Vil det sige at det er NTC føleren den er gal med?

 

Den gule ledning på termostaten som jeg kan se på det øverste billede går ud i ledningsbundtet. Og jeg regner med at den går til det sorte stik. Men den har mistet lidt farve på sin vej. Den kortslutning på termostat tyder på at der er andre ting i vejen. Men for en sikkerheds skyld kunne du lige laver det tjek som jeg skitserer ovenfor. Det bekræfter sikkert at der er gennemgang i sikkerheds termostaten.
Hvis det også virker her, kommer der ikke spænding oppe fra styringen. Så er det sikkert NTC føleren. (den med de tynde ledninger)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej
Ja, sørme om det ikke også virkede med en ledning i det blå stik og en i den sorte. Så nu skulle der vel nærmest kun være NTC føleren tilbage?
Alternativt skal der vel være brændt nogle kontakter af i selve styringen, men så vidt jeg kan læse mig frem til er det typisk NTC føleren den er gal med...
Jeg giver lige en update når jeg har fået ny NTC føler, den er bestilt nu. Skulle dukke op senest på mandag.
Indtil videre 1.000 tak for al hjælpen!
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis