Sælgeren ved tilsyneladende intet op indvendig efterisolering.
ved på montering af regler på ydervæg vil der kunne dannes kondens på skruehoved.
Dampspærren placeres max 1/3 inde i konstruktionen.
Hvad består væg, gulv og loftkonstruktion af?
Her er et lille langt uddrag af hvad jeg har skrevet til mange andre her inde om indvendig efterisolering:
Indvendig efterisolering af ældre ydermure indebærer stor risiko for fugtproblemer, fx skimmelvækst på den „gamle“, indvendige vægoverflade.
Derfor anbefales så vidt muligt udvendig efterisolering.
Hvis der anvendes isolering indvendigt, skal en række krav til den eksisterende mur være opfyldt – og såvel projektering som arbejdsudførelse skal være fugtteknisk korrekt og udført meget omhyggeligt.
Hvis det i særlige tilfælde er den eneste mulighed, skal det fx sikres, at:
murværket er egnet til indvendig efterisolering,
dampspærren udføres, så den er og forbliver lufttæt
Murværk skal være i god stand, for at der kan efterisoleres indvendigt. Det skal sikres:
at den indvendige side af muren ikke allerede er – eller kan forventes at blive op fugtet af slagregn (som trænger gennem muren) eller opstigende grundfugt,
at den udvendige side af muren ikke har frostsprængninger, nedbrudte fuger, smuldring, saltudfældninger eller afskalling af maling og puds.
Ved tilbageliggende fuger er murværket ofte mere op fugtet, og her anbefales, at fugerne udfyldes.
Murværk uden fugtspærre frarådes efterisoleret.
Hvis der vælges indvendig efterisolering skal den oprindelige væg være omhyggeligt afrenset og rengjort.
Al maling, tapet og klister (samt tilsvarende organisk materiale og tætte lag) skal fjernes, da dette kan hindre vanddampdiffusion og medføre kondensdannelse og skimmelvækst på overfladen af det gamle murværk.
Afrensningsprocessen er ofte meget arbejdskrævende, og der anvendes fx damp til opløsning af gamle tapet- og klisterlag. Eventuel skimmelvækst på væggen skal fjernes, og det skal kontrolleres, om afrensningen har haft den fornødne effekt. Alternativt kan det inderste pudslag fjernes.
Der kan normalt højst anvendes 100 mm isolering – dels på grund af øget risiko for kondens på den gamle vægoverflade (lavere overfladetemperatur), dels fordi isoleringen reducerer boligarealet
Uanset om der opbygges en isoleret træ- eller stålskeletvæg på stedet (med isolering, fugtspærre og beklædning med plader) eller der monteres præfabrikerede elementer, skal der opsættes dampspærre mellem isoleringsmateriale og beklædningsplade. Dampspærren skal være lufttæt tilsluttet tilstødende bygningsdele (gulv, loft, indervægge, vinduer, døre). Bemærk, at utætheder ved loft og gulv kan medføre, at der ved „skorstensvirkning“ strømmer rumluft mellem den eksisterende mur og forsatsvæggen, så der sker fugtophobning på murens overflade. Utætheder mod eksisterende gulv og loft skal tætnes omhyggeligt, fx med fugemasse (folieklæber), butylbånd eller tilsvarende, der er foreneligt med dampspærren.
Erfaringen viser, at der er størst mulighed for at undgå skimmelvækst på den gamle mur, hvis isoleringsmaterialet har fuld kontakt med den gamle mur (uden luftlommer), og der desuden anvendes faste isoleringsplader, som fuldklæbes til underlaget.
Dette forudsætter dog, at væggen er egnet, og at underlaget er så jævnt, at fuldklæbning er mulig.
Ved udførelse af indvendig efterisolering af op fugtet murværk i facaden kan give anledning til frostspringning af mursten.
Dampspærre:
Dampspærren skal have kontakt med dampspærren i loftet og i gulv for, at kunne udføres som en tæt dampspærre.
Hvis der bruges dampspærretape så skal tapen have fast underlag lige meget hvor det er.
Det vil være en god ting at købe en kvalitets dampspærre, da de billige dampspærre og tape vel garantere en fejlmontering. Billige tape skal bruge 3 dage på at fuldklæbe sig til dampspærren, desuden skal tapen vulkaniseres rigtig godt ind i dampspærren for at kunne opnå en klæbrig effekt. Det er også derfor der skal være fast underlag ved tape. Der er lavet en undersøgelse på, at 55% af entreprenørerne ikke kan finde ud af at montere en dampspærre som er monteret. Hvis man skal have en tape der er er fuld funktionsdygtig med det samme så skal man bruge producenten RAW. Det ligger i den dyrere ende men det kvalitet der virker. Der en særlig belægning på dampspærren som gør, at tapen har fuld hæftning til dampspærren med det samme.
Hvis væggen er udført som tunge vægge så skal der først primes langs væggens kant. Så kan dampspærren klæbes til væggen. Hvis der ikke primes slipper tapen. Der skal være fast underlag under alle tape samlinger og gennemføringer. Fast underlag ved gennemføringer er en 22 mm krydsfinersplade.
En optimal og fugtteknisk korrekt opbygning af indvendig efterisolering vil være brug af et diffusionsåbent materiale som Multipor.
Ved brug af forsatsvæg vil en optimal løsning være som følgene, fra ydervæg og ind:
- 45 mm isolering kl. 37 fuld kontakt til ydervæg,
- 45 mm stålreglar med indlagt isolering kl 37.
- Dampspærre, med fast underlag ved tapesamlinger.
- 22 mm forskallingsbrædder. pr. 300 mm
- 2 lag gips. kravet er min. 1 lag gips.
Der forskallingsbrædder imellem gips og dampspærre, dette sikre dampspærren ydeliger for ikke at blive perforeret.
Konstruktionstykkelse: 138 mm
Hvor indvendig vægge mødes med ydervægge vil kuldebroen være større ved disse områder hvis disse er udført som tunge vægge. Kan eventuelt skæres op fra ydervæg og 138 mm ind og erstattes med Multipor, for at bremse kondensdannelse eller skimmelvækst ved hjørnerne af ydervæg og indervæg.
Ligeledes vil der ske en større kondensdannelse ved vindues falsen. Dette vil kunne hindres ved at skære 50 mm rille lodret i fals, hvor der isættes isolelering kl 37.
Hilsen Martin