Kartoffelkælder(smøregrav)

Hej.
Går med tanker om at lave en smøregrav i garagen, der er ikke plads til en lift desværre.
Hvor bred plejer man have disse, tænker at lave den 1m bred og ellers ca 4m lang med en god trappe i enden, vil støbe noget vinkeljern ind som "slæden" til donkraften kan køre på, og laver toppen så jeg kan smide nogen 25mm plader i plan med gulvet når den ikke bruges.
Ved ikke om jeg skal lave støbeforskalling, smide noget rivnet i som armering og støbe det, eller om jeg skal bygge det op i fundablokke med armering i.
Umiddelbart hælder jeg til at støbe det og samtidig få lavet nogen kasser til lys så de ikke er vejen, få støbt tomrør til luft og strøm i samtidig. Tænker at male gulv og vægge i epoxy.
Nogen input til min plan, grundvandet er ikke et problem, har været i 2,5m dybde uden at finde grundvand.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville lave den så bred som muligt, så får du mest fornøjelse af den.
Jeg ville også lave den bredere for neden, det giver dig meget mere plads at arbejde på.
som tegnet her... (du behøves jo ikke lave den usymetrisk som på tegningen  

 


Vi prøver igen, i morgen --
Ja det var egentlig en god ide, så er der også plads til lys inst, samt luft udtag uden de kommer i vejen, hvor tyk skal siderne være, tænke 10-15 cm og godt med armering i, armeringen vil jeg svejse fast i det stål jeg laver toppen af (tyk vinkeljern).
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har du tillid til dine evner indenfor støbning og armering, så vil jeg anbefale at lave et rum i hvert fald ind til den ene side, - det er der i min "kartoffelkælder".
Det er rigtig praktisk med ekstra plads til siden nede i kælderen, - det kan evt være til en mindre spildolietønde på hjul og med skyderør og tragt, så er det bare at trække den hen under motoren, når der skal skiftes olie. (husk en sigte i tragten, hvis du nu taber bundproppen)

Der kan også lige stå en værkstedsvogn, så værktøjet er lige ved hånden. Du kan evt lave din trappen med en bane eller to spor, så du nemt kan trække værktøjsvogn eller svejser op og ned.
Ja god ide med en kælder....
Der hvor jeg var i lære, havde vi en pæn stor kælder i forbindelse med smørregraven, her stod kompressoren, og der var diverse opbevaring.
Den var lidt dybere end smørregraven, så der var god loftshøjde...

Vi prøver igen, i morgen --
Ja god ide, men der vist lidt overkill med en kælder, kunne dog godt bruge ideen med et lille rum til en lille olietønde. Har nogen små 50L(tror jeg) olietønder jeg bruger som skraldespand ville være perfekt til formålet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du skal naturligvis ikke lave en smøregrav men en kartoffelkælder af den simple grund, at der til en smøregrav stilles nogle helt bestemte krav om ventilation o.s.v. Den udgave je_ns har skitseret er ganske udmærket. Du kan roligt støbe en bund og lave væggene af fundablokke evt. med udsparinger til belysning og stikkontakter.

fase
Enig der er selfølgelig ikke en smøregrav, det kan jeg læse mig til er håbløst 😄
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også