Rørføring og cirkulation brugsvand

Hej alle,

Jeg har brug for jeres hjælp til et projekt. Jeg er pt. i gang med en større renoverings projekt af vores nye købte hus. Huset er i tre plan (kælder, stue, 1 sal).

Derfor skal der bl.a. laves nye rørføringer. Jeg har i vedhæftet billede, tegnet hvordan jeg forestiller mig brugsvands rørene til de forskellige tapsteder skal trækkes. Dog har jeg lidt i tvivl omkring cirkulations sløjferne.

Vi ønsker at have et badeværelse i kælderen samt et på 1.salen. Derfor forestiller jeg mig, at for disse tapsteder skal være en cirkulations sløjfe.

 

*Er det korrekt forstået?

*Kan man lave en cirkulationssløjfe på 1.salen og føre dette rør til cirkulations strengen i kælderplan?

*Alt i alt, giver mit forslag angivet i vedhæftet billede mening?

 

Håber der er nogle der er kloger end mig der kan hjælpe J

 

P.f.tak

Mvh

HandyMan85


HandyMan85 - Du skal ikke svare i øst, når du bliver spurgt i vest. 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Man må ikke have skjulte samlinger, ligesom man skal kunne synligt se om der er læk på et rør. Det medfører at der ikke kan placeres bøjninger, T stykker o.s.v. i dine vægge eller under badekar. Og at disse rør ikke kan placeres skjult.
Derfor er der udviklet et system med tyndere plastrør så der går et rør til hvert tappested fra en fordeler ( En til kold vand og en til varm vand. Disse plastrør kører inde i et trækrør, som vandet vil strømme ud af i tilfælde af læk.
Det giver ikke mening at have cirkulations slange ud til de enkelte tappesteder som har en kort afstand til fordeler.
I dit tilfælde ville jeg have 2 fordelere ved fyret som forsyner tappesteder i kælder og stueetage ( Og så trække et rør derfra og op til 2 mindre fordelere et eller andet synligt sted på 1. sal. (inde i et skab er også synlig). Op til den varme fordeler på 1. sal kunne man evt. lave cirkulation
Kv fordeler i kælder skal have 1 tilgang og ca. 6 afgange hvoraf 1 er til 1. sal
Vv fordeler i kælder skal have 1 tilgang og ca. 5 afgange hvoraf 1 er til 1. sal
Kv fordeler på 1. sal skal have 1 tilgang og ca. 3 Afgange
Vv fordeler på 1. sal skal have 1 tilgang og ca. 3 afgange hvoraf 1 er cirkulation.
Din cirkulations ledning skal igennem en pumpe og ind på koldvandsrøret lige før varmvands beholder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,

Mange tak for dit fine svar.

Jeg er helt indforstået med, at man ikke må have skjulte samlinger, derfor vil jeg trække rørerne således, at der vil være inspektionslem ved samlinger etc.

Jeg forestiller mig at bruge rustfri stål rør (VA-godkendt) som er beregnet til Press. Hvilket rør system er det du snakker om, har du evt. et mærke?

I tilfælde af jeg vælger at bruge Press rør hvilket størrelse skal jeg bruge?

Jeg forestiller mig 22mm til fordelere og efterfølgende 18mm/15mm til tapstedder?



HandyMan85 - Du skal ikke svare i øst, når du bliver spurgt i vest. 
Den udmærklede bog- SBI 165; vandinstallationer giver de lovmæssige anbefalinger, regnemetoder samt kvalitetskrav, Det skal nok være den opdaerede udg. da mit eksemplar er 20 år gammelt, og der er nok løbet meget vand gennem rørene siden, Det er en halvdyr fornøjelse, men ifh. til ærgelser, ombygning mm er de godt givet ud
MVH BSN

BSN
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis