Motor til træ båndsav

Hej

Jeg har fået en gammel motor, som jeg gerne vil bruge til mit båndsav prosjekt.

Men jeg er i tvivl om den kan bruges, jeg er ikke særlig el-kyndig.

De anbefaler en enduction motor 1200 RPM til 3500 RPM, 300-1000watt., 1/3 til 1 HP.

Men ved ikke helt om denne opfylder kravene?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe?

mvh. Glenn

Mvh. Glenn
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din motor optager ca 800 W, altså ligger den her indenfor dit ønskede område.
Og kører 1380 omdrejninger / minut, hvilket også ligger indenfor området.
Den kan endvidere bruges både som 230 v udgave og 400 v udgave, så her er du også ret frit stillet.

MVH Njord

MVH Njord
Tak.

Mvh. Glenn

Din motor har en effekt på lige knap 1400W og RPM ligger også inden for spec.,så du kan godt bruge den. Når du forbinder den, skal den kobles i stjerne.

fase

Hvordan kobler man i stjerne?

Det er en gammel sag jeg har fundet på min bedstefars loft.

Mvh. Glenn
Hvis der kun er de tre ledninger, så kan motoren ikke fungere, for der mangler tre ledninger. Prtøv at se om der er tre ledninger, der er sat sammen med en muffe. Det burde ikke være sådan, men det er jo ikke til at vide hvad der er lavet ved den. Hvis du ikke kan finde de manglende ledninger, er motoren lige til genbrugsstationen.

fase
Annonce
Den kan jo godt være forbundet nede i viklingerne, eks hvis den har været "viklet om"
Men så burde de have rettet på typepladen....

Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af je_ns på 19-02-2016 16:46
Den kan jo godt være forbundet nede i viklingerne, eks hvis den har været "viklet om"
Men så burde de have rettet på typepladen....

Hvis de tre manglende ledninger er forbundet nede i motoren, er den koblet i stjerne og skal så forbindes til 3 x 380V Eller som det hedder i dag 3X400V

fase

Njord skriver >både 230 og 400V udgave så der er du frit stillet< Det er er misforståelse. I Danmark har vi kun 400V i vores 3 fase system. For at finde 3 faser 230 volt skal man til Norge ELLER have en frekvensregulering. Man kan også køre enfaset 230V og så med en kondensator. Men så mister den noget i start drejningsmoment.

Til Glenn H Du kan jo ikke miste noget ved at prøve, i stedet for at smide den væk på "indicier" Bare sæt 3 fasér på, Kører den er det ok. Lugter den efter kort tid så skal den i brokkassen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ok, tak for jeres hjælp.
Tror jeg prøver at sætte noget strøm til den.
Hvordan skal ledningerne sidde?

Mvh. Glenn
Ledningerne skal monteres på U V og W.

fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere