Klargøring til køkken i kolonihavehus - blandede spørgsmål

Hej,

Jeg har besluttet mig for, at jeg vil installere nyt (brugt!) køkken i min kolonihave inden sæsonen starter. Imidlertid er hele lds-verdenen relativt ny for mig, og jeg har derfor en række spørgsmål, jeg gerne vil have tips til. Nogle kan måske virke banale, men det hele er én stor læreproces for mig. 

Vandvarmeren:
Det eksisternede køkken er egentligt bare en bordplade med vask, hvor vandvarmeren er placeret under. Overtryksvand fra vandvarmerens sikkerhedsventil løber lige nu ud i en skål. Denne vil jeg gerne have koblet til afløbet, så jeg slipper for at gå og tømme den i tide og utide, men hvordan? Kan det godt lade sig gøre med den nuværende placering, når vandet kommer til at løbe "opad" for at nå vandlåsen?
 

Gulv:

Under vandvarmeren er der imidlertid også nogle dårlige gulvbrædder, som jeg gætter på er blevet savet op, da man i sin tid installerede vand i huset. Det hul vil jeg gerne have lukket, men jeg er lidt i tvivl om hvordan. Jeg regner med at der kommer til at være køkkenelementer ovenpå, og udseendet har derfor ikke den store betydning. Jeg vil dog gerne holde det nede prismæssigt. 

Huset står på punktfundament, så jeg tænker, at det skal kunne modstå en lille smule fugt?

Hullet/brædderne som er løse måler 48,5x62,5

Hvis der er andet, som jeg bør være særligt opmærksom på, så sig endeligt til.

På forhånd tak
/kls

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke så godt at lade dryp fra sikkerhedsventil løbe opad. Den slange skal helst tømme sig selv hele tiden, eller kan der opstår problemer. Men du kan måske lade den gå ud af huset, eller ned igennem, gulvet, når det står på punktfundamenter. Det er rent vand og så meget giver det jo heller ikke.
Når du stiller køkken op skal den jo stå på en sokkel. Så er det jo uden betydning hvordan det ser ud under.
Hvis du regner med lidt fugtighed, så er det nok smart at undlade spånplader i din sokkel under køkken. Du kan bruge krydsfiner.
Men det er jo begrænset hvor meget køkken du kan have på den plads imellem vandvarmer og vaskemaskine. Er det umagen værd eller skulle du hellere blot sætte hylder op.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 21-02-2016 03:35

Hvis du regner med lidt fugtighed, så er det nok smart at undlade spånplader i din sokkel under køkken. Du kan bruge krydsfiner.

Du kan også bruge ben - IKEA har dem ret billige.

www.ikea.com/dk/da/catalog/products/40205599/

De har også sokler,der kan sættes på i alverdens udførelser.

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af ev elmand på 21-02-2016 03:35
Det er ikke så godt at lade dryp fra sikkerhedsventil løbe opad. Den slange skal helst tømme sig selv hele tiden, eller kan der opstår problemer. Men du kan måske lade den gå ud af huset, eller ned igennem, gulvet, når det står på punktfundamenter. Det er rent vand og så meget giver det jo heller ikke.
(...)
Men det er jo begrænset hvor meget køkken du kan have på den plads imellem vandvarmer og vaskemaskine. Er det umagen værd eller skulle du hellere blot sætte hylder op.

Mange tak for svar. Jeg kunne jo passende lave et hul, når jeg skal reparere gulvet. Slangen må vel godt løbe 'bagud', hvis bare den har lidt fald hele vejen. Jeg kan godt se idéen med at lade det løbe ud under gulvet, men kan det ikke give problemer, hvis vandet samler sig istedet for at sive ned i jorden?

Ja, der er ikke meget køkken, jeg kan have, men jeg mangler opbevaringsplads og umiddelbart får det et pænere finish - synes jeg - med elementer istedet for hylder. Jeg har lige lavet en hurtig skitse over, hvordan jeg tænker det. Placering af skab og vaskemaskine er tilfældig, men det illustrerer pladsen, som jeg har til rådighed.

Vandvarmeren havde jeg håbet, at jeg kunne skjule i et element, hvor jeg skærer hul i siden således, at jeg ikke behøver at ændre placeringen af denne. Dens mål er ~ B:45 cm H:52 cm D:34 cm
 

 

@eisoe: Jeg har godt set, at man kan få ben istede for sokkel, men er det ikke umiddelbart lettere at få det hele lige, hvis jeg bruger sokkel? 

 

Ulempen ved at lede overtryksvandet til afløb/ud under gulvet er, at du ikke opdager hvis ventilen begynder at hænge! Nu ved jeg ikke om der er vandmåler i din kolonihave.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Hvis den kan gå ud af siden på huset, kan du jo se hvor meget den giver, så er den risiko elimineret. Det er faktisk mest almindeligt at det går på et afløb. Når du kan have elementer i begge sider bliver det jo helt ok. Kan du lave bordplade hen over vaskemaskine m.m. så bliver det godt. Du kan sagtens skære ud i skabet så der bliver plads til vandvarmer. Et forslag kunne være at flytte den helt op under loftet, så du ikke "ødelægger" din skabs plads. Det bliver måske knap så pæn. Det er jo altid et prioriterings spørgsmål.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg har godt tænkt over, at man kunne hænge vandvarmeren højt, men når pladsen i forvejen er trang, så tror jeg, at den fylder visuelt rigtig meget, hvis den skal hænge synligt. Huset er et træhus, så der er vel ikke noget i vejen for, at jeg kan bore et lille hul i siden af huset og lader det løbe ud på jorden dér. Hvilken type slange skal jeg bruge, og skal jeg bare skære røret til og sætte slangen på med et spændebånd?

Ja, idéen er, at jeg lader bordpladen gå fra komfur til endevæg og så laver jeg en hylde over vaskemaskinen, så pladsen bliver udnyttet helt optimalt.

Tak for alle de gode svar, det hjælper mig virkelig meget.

Du kan bruge en hvilken som helst slange til afløbsvand fra sikkerhedsventil, da der ikke er tryk på. Du skriver >lille hul< Du må ikke gå ret meget under dimension end det rør der er der.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis