Køb af båd i Tyskland

Hvordan forholder det sig med køb af båd i Tyskland som privatperson?
Skal tysk moms trækkes fra og dansk moms lægges til når man køber ny/privat båd, er der nogen der har erfaringer med køb af båd i Tyskland, priserne viker jo ret rimelige.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg var med en bekendt nede at hente båd, motor og trailer i går i Tyskland.

Den blev købt i Sønderjylland og derefter hentet og betalt lige over grænsen. Derved spares 7% jf. det oplyste. Papirarbejdet ordner firmaet via et speditionsfirma formedelst kr. 1.000, så der var intet arbejde ved købet bortset fra denne lille ekstratur, og købe havde intet med papirarbejdet at gøre - meget professionelt.

Mvh. JørgenE
Så med andre ord. er båden købt i tyskland skal der betales tysk moms og kun tysk moms. Den handel Jørgen omtaler er teknisk også lavet i tyskland. Eller kan der ikke blive tale om tysk moms...

Der har været meget snak omkring hvorvidt en båd så skal bruges med udgangspunkt i tyskland i en del tid inden den endelige import blev foretaget... Men hvad afgørelsen på dette spørgsmål blev ved jeg ikke..

Men er der tale om en rigtig brugt, altså en båd en tysker har ejet og brugt så skal der ikke betales yderligere moms af båden. Det samme gælder andre EU lande....

Venligst Njord 8)

MVH Njord
Det lyder vældig interessant. Findes der så en øvre grænse (beløbsgrænse) ved køb af evt. ny båd?.
Jeg har undersøgt lidt på det om båden skal bruges med udgangspunkt i tyskland i en del tid og kan ikke se at dette skulle være et problem. Det tyder jo alt i alt på at der ikke skulle være nogen forhindringer for at købe ny båd i Tyskland med tysk moms.
Der er mig bekendt ingen øvre grænse... Men vi tale naturligvis kun om både til privat brug.. Erhverv fungerer jo lidt anderledes.

Jeg kender et par stykker der har købt sejlbåde i Tyskland og efterfølgende taget dem hjem uden problemer. I begge tilfælde var bådene hjemmehørende i tyskland, med havneplads osv, men med danske ejere. Begge både kom først hjem til danmark efter et par år. begge blev brugt med udgangspunkt i den tyske hjemhavn og til lange ferie ture rundt i andre lande. Altså uden anløb af danskhavn i det første par år..

Men for trailerbåde osv kan man sikkert bare tage dem med hjem fra dag 1. Men de helt præsise regler må du nok omkrin told og skat for at få.

Venligst Njord

MVH Njord
Jeg har kontaktet told/skat som svarer lidt undvigende og henviser til denne afgørelse: http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=146975&ov_id=0&search=båd
Denne sag fra 2001, omhandler en båd købt i Tyskland, men produceret på et Finsk værft. Konklusionen må være at en brugt båd ikke er afgiftspligtig (uanset hvor den er produceret) hvis den har været brugt:
1. 3 måneder
2. Sejlet over 100 timer.

Samtidigt siger afgørelsen om nye både:
"Der skal ikke svares dansk moms, dersom en i Danmark bosiddende privatperson køber en ny båd i et andet land til privat benyttelse der, idet der ikke foreligger en afgiftspligtig erhvervelse i Danmark."
Man må altså konkludere at ingen ny båd er afgiftspligtig hvis købt og produceret indenfor EU.

Omkring den øvre grænse spurgte jeg fordi jeg for år tilbage fik oplyst at der eksisterede en grænse på ca. kr. 350000, dette vil Told/skat dog ikke bekræfte i dag.

m.v.h

Allan[/url]
Annonce
Der må være en vis nedre grænse da man ofte ser annoncer om trailerbåde med en tysk pris og en dansk pris...

Det der reelt forgår med disse handler er jo at den danske forhandler og den danske køber mødes syd for grænsen og traileren med båd flyttes over på køberens trækkrog og begge parter triller hjem.. Og måske skrives der under på papirene og stedet præsiceres som Flensburg eller lignende. Disse både kommer sikkert aldrig i tyske vande siden.. Men ofte i danske.

Og en øvre grænse tror jeg ikke rigtig på.. Altså hvis/når man holder sig til de tre måneder og 100 sejltimer i udenlandske farvande inden den går hjem til danmark. Personligt kender jeg da folk der har købt både til mellem 1 og 1,5 million ex moms... og de er købt i tyskland, men bygget i Sverige.

Venligst Njord

MVH Njord
Jeg kunne ikke lide at skrive det, da jeg selv opfattede det som et problem, men rent faktisk fik vedkommende motor og trailer udleveret i DK, kørte det over grænsen og betalte her, og så kunne de indestå for, at den var udleveret hos dem og betaling var sket her.

Lidt af en omgåelse efter min mening.

Da jeg intet har med handlen at gøre, og aldrig vil indrømme hvem det drejer sig om eller hvilket firma, kan der nok ikke ske noget ved at skrive dette indlæg.

Skulle jeg selv købe en dyr båd, ville jeg dog kræve den udleveret fra Tyskland og tage billeder ved afhentning, så jeg ikke kom i fedtefadet senere.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
.... Og nej - jeg er så høflig, at jeg næsten altid skriver under to gange på mine indlæg tongue

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis