Opbygning af rund brusekabine

Efter at have søgt på LDS og kun fundet et indlæg startet i år 2000 prøver jeg lige lykken igen.

Jeg skal have lavet en fritstående rund brusekabine (ca. 110 mm i diameter) og har fundet nogle elementer i letbeton fra H+H Celcon (www.hhcelcon.dk) - Det er sikkert en god måde, men jeg ville foretrække 4 ringe på 500 mm i højden og så montere dem. Derefter kan der skæres ud til døren. Det ville spare en masse tid og sikre en bedre kvalitet.

Er der nogen der kender et produkt som de beskrevne ringe ? Måske er der et alternativ - Jeg ved at gipsplader kan gøres våde og bukkes over en form/skabelon. Derefter kan de monteres på et skelet. Det lyder blot lidt svært at bukke vådgjorte gipsplader - Har I erfaring på dette område ?

Lad mig høre fra jer - Tak :!:

Claus
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har set en rund brusekabine, som var lavet af en meters brøndringe, stablet ovenpå hinanden. Indgangen til brusekabinen var derefter skåret ud med en vinkelsliber.
Meget flot lavet.

Mvh.
bodker

Den brucekabine jeg så var lavet af én mand. Han havde hjælp til at få de to øverste ringe lagt på plads. Vha. en slidske kunne de skubbe/trække ringene på plads. Ringene var 50 cm høje.

Mht. til at bukke gipsplader kan det godt lade sig gøre, men jeg har ingen erfaring med vådrums gipsplader.
Måske andre i forummet har?

Mvh.
bodker

Hej Rodehouse.

Kun lige en bemærkning.
Du spørger om ringe på 500 mm og forkaster derefter brøndringene fordi de er for tunge,porebetonen har du også forkastet da du er bange for kvaliteten :?:
Du ender med vådrumsgips som vel nok er det mindst anbefalings værdige når du taler om kvalitet :roll:

Brøndringene er nok de mest stabile,men også de tungeste
tilgengæld er de nok ikke til at ødelægge,hverken med vand eller noget andet.
det næst bedste vil jo så være porebetonen fra H+H, et materiale som er meget brugt og meget anderkendt da der i ca.75% af bade værrelser idag er anvendt dette materiale da det er nemt at håndtere også for gørdet selv folk.

mvh.milton
HVis arbejdet gøres ordentligt med porebeton elementerne gøres efter forskrifterne er der ikke noget at betænke sg på, måske prisen :oops: men ellers ikke. Naturligvis skal du lave envådrumsbehandling efterfølgende. der er jo den der holder vandet inde i badet !!

Giåspladerne har jegkun set med mere noderate bøjninger på. Og ikke i en vådrumsgips. Også her er kvaliteteen jo ok når forskrifterne følges og der laves en vådrumsbehandling.

Jeg vil vælge at lave opbygningen i en porebeton. det er nemt at arbejde med osv. det er til at skære i. Her tænker jeg også på at der skal fræses slanger ind i "røret" til varmt og koldt vand.. Det er ikke helt sjovt i en brøndring.. 8)

MVH Njord
Annonce
Hej hej!!

Jeg står også og skal til at lave en rund brusekabine. Jeg har tænkt mig at min skulle laves i de ring man bruger til stald udluftning!!! Det r en ring lavet som sokkel sten, de vejer jo ikke så meget, og så må de jo også være stabile :lol:

MVH

Kim

www.soegaard.frac.dk
Der har vist sneget sig en lille misforståelse ind. Jeg tvivler ikke på at elementerne fra H+H er i en god kvalitet, det var min egen håndtering af elementerne jeg mente. En brøndringsløsning ville kun kræve få samlinger og er gulvet plant er der ikke de store problemer med at holde det lige hele vejen op. Elementerne samles i stykker af 500 mm x 500 mm og det kan gå grueligt galt hvis det ikke laves perfekt fra starten.

Så kort fortalt, så er det lettere at få et lige 2 m rør v.h.a. brøndringene :!:

Når alt dette er sagt, så vælger jeg nok H+H elementerne selv om det er relativt dyrt. Det er noget nemmere at arbejde i når der skal lægges rør ind til bruser mm.

Tak for alle indlæggene.

Claus
Hej Kimdania,

Ved du hvor jeg kan købe de rør du omtaler ? Måske kan de findes på nettet så jeg kan lære lidt om materialet ?

På forhånd tak. Claus
Hej!

Jeg ved ikke om du kan finde dem på nettet!! men de må jo have dem i tømmerhandlen. det ligner sådan nogle lecablokke, men de er runde. Jeg så dem på en gård, i udluftningen fra kostalden. Jeg har ikke selv undersøgt hvor jeg kan købe dem endnu, men jeg ved jo at de findes :lol:

MVH

Kim
Jeg har tidligere fået aftræks skorstene til staldbyggeri fra et firma som hedder Madsorask,Dalmose på Sjælland.
Om de laver dem mere tvivler jeg på, da alt aftræk idag laves af isolerende polyurethanskum. Disse aftræks rør har også en mindre diameter end dine ønskede 100 cm.
Prøv at kontakte firmaet. Måske de kan hjælpe dig.

Mvh

Mvh.
bodker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis