Beton spartel på trægulv

Hvem har et fif til at fjerne betonspartel fra et trægulv, så det er muligt at afhøvle?

De tidligere ejer af vores hus spartlede trægulvene, sømmede plader på gulvetog derefter tæpper. I alle rum, undtagen et, var spartlen af en type som forholdsvis nemt kunne høvles af med en gulvafhøvler. I de sidste rum er der altså tale om beton spartel, som end ikke en professionel gulafhøvler ville have noget med at gøre.
Når jeg forsøger at tage det af med en mejsel springer der ikke mere spartel af end størrelsen på æggen af mejslen.

Hvem kender det rigtige kneb?


Moten

Lund

\"Once I thought I was wrong, but I was mistaken...\"
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder da som en vanvittig ide (altså at dække gulvene med beton)! biggrin

Der er vel ikke andet end mekanisk påvirkning, der kan gøre det, så mit bud ville være en nedbrydningshammer med fladmejsel, når høvlen/slibemaskinen ikke ikke kan tage det. Om det kan gøres skånsomt nok til at træet overlever har jeg dog ingen ide om.

Har du spurgt de tidligere ejer om, hvorfor de har gjort det - det kunne jo være, trægulvet er i så elendig en stand, at det ikke er værd at bevare?

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
At spartle gulvet var vistnok en ret normal procedure (sammen med at lægge plader på spartlen) for at undgå gulvet arbejdede under tæppet, og dermed undgå at samlingerne blev synlige på tæppet. Der er ingen grund til at tro der er problemer med plankerne.

Og fladmejslen er jo en mulighed men det er jo et temmelig omstændeligt job.

En mulighed jeg har overvejet er at prøve med høvlen/slibemaskinen og så købe rigtig meget slibe papir. Men jeg ved faktisk ikke om jeg vil kunne nå igennem.

Morten

Lund

\"Once I thought I was wrong, but I was mistaken...\"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har aldrig prøvet at fjerne moget sparten af den kvalitet...

Men hvis man ikke ummidelbart kan slibe det af med en gulvsliber, og det er hårdt som beton. :? Ja så kommer mine tanker ind på hvad gør man med betongulve :idea: Disse slibes også men med en roterende sliber specielt beregnet til det. Der slibes her med en kraftig slibesten. Noget lignende en slibesten vi bruger til metal men her ligger den flade side ned på gulvet. :shock: På et beton gulv har den en fin effekt men det tager tid larmer og sviner, også når der tilsluttes en industristøvsuger.

Men en ide der kan overvejes... Tal evt med et udlejningsfirma om sagen, eller en der normalt arbejder med betongulve og afslibninger af disse.

8)

MVH Njord
Jeg har lige set på www.delpin.dk at de også udlejer håndmodeller til brug for afslibning af beton.. Så der er også muligheder for lidt lettere grej end jeg troede..

Men Delpin er vist kun representeret i det jydske.. Så du må lede lidt 8)

MVH Njord
Hvis der er tale om selvnivelerende spartelmasse, er der nok armeringsfiber i. Derfor springer der ikke ret meget af pr. slag.
Hvis der er tale om et minder rum, ville jeg nok overveje at tage gulvplankerne op og lægge nogle nye.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Her er en ide.

Vil det mon være muligt at tage gulvplankerne op - og lægge dem med den tidligere underside opad. Med efterfølgende afhøvling?

Det kræver selvfølgelig at jeg er i stand til at få plankerne op mere eller mindre ubeskadiget.

Hvad siger I?

Morten

Lund

\"Once I thought I was wrong, but I was mistaken...\"
Så vidt jeg ved har gulvbrædder en over- og en underside (kernen vender opad). Om der er en reel forskel i hårdhed ved jeg ikke, men på vores er bagsiden desuden "ødelagt" af fræse-spor (måske til at styre under produktionen?), og fer og not sidder ikke i midten. Jeg ved selvfølgelig ikke, om det samme gælder for dine planker, men det er nærliggende at tro, at det er almindelig praksis.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Eller skift plankerne ud... med nye.

MVH Njord
Jo nye planker ville være optimalt - men også dyrere.

Mht fræsespor så husker jeg ingen, da jeg flyttede nogle planker i andet rum.

Men ok - det kan da godt være at det ikke lade sig gøre pga placering af fer og not

Morten

Lund

\"Once I thought I was wrong, but I was mistaken...\"
Hej smile

Hvis plankerne er sømmet fordækt, så kan man ikke vende plankerne, da der vil være revner der hvor man har sømmet gennem fer/not til lægterne.

Ring til en producent af selvnivi. cement, og hør om de har nogle gode råd.

Mvh ThomasB
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også