Luftsolfanger til kælder ?

Hej alle LDS'er

Har set at man kan få luftsolfangere til brug for ventilation i sommerhuse. Disse monteres på en sydvendt gavl og blæser opvarmet luft ind i boligen via en ventilator som også drives af et solvarme panel. Monteringen er ganske simpel idet der blot bores et hul i væggen der hvor solpanelt monteres. En studs bag på panelt stikkes i hullet og på indersiden af væggen monteres en tallerken ventil.

Mit spørgsmål lyder nu:

Kan jeg også anvende disse luftsolfangere til ventilation af min kælder ?
Jeg har en lysskakt hvor der i dag sidder et vindue med en ventilator. Kan jeg fjerne denne ventilator og istedet montere en flex slange fra solpanelet som så placeres ovenfor skakten over jordniveau ?

Nogen som har erfaringer med dette ? Er det en dårlig ide eller hvad mener I ?

På forhånd tak for de svar som måtte komme.

/Peter

--->> Dårligt håndværk er som at pisse i bukserne - en kortvarig fornøjelse <<--- confused --->> Det samme er billigt værktøj <<--- rolleyes
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først tror jeg man skal se lidt på hvorfor kældere er fugtig ! Der har sikkert engang stået et fyr der har afgivet en del varme til rummene og udtørret hele kælderen.. men efter at man isolerede fyret for at undgå spildvarme kom der sikkert mere fugt..
Hvis rummet anvendes til tørring vil dette jo også medvirke til at der afgives fugt.

Jeg har oså set disse solfanger anlæg og tror ideen er god specielt til sommerhusene hvor kravet til ventilation sikkert ikke er så stort.

Vil et panel kunne presse luften ned i din kælderskakt og så ind i kælderen ?? Der er et stort tryktab i en slange forbindelse og ydelsen i de små ventilatorer er ikke stor/ikke mange.. Kubik meter/time.

Men ideen og at tilstræbe at det kun er varm og tør luft der blæses ind er da besnærende..

Måske kan man bygge et panel op der kan give denne varme luft til at blæse ind med den eksisterende blæser... Så koster det vel ikke meget at lave eksperimentet..

LAd os følge dit projekt.. 8)

MVH Njord
Har selv sådan en solfanger på mit udhus og den kan bare gi varm luft skulle jeg hilse og sige. 15 til 60 m3 i timen alt efter størrelse. Jeg kan næsten holde udhuset frostfrit med den til 3800 kr. Jeg har dog en elovn der tager over hvis der er flere dage imellem soltimerne.
Navnet er SolarVenti

Sniffer  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis