Gasbrænder til lille hjemme gas-esse

Jeg laver til tider lidt stemmejern selv, og har indtil videre varmet metallet op med enten grillbrikketter i en bremsetromle med en hårtørrer, eller en lille hjemmelavet gas-esse, jeg selv har svejset.

Men indtil videre har gas-essen kørt med en lille gasbrænder der kører på de små gaspatroner, hvilket er en dyr affære.

Så nu fandt jeg en Tysk ukruds/tagpapbrænder der hedder CFH ST500 http://www.amazon.de/CFH-Abflammger%C3%A4t-ST-500-52074/dp/B000ZOW3TW, der kun kostede 200 kr inklusiv fragt fra Tyskland.

Den skulle kunne give en flammetemperatur på 1800 grader, hvilket nok skulle kunne få min esse op på de temperaturer jeg skal bruge. Fandt endog en YouTube video med en tysker der har brugt den selvsamme brænder til formålet efterfølgende, så det lover jo godt. https://www.youtube.com/watch?v=d33U-sIXhFg

De sælger den samme i Dorch og danola, blot til 400 kr. Hos Dorch og danola siger de at den skal bruges sammen med en 2 bar regulator med 3/8 dels LS gevind. Sådan en sidder der allerede på min Harald Nyborg ukrudtsbrænder..
Men tyskerne anbefaler en 2,5 bar regulator. Kommer den halve bars forskel til at betyde alverden for de temperaturer jeg kan opnå, eller er der kun dysens størrelse?

Ved det er et nybegynderspørgsmål, men har ingen evner indenfor VVS.

Brænderen kan vist tage helt op til 4 bar, men den slags regulatorer koster en formue herhejemme. Men kan købe en 4 bar regulator for 100 kr i tyskland, en tilbageløbsventil for 100 kr, og så en euro gas adapter til 200 kr. Det ville jo fungere, men så skal man lukke for gassen med reguatoren, hvilket jeg synes virker forkert.

Nogen gode råd?


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej...

Jeg vil lige høre om du fik gang i brænderen? Og hvilke erfaringer du så fik gjort

Kim
Jeg købte en ukrudtsbrænder fra Harald, og brugte regulatoren fra den. Og den virker helt perfekt. Brænderen kan uden nogen form for modifikationer få et 3/4" rør rødglødende. Så den er meget velegnet til en esse.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis