Sy møbelhynder - gode råd søges!!!

Hej med jer.

Jeg skal igang med at skifte stoffet på mine sofa hynder.
Hynderne er i god stand og der skal "kun" nyt stof på.
Sy opgaven vil jeg gerne have nogle gode råd til, da det ikke er mit umiddelbart mest kendte område....

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Njord

MVH Njord
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mine nuværende hynder ser således ud:

Det er samme hjøne type jeg vil have på de nye hynder, så den "nemme" løsning med at samle front og bagside med en syning og lave skrå hjørner er ikke OK.

Umiddelbart vurderer jeg at fremgangsmådenmå være nogenlunde således:

  • De to smalle stykker syes sammen med lynlåsen, altså et stykke der færdigt er i samme højde som resten af midterbåndet.
  • Midterbåndet syes sammen til en ring i den korrrekte længde.
  • Midterbåndet syes sammen med top eller bund stykket (front mod front)
  • Midterbåndet syes sammen med den sidste plade (front mod front)
  • Hynden vendes og er klar til at montere.....

Umiddelbart ret simpelt, under forudsætning af at der ermålt rigtigt op til de to lade stykker (top og bund), samt naturligvis midterstykket ener i en og samme højde hee vejen rundt...

Nogen ting jeg har overset?

Gode råd omkring fremgangs måden modtage sgerne, og hvor stramt skal betrækket ende med at være (temmelig stramt tror jeg)??

MVH Njord

 


MVH Njord
Hej Njord.

Det er ikke den nemmeste øvelse du begiver dig ud i.

Symaskinen hvad har du, en maskine med overtransportør vil være at foretrække.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg har kun en helt almindelig maskine.....
Ikke noget fancy her!

Principperne tror jeg nok der ligger fast, men gode råd om hvordan man nu griber det bedst an vil jeg modtage med kyshånd :-)

Jeg har monteret stoffet på armlænene, så den del er klaret og ser OK ud.
Men uden hynder, ja så er det lidt tyndt....

MVH Njord :-)

MVH Njord
Tror nu du skal/bør prøve i noget andet stof en det der er beregnet til din sofa først.

Jeg ville ikke selv kunne lave dette i første "hug" der skal øvelse til, en møbelpolstrer står i lære x år/mdr. og det er der bestemt en god grund til.

Selvfølgelig det kunne jo være at du kan gøre det, håber jeg da men ikke det nemmeste at begive sig i gang med.

Mere kan jeg vist ikke bidrage med, måske en anden vil/kan.

Held og lykke med det.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Jeg har ikke fået meget respons på spørgsmålet....
men indrømmet jeg hælder til at lave en prøve i andet stof først....
Omvendt er min fornemmelse ad der er stor forskel på hvor meget stof giver sig osv.. Så en test sal gerne være i sammenligneligt stof :-) og jeg har valgt at lave min sofa i rigtigt møbelstof fra kvadrat....
Heldigvis har jeg da en ekstra stol med en nogenlunde tilsvarende hynde, som jeg nok køber stof til og laver først som test.... Der skulle jo gerne være stof nok til de 8 stk sofahynder...

Jeg har bestemt også respekt for de proffer der ombetrækker..... Og mine andre stole og armlæn lavede jeg også på et kursus i møbelpolstring med en prof instruktør....

mvh Njord :-)


MVH Njord
Hej Njord. Kan se at jeg har hynder der ligner dine meget og jeg har syet betræk til dem for nogle år siden. Har du syet betrækkene nu mon?
Jeg har læst din gennemgang og det første punkt er rigtigt. Men jeg ville ikke sy det du kalder midterbåndet sammen. Måske i den ene side. Ellers skal du ihvertfald bruge godt med nåle når du hæfter det til selve sædet for at være sikker på at det passer pænt hele vejen rundt. Først syr du midterbåndet med lynlås fast til sædet minus den sidste 1 til 1,5 cm i hver ende som skal bukkes om som sømrum når det mødes med det lange midterbånd. Jeg mener jeg bøjede enden af det lange midterbånd da jeg nåede dertil med symaskinen os så syede jeg det sammen med midterbåndet med lynlås i hånden. Måske lidt bøvlet men så var jeg sikker på at stykkerne ikke var hverken for lange eller for korte. Det er rigtigt at man laver betrækket en lille smule mindre end hynderne så det sidder helt stramt til og kan give sig lidt uden at det bliver "slasket". Rigtig god fornøjelse😉

Kanoer
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis