Modifikation af gammel Vigas kedel til pilledrift.

I må selv vippe hovedet til venstre, for at opad kommer i den rigtige vej på billederne. Fandends til telefon med æbleskrog på...

 

Den gamle Vigas kedel som jeg beklagede mig over i min aller-første post her får nok nærmest et nyt liv nu som pillefyr.

Nej, det må man nok ikke, Lad det ligge, og tag den diskussion over i "Jura, reglementer og krav" hvor jeg nok skal ignorere den.

Spøg til side.

Man tager en stump glasuld og to skiver af et gammelt skab. Glasulden er bonderøvs-tætning, for brændkammeret er lidt dybere end skabet... Ligemeget. det virker.

Man svejser en herd af gammelt rionet, så det ikke vælter ud med 8mm piller.

Man vipper en 16 kilos pose piller ind, og giver den en tur med gasbrænderen.

Så er der ild nok til at den kan slæbe sig i gang.

 

Fyret kører helt normalt med laddomat (60 gr) og 2400 liter akkumuleringstanke. Fyret laver mere vand end huset trækker, og i og med at det det de første testkørsel, har jeg ikke den vilde ide om forbruget, men det kan ikke være værre end at fyre med brænde, som giver en røggas på 230 gr. For nuværende er røggassen 200 (rettelse: 175 gr efter to timers drift) på pilledrift. Der er ikke andet end hvid vanddamp ud af skorstenen, så jeg tror heller ikke at fejeren vil tude over det. Forbrændingen må være rimelig, for lågen i brandkammeret er den karakteristike gråbrune, som siger at det brænder "pænt".

... ikke bare "yeah", men "HELL, YEAH"! 

 

 

 


"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
I må selv vippe hovedet til venstre, for at opad... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fra d. 13. december til 7 februar ...8 uger... er der gået 6 kassemeter.. á jeg gætter på 400 kg pr kassemeter...

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Skrevet af Frank Chr. på 19-02-2016 18:06

Var vi ikke enig om at holde juraen udenfor  Men ok så udskifter man da blot en del af føderøret ud med en smelteslange. 

Frank for F da.   Det bliver fødemetoden bare ikke mere lovlig af. Der mangler nemlig hele to sikkerhedsforanstaltninger til at stoppe en brand mere !!! Og i tilgift skal en automatisk afbrændingsindretning være godkendt i hoved og r** af myndigherne. Det har du sjovt nok glemt og fortælle i samme åndedrag.  

Der er ingen grund til og give folk gode ideer til, hvis de prakticeres, i bedste fald kan ruinerer folk og i værste fald aflive de samme personer.  

Som Christian gør det nu er det ikke ulovlig brug af kedlen og hvis han afpasser mængden af piller til den mængde vand der er til rådighed til opvarmning uden og koge, burde der ikke kunne ske ulykker selv om pillerne er betydeligt mere "afbrændingsvillig" (svære og styre) end alm. pind. 

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

 sorry det var slet ikke min hensigt.

Men om ikke andet så synes jeg i al fald det er pokkers godt fundet på - det der med at anvende træpiller i et Vigas fastbrændselsfyr. 

Ja man skal nok være noget påpasselig med at få hældt for mange piller på - med mindre man da kan kontrolerer og kvæle ilden ved at lukke helt ned for luft. 

Edit:

Jeg var vist for hurtig på tasterne, Nitter. Jeg opdagede for sent at jeg ikke havde læst hele tråden, blot dit sidste indlæg. Min uforbeholdne undskyldning.

@Nitter:

For at præcisere: der er ingen ekstern fødemekanisme. Det som var brandkammer er fyldt med piller, som gennem dysestenen falder ned på min hjemmelavede herd, hvor fyrets originale luftstrøm sørger for forgasning / underforbrænding.

Principielt er der kun gradsforskel, og ligesom ved normal drift, kan ilden ikke komme ud ad andre veje end skorstenen.

Det skal også være sagt, at Frank Chr. har ikke monopol på sikkerhedsmæssigt diskutable indfald, læs blot opad og reflekter over hvad min reference til Adam Savage mon hentyder til...  

Et caveat lector er på sin plads, men ultimativt er vi som fornuftsvæsener selv ansvarlige for vore handlinger. 


"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Annonce
Skrevet af Frank Chr. på 20-02-2016 10:06

 sorry det var slet ikke min hensigt.

Men om ikke andet så synes jeg i al fald det er pokkers godt fundet på - det der med at anvende træpiller i et Vigas fastbrændselsfyr. 

Ja man skal nok være noget påpasselig med at få hældt for mange piller på - med mindre man da kan kontrolerer og kvæle ilden ved at lukke helt ned for luft. 

Ja, der er da godt fundet på.

Det sidste bør vi nok spørge Christian om. Men mit bedste gæt er det ikke er muligt og kvæle ilden ved og slukke for blæseren, som er den eneste mulighed for at regulere lufttilførslen, sådan er det på efterfølgenen. Og jeg ved fra min omgang med omtalte efterfølger, at når der er kommet godt med ild i en kedelfuld godt tørt pind, skal man helst kunne aftage 5-10 kW for og kunne følge med, når motoren er trækket i 5 meter skorstensrør med en diameter på kun 16 cm ø !!!  Og det er endda uden det behøver at blæse så forfærdentelig meget. De samme forhold gælder, mig bekendt, også for de andre fabrikanters  underforbrændingskedler.  Derfor skal man, som altid, fyre med omtanke i den slags kedler. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af ChristianV på 20-02-2016 10:12

Edit:

Jeg var vist for hurtig på tasterne, Nitter. Jeg opdagede for sent at jeg ikke havde læst hele tråden, blot dit sidste indlæg. Min uforbeholdne undskyldning.

@Nitter:

For at præcisere: der er ingen ekstern fødemekanisme. Det som var brandkammer er fyldt med piller, som gennem dysestenen falder ned på min hjemmelavede herd, hvor fyrets originale luftstrøm sørger for forgasning / underforbrænding.

Principielt er der kun gradsforskel, og ligesom ved normal drift, kan ilden ikke komme ud ad andre veje end skorstenen.

Det skal også være sagt, at Frank Chr. har ikke monopol på sikkerhedsmæssigt diskutable indfald, læs blot opad og reflekter over hvad min reference til Adam Savage mon hentyder til...  

Et caveat lector er på sin plads, men ultimativt er vi som fornuftsvæsener selv ansvarlige for vore handlinger. 

Det skal du ikke undskylde, vi har alle sammen en mening. Og min er i bund og grund den man ikke bare kan henvise til en pillefødemetode, der godt nok syntes helt i orden i guds eget land, men som giver øjeblikkelig fyringsforbud her i DK hvis en fejer spotter opstillingen, og det med rette hvis jeg spørges.  

Men i guds eget land, der render alle gale folk jo også rundt med våben til selvforsvar, så dem der smutter før tid ved indebrænding, fylder nok ikke så forfærdentelig meget i stattestikken over unødvendige dødsfald.  (En vis form for ironi burde kunne spottes.

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis