Modifikation af gammel Vigas kedel til pilledrift.

I må selv vippe hovedet til venstre, for at opad kommer i den rigtige vej på billederne. Fandends til telefon med æbleskrog på...

 

Den gamle Vigas kedel som jeg beklagede mig over i min aller-første post her får nok nærmest et nyt liv nu som pillefyr.

Nej, det må man nok ikke, Lad det ligge, og tag den diskussion over i "Jura, reglementer og krav" hvor jeg nok skal ignorere den.

Spøg til side.

Man tager en stump glasuld og to skiver af et gammelt skab. Glasulden er bonderøvs-tætning, for brændkammeret er lidt dybere end skabet... Ligemeget. det virker.

Man svejser en herd af gammelt rionet, så det ikke vælter ud med 8mm piller.

Man vipper en 16 kilos pose piller ind, og giver den en tur med gasbrænderen.

Så er der ild nok til at den kan slæbe sig i gang.

 

Fyret kører helt normalt med laddomat (60 gr) og 2400 liter akkumuleringstanke. Fyret laver mere vand end huset trækker, og i og med at det det de første testkørsel, har jeg ikke den vilde ide om forbruget, men det kan ikke være værre end at fyre med brænde, som giver en røggas på 230 gr. For nuværende er røggassen 200 (rettelse: 175 gr efter to timers drift) på pilledrift. Der er ikke andet end hvid vanddamp ud af skorstenen, så jeg tror heller ikke at fejeren vil tude over det. Forbrændingen må være rimelig, for lågen i brandkammeret er den karakteristike gråbrune, som siger at det brænder "pænt".

... ikke bare "yeah", men "HELL, YEAH"! 

 

 

 


"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Update: 17:30
Den har ædt 16 kg piller, og har brændt tilbage, og er ved at tage siderne.



Der bliver ofret en gammel bageplade i stedet.


OBS: Man skal ikke bare hælde piller oveni, og med Adam Savage's udødelige ord: "Am I missing an eyebrow?!"  


"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.

Juraen er der ingen problemer med, da kedlen er beregnet til afbrænding af træ.  

Menn, det er F*****G******** noget dyrt pind du propper i kedlen. Den er jo beregnet til utygget varer.  

Du skal nok ikke forvente din "herd" holder så forfærdenteligt lang tid. 

Du kan fyre med næsten alt i den kedel, selv tørre hestepærer ved jeg er afprøvet med et udemærket resultat og sjov odør.  Andre har prøvet med en blanding af træ og dækstumper. Der er dog ingen af de nævnte brændsler der ligger inden for det juridiske godkendte.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tja.
Nu har jeg købt piller for hvad svarer til en rummeter tørt asketræ. så må vi se om det er nemmere. Hvis prisen pr. glad kone er sammenlignelig så er der indtil videre mindre arbejde med pillerne...

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Skrevet af ChristianV på 18-02-2016 18:15
Tja.
Nu har jeg købt piller for hvad svarer til en rummeter tørt asketræ. så må vi se om det er nemmere. Hvis prisen pr. glad kone er sammenlignelig så er der indtil videre mindre arbejde med pillerne...

Hmm, du inviterer da bare jævnligt koni med en tur ud i stakken.        

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Frank Chr. på 19-02-2016 10:45

Du skal da havde automatiseret påfyldningn af piller - her er lidt lavteknologisk inspiration  https://www.youtube.com/watch?v=3k1ycPqOJL8

Men den fødemetode er bare ikke tilladt her i lille DK. At prakticere det alligevel, vil formodentelig medføre at husets forsikring ikke dækker ved brand eller røggaseksplotion (hvilket hurtigt kan ske med det system). Det skal man lige huske at tænke over før man  ..............  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Var vi ikke enig om at holde juraen udenfor  Men ok så udskifter man da blot en del af føderøret ud med en smelteslange. 

Nu har vejret været mildt idag, og jeg har givet radiatorerne et ekstra nøk opad, og fruens "der er altid så koldt i huset" er forstummet. Jeg har fyret en gang med ca. 20 kg (1½ sæk á 16 kg) og de 2400 liter i akkumuleringstankene er så varme at jeg ikke har lyst til at fyre en gang til, af risikoen for at have 2400 liter kogende vand ved midnatstid...
Det tyder på at et dagsforbrug ligger mellem 20 og 32 kg.

Når jeg tager i betragning, at mit asketræ ikke er det billigste, og at virkningsgraden på piller er noget højere en med træ, er det ikke et urealistisk alternativ at være pillemisbruger.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
@Frank Chr:
Jeg er bekendt med serien, og det var da også med en vis skelen til hans herd at jeg lavede min. Jeg vil anfægte at min metode med at bruge det gamle brandkammer til pillemagasin er magen til, men uden risiko for at ilden breder sig ud af fyret.

 

Det brænder ikke tilbage, føder bålet problemfrit, og kunne nok tage flere piller end jeg kan afsætte varme i huset til.


"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Jeg kan i hvert fald se en kæmpefordel ved sådan en Vigas underforbrændingskedel modificeret til piller - man kan problemfrit afbrænde de absolut ringeste (smuldrige og billige) slavepiller - i modsætning til i de "finere" træpillefyr.
Ps. Hvor mange døgn tager det normalt at fyre 1 rm asketræ af? Og hvad vejer 1 rm.?
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis