Lidt blandet bygge spørgsmål? Vinduer/dør/lister

Hej Alle

Jeg har nogle sprøgsmål som jeg håber på nogle af jer kan svare på...

1) Jeg er ved at montere nye vinduer på den ene side af huset - dog har jeg kun skiftet et, fordi at de mursten som vender ind i vindueshullet er hakket af, således af de kun er en halv eller der under. Nu har jeg skiftet 4 sten til en 3/4, således at vinduet har noget at binde i. Kunne jeg gøre det på en anden måde, evt. med nogle beslag?

2) Jeg har monteret en ny dør indenfor, hvor karmen sidder 99% i vater og lod, men påtrods af det, flugter det øverste hjørne af døren ikke med karmen i låse siden, der er 4 mm imellem?? I bunden er den OK. Hvad har jeg overset??

3) Hvad er vinkelen mellem gerigter og fodlister?

Tusinde tak til de rare mennersker som kan hjælpe mig 


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1. Du kan sagtens sætte vinduer fast i 1/2 sten. Alle ydermure bør være opbygget på den måde at der sidder et stykke flaming0 imellem inder og ydermur p.gr.a. kuldebro. Det stykke isolering gemmes så af vindues rammen. Det medfører at ydermuren oftest er de der 11 cm tyk. 

Du skal sætte kiler under og over vindue yderst i begge sider, så du kan fastholde den i den rigtige position. Lige i hullet, lige langt inde o.s.v.. Husk at måle krydsmålet ( vindue i vinkel) hvis det er oplukkelig vindue, eller det er uden glas isat. Man kan nemt få den presset så ruder ikke kan lukke ordentlig. Er der oplukkelige ruder skal de sættes i og se om de flugter og lukker korrekt. Når du er tilfreds borer du igennem træ og ind i mursten med et langt 5,5 eller 6 mm murbor (afhængig af murstenens hårdhed) så skruer du de moderne karmskruer direkte ind i hullet ( 3 i hver side). De skærer selv gevind i både træ og mursten. Derefter fjernes kiler og vinduet hænger i skruer alene. Du bør skrue i falsen så skruer ikke ses bagefter. Er det et vindue der ikke kan lukkes op må du tage glasset ud.

2. En dør karm skal ikke nødvendigvis sidde i lod. Det skal først og fremmest kunne lukkes perfekt.Og så skal det følge væggens linjer. Jeg plejer at sige at det ikke skal være lige men det ska se ud til at være lige.  

Du følger samme fremgangsmåse som ovenfor. Når du har presset den fast med kilerne, hænger du dørpladen på og ser om den lukker korrekt. Din dør skulle have være længere ind med øverste hjørne eller ud med nederste (eller lidt af hvert) så dørpladen rammer begge steder samtidig.  

3. Det sidste spørgsmål forstår jeg ikke rigtig. Geringt går oftest ned til gulvet og fodlisten ind imod.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik - tak for alle dine svar...

1) Vinduet, når det sidder 5 cm fra kanten, har det kun de sidste 1 - 2 cm mursten at binde i - er det nok?
Det vindue jeg har monteret sidder som det skal Det hele var for at gøre arbejdsgangen lettere for de næste 5 vinduer.

2) Hængselsiden sidder i lod, og bundtræet i vater, og den flugter med muren. Hvis jeg justere karmen i låse sidden, så skal jeg trække den 1 cm ind i rummet, før at karm og dør igen flugter. Efter jeg skrev indlægget har jeg kigget på placering af hængslerne og det ser ud til det øverste sidde et par mm længere ud i rummet end det nederst, de er altså ikke placeret direkte over hinanden.! Kan det være det?

3) Når gerigtet er monteret, og jeg skal til at sætte fodlister på, hvilken vinkel skal fodlisterne skæres i sådan at de følger kanten af gerigtet. Hvis jeg skære fodlisten lige, kommer det til at gabe mellem gerigt og fodlisten.

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
En 1/2 mursten er 11 cm og oftest sætter man vinduer 3-4 cm inde. Men ved 5 cm inde + 2-3 cm inde i falsen kan du få 3 cm mursten tilbage. Og det er tilladt at bore lidt skrå ud så skruen får lidt mere gods. Så længe stenen ikke flækker under boring eller indskruning så holder det. Og du kan jo placere skruer ud for de bedste sten.
2. Du kan justere lidt på "fejlen" i alle hjørner samtidig. Så får du fordelt " fejlen " Skubber man lidt ud i hjørene i hængselsiden giver det også resultat.
3. Jeg kender ikke lige den vinkel, men jeg ville tage et lille stykke og prøve. Stil geringssav på f.eks. 10 grader og se om det passer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
1) super, så slipper jeg for at skifte sten til de nye vinduer.

2) det husker jeg på til næste gang. Jeg må leve med fejlen, da jeg har brugte karmskruer og gasbetonen kan ikke klare flere justeringer. På trods alt, så binder den ikke og lukker/åbner ikke af sig selv.

3) jeg har prøvet med 15 grader, det var et fast interval på kapsaven, og det passede ikke. Prøver igen imorgen, også giver jeg besked når jeg har fundet en vinkel som passer.

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **

Du kan vel også strege vinklen op på et stykke papir, og så lade klingen flugte din streg. Så kommer du tæt på.

Når du har sat alle de andre døre i, og de går som en drøm, vender du nok tilbage til denne. Hvis den er malet kan de gamle skruehuller spartles væk. Så kan man flytte skruerne til et nyt sted. Med de moderne karmskruer er der ingen nåde, de kan ikke justeres på nogen måde. Så det skal være korrekt inden man begynder at bore.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik, 

Jeg hiver lige en gammel tråd frem. 
Er det, du siger, at vinduer kan nøjes med at hænge i karmskruer, således også uden understøtning i form af at stå på sten eller klodser - ergo svæve frit med luft hele vejen rundt om karmen, også bunden? 

ev elmand skrev den 17-02-2016 20:37:29

1. Du kan sagtens sætte vinduer fast i 1/2 sten. Alle ydermure bør være opbygget på den måde at der sidder et stykke flaming0 imellem inder og ydermur p.gr.a. kuldebro. Det stykke isolering gemmes så af vindues rammen. Det medfører at ydermuren oftest er de der 11 cm tyk. 

Du skal sætte kiler under og over vindue yderst i begge sider, så du kan fastholde den i den rigtige position. Lige i hullet, lige langt inde o.s.v.. Husk at måle krydsmålet ( vindue i vinkel) hvis det er oplukkelig vindue, eller det er uden glas isat. Man kan nemt få den presset så ruder ikke kan lukke ordentlig. Er der oplukkelige ruder skal de sættes i og se om de flugter og lukker korrekt. Når du er tilfreds borer du igennem træ og ind i mursten med et langt 5,5 eller 6 mm murbor (afhængig af murstenens hårdhed) så skruer du de moderne karmskruer direkte ind i hullet ( 3 i hver side). De skærer selv gevind i både træ og mursten. Derefter fjernes kiler og vinduet hænger i skruer alene. Du bør skrue i falsen så skruer ikke ses bagefter. Er det et vindue der ikke kan lukkes op må du tage glasset ud.

2. En dør karm skal ikke nødvendigvis sidde i lod. Det skal først og fremmest kunne lukkes perfekt.Og så skal det følge væggens linjer. Jeg plejer at sige at det ikke skal være lige men det ska se ud til at være lige.  

Du følger samme fremgangsmåse som ovenfor. Når du har presset den fast med kilerne, hænger du dørpladen på og ser om den lukker korrekt. Din dør skulle have være længere ind med øverste hjørne eller ud med nederste (eller lidt af hvert) så dørpladen rammer begge steder samtidig.  

3. Det sidste spørgsmål forstår jeg ikke rigtig. Geringt går oftest ned til gulvet og fodlisten ind imod.

 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også