Hvordan fungerer et gasfyr

Googler man på det får man et hav af enslydende artikler op om t det brænder noget gas af som varmer ens vand og radiator vand.

 

Se det kunne jeg godt regne ud :-)

 

Men hvordan virker det sådan helt lavpraktisk?

 

Jeg har et 14 år gammelt fyr af den kondenserende slags.

Det kører sådan set udemærket.

Men ind i mellem kører det et udlufter program. 

ved ikke hvorfor men jeg ved at varmen i radiatorer daler mens det gør det.

 

Der sidder et display som skifter mellem aktuelt tryk og temp på radiatorvand/brugsvand.

 

For det meste viser det enten radiatorvand og dets temp som er sat til max 60 grader.

Bortset fra når det varmer brugsvand så er det der det står.

Når det ind imellem ikke har behov for at varme vand så går det i en form for vente position.

 

Men en gang i mellem er det som om det venter for længe og temp. falder til 33 grader hvor brænder så tænder.

Nogen gange kan det ikke finde ud af det og udlufter systemet hvilket kan tage mange minutter.

 

Hvad er egentlig normalt at radiatorvand skal falde i temp før brænder tænder og varmer det op til 60 grader elller hvad man har sat det til?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For at kunne give et ordentlig bud, ud over at det varmer vand op, kunne det hjælpe hvis du kommer med type og fabrikat. samt om der er en styring der har udeføler.
Det lyder som om der er varmtvandsprioritering.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Udluftning er noget det gør før start, for og få evt. overskydende gas ud.
Læste lige en anden tråd.

Har jeg ret i at temp i display , som jeg selv kan justere op og ned, er den temp kedlen varmer vandet op til.
Den som bør være 60 grader for at undgå kalk i sytem?

Fremløbstemp. Er noget andet og justeres andet sted og den kan i princippet godt nøjes med at være 40.

Jo lavere fremløb jo længere tid er der i mellem at kedel behøves at tænde og få temp op på 60 igen?

Fremløb er så justeret af udeføler.

Eller er jeg helt forkert på den?

Jeg oplever ind imellem at fyr går i en fejlkoder som betyder at returvand er for varmt.

Min gasmand siger vi skal skrue højere op for radiatorer.
Men det giver jo ikke mening at gøre det da vi så får det varmere.
Eller det her at udeføler burde justere...?

Jeg synes det er lidt forvirrende :-)

I styring på ATAG fyr (den jeg kan finde) er der en fejlmeddelse når trykket kommer under 1 bar. Så går fyret 20% ned i ydelse. Kommer det under 0,7 bar stopper det, og når så tyrykket igen er ok starter der et udluftnings progarm der tager ca. 7 minutter. Måske er det manglende tryk der driller dig. Det skal være på 2,0 - 2,5 bar.

Så i 1. omgang sørg for at tryk er ok.

Hvis du skal have en detaljeret forklaring på hvordan fyret virker, så må du ind i manualen. Men jeg kan dog godt give en overordnet forklaring.

fyret består af 5 hoveddele. En gasbrænder, - varmekedel, -kondenserings køler, - varmvamdsbeholder og styring.

GASBRÆNDER er næsten som en udvidet gasapparat som på komfuret. Der er en hel del der skal kontrolleres, for at  forhindre at der sker ulykker. Blandt andet skal der være træk i skorsten, er der lukket op for gassen skal flammen kontrolleres. Når der skal startes begynder blæser at køre i en tid for at blæse evt. gas og røg ud af brændkammeret.

VARMEKEDEL Er den som radiator vandet kommer ind igennem. Den ligger naturligvis lige over flammerne, for at blive varmet op.

KONDENSERING. Røggassen kommer op på over 100 grader og når gas afbrændes dannes en masse vanddamp. Ligesom det køler når vand fordamper, så vil vanddamp der fortættes / kondenserer indeholde en masse energi. Derfor udnytter man den kolde retur vand til at køle røgen ned. Det øger fyrets virkningsgrad væsentlig.

VARMTVANDSBEHOLDER, Er et lager af varmt vand så du har noget at tage af. Den opvarmes typisk til 60 grader. Fyret har sikkert varmt vands prioritering. Det betydr at den lukker af ud til radiatorer, for at alt energien kan komme i vvb når du bruger varmt vand. Du når ikke at opdage at radiatorer bliver kolde i den tid,

STYRING binder så det hele sammen. Den måler temp udenfor, vandtemp. i vvb. radiatorvand m.m. og laver så en fremløbstemperatur der svarer til det behov som du/huset  har. Hvis det er lunt i vejret er den måske på 35 grader, og er det koldere nå den være højere. ( forhold imellem inde og udetemp er det man kalder varmekurve. Men når den skal producere til varmt vand stiger det til din kedeltemperatur.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Lige en kommentar til det varme vand. Kalken udfældes ved en temperatur over 53-55 grd. C. Så, hvis du vil undgå kalkudfældning, skruer du din varmtvandstemperatur ned til lidt under 55 grd.C.


fase

Det er kun når du bruger varmt vand at kedlen kommer op på >kedeltemperatur<

Fremløbstemperatur kommer som en udregning af inde temp. og udetemp. Hvordan de 2 vægtes kommer an på din varmekurve, som du kan indstille i styring. Det ér individuelt afhængig af hvor meget dit hus er isoleret. Altså hvor stor indflydelse kulden udenfor har på din temp. indendørs.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej eb. Du har helt ret med aftag og tryk.
Mit tryk er på 2.2
Jeg oplevede dog en periode at det faldt drastisk til under 0.7 og troede ekspansion beholder var gået.
Men der var luft i den sagde gasmand.
Så trykket har været fint siden.

Mange tak for den fine gennemgang.

Jeg synes nu at mit varme vand varmes til 80 grader.
Display viser i hvert fald 4 /83 hvor 4 betyder det er varmt vand.

Radiatorvand viser display med et 3 tal og kører op til lige under 60 grader.
3/57 står der typisk.
Har jeg ret i at det ikke har noget med fremløbstemp at gøre og kun hvad vand i kedlen er?

Som jeg forstod på min gasmand så just. Man fremløb et andet sted.
Der var ikke nogen temp. Men et tal som stod på 1.2.
På grund af de fejl jeg fik med for varmt returvand sagde han at jeg skulle prøve at sætte tallet lidt ned.
Så just. Ned til 1.1 og synes det virker bedre.

Så er du jo på rette vej. Jeg tror at det netop er varmekurven du er inde at pille i. Jeg ville prøve med en tak længere ned, og så se virkningen. Du kan jo altid gå tilbage hvis i fryser eller der er andet der sker. Det er vigtig for økonomien at returvandet ikke er for varmt, når vi taler om kondenserende fyr. Så kan man få næsten alt spildenergi ud af røgen eller rettere dampen når vi taler gasfyr.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I huse, der ikke er vindfølsomme, kan man lade varmekurven styre det hele og have radiatortermostaterne stående helt åbne. I hvert fald i princippet.
Mit hus er relativt nyt og meget tæt, og her er det alene varmekurven der holder styr på varmen. Eneste undtagelse er, når solen brænder ind og får temperaturen i alrummet for højt op.
Er ens hus vindfølsomt, så kan man ikke lave det på den måde, men er nødt til at have radiatortermostaterne til at lukke når der er varmt nok, så der på den måde er lidt overskud til at holde temperaturen på de blæsende dage. Som EV skriver ovenstående er det en stor fordel for økonomien, at temperaturen er så lav som mulig for at kondensere mest muligt vand/damp.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis