kan LED lyskilder i en emhætte til halogen give problemer?

Hjælp, i min spareiver har jeg uden at skænke det en tanke udskiftet 4 små halogenpærer, gu10, til 4 ditto Led kilder fra Ikea. Virkede fint i ca. 10-15 minutter, hvorefter både emhætte og lyskilder er døde.

emhætten er en frithængende thermex ronda oval fra ca. 2007, hvor motoren sidder på loftet.

Sikringerne er selvfølgelig i orden og jeg har prøvet reset-kontakten inde i emhætten.

hvor skal jeg starte fejlfindingen?

mvh.

Keld

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet at montere de gamle pære igen?
Sluk evt for strømmen i 5 - 10 minutter, måske det hjælper hvis der er noget elektronik i...

Vi prøver igen, i morgen --
Vores Thermex emhætte har indbygget lysdæmper - det har din sikkert også. Når man holder tænd/sluk-knappen nede, så dæmpes lyset.

Ikke alle LED-pærer kan bruges sammen med lysdæmper og andre kan kun bruges med udvalgte modeller.

Mit gæt er, at du skal bruge nogle andre end dem fra Ikea eller slet ikke kan skifte til LED i emhætten.

En anden ting: Husk at farvegengivelsen på LED typisk er dårligere end halogen og dagslys. Det er især vigtigt i emhætten, for med nogle middelmådige LED'er vil du faktisk ikke kunne se farven på bøfferne rigtigt. Og det er jo en ganske alvorlig sag

Gå efter høj Ra-værdi.

Mvh. AllanE
Skrevet af AllanE på 18-02-2016 08:57


En anden ting: Husk at farvegengivelsen på LED typisk er dårligere end halogen og dagslys. Det er især vigtigt i emhætten, for med nogle middelmådige LED'er vil du faktisk ikke kunne se farven på bøfferne rigtigt. Og det er jo en ganske alvorlig sag

Gå efter høj Ra-værdi.

Fuldstændig korrekt 

Jeg udskiftede med det samme de medfølgende LED-lyskilder ( GU10 ) i min nye emhætte - de var nærmest grønne i lyset 

Nu satte jeg nogle varmhvide COB ( 2700K ) i med Ra-værdi over 90 og farven er god på bøfferne igen 

Egentligt utroligt at man leverer en ny emhætte med så dårlige LED ( vil tro Ra lå og rodede noget under 80 ) - fabrikanten ved jo hvad en emhætte typisk bruges til 

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis