Egetræ Planke med huller / insekter

Hejsa allesammen,

Jeg har for ikke så længe siden købt mig en ege planke (fik jeg fortalt af sælger, men er ikke sikker?) som skulle bruges til barbord/højbord.
Men nu har jeg så opdaget at der er insekter/biller i træet, altså små huller i kanterne hvor der af og til kommer "savsmuld" ud, som ligger sig på mine barstole. Jeg kan forestille mig at der er en form for borebiller i træet?
Jeg lagde godt mærke til hullerne da jeg købte planken, men tænkte ikke videre over det, men nu kan jeg se at der altså stadig er liv og aktivitet i planken.

Hvordan slipper jeg af med dem? inden de æder hele planken, eller resten af min stue? 

Jeg har vedhæftet lidt billeder, så jeg håber i kan hjælpe mig, så jeg kan blive klogere på hvad det er og hvordan jeg eventuelt kan slippe af med dem!

 

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Eneste rigtige løsning er Protox

forbrug pr kvm ca 0,25-0,5 liter. Det kan være afgørende at få det behandlet meget hurtigt, da billerne kan flytte til andre steder. For nyligt har jeg solgt 80 liter af dette produkt, da en kunde havde fået billerne ind i hans hus, et bindingsværks hus.

http://protox.dk/protoxinsekt.html

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Tak for svaret!
- det lyder som en ret nem løsning, det er dog lidt dyrt. Er Aquaperm ligeså godt?
http://www.gori.dk/produkter/traerestaurering-og-behandling-af-insektangreb/gori-stop-insekt-aquaperm

Det skal selvfølgelig være noget som ikke er for giftigt, da vi tit sidder og spiser ved bordet også.

Du bør nok lægge mærke til at >Robert8900-5< tydeligvis selv er forhandler af det anbefalede produkt.

På Bolius er der artikler om skadedyr. Her skrives at det kan drysse ud af huller selv om  borebiller ikke er aktive mere. Og at de dør hvis træet kommer ind i tørre og opvarmede rum. Man kan kun tjekke aktiviteten ved at se om der kommer nye huller.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svaret!
Her for et par uger siden støvsugede jeg planken med en kraftig støvsuger i kanterne.
Så det lyder mystisk at det stadig kan drysse ud, men det kan selvfølgelig godt være.

Jeg vil lige holde øje, ellers må jeg jo bare behandle planken alligevel for at være sikker
Helt rigtigt Ev elmand. Der hvor jeg arbejder sælger vi også skruer, træ, fugemasse og andet. :-)
Det betyder blandt andet at jeg kender en del produkters egenskaber, og risikoen ved at undlade behandling.
Risikoen her er at det spreder sig til andre møbler og boligdele.
Det er muligt at man fjerne dem med støvsuger høj varme og lidt fugtighed, men hvordan skal man finde ud af om de er flyttet til et andet møbel, gulvbrædder osv.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også