Fuldspartle træpaneler

Hejsa,

Jeg håber der er nogen som kan komme med lidt input til et projekt jeg har.

Vi har en gang med hvidmalet savsmuldstapet. Dette er ikke specielt kønt da det er revnet flere steder i toppen grundet en loft renovering noget tid tilbage. Jeg kan så se at inden under tapetet er der pudset og inde under pudsen er der nogle træpaneler ala dem her :http://dbastatic.dk/pictures/pictures/7c/0f/95d2-7b7a-4c5a-9243-f3a7e0a483d6.jpg?preset=vipgalleryprimary
Dog noget bredere, nok ca. som en gipsplade.
Da vi muligvis skal lave det helt om, om nogle år grundet et andet projekt har jeg ikke tænkt mig at bruge oceaner af hverken tid eller penge på det. Jeg vil "bare" gerne opnå flade, pæne vægge uden de store dikkedarer.
Da jeg kan se at der er pudset på selve panelerne og tapeten sidder afsindigt godt fast er min tanke ganske enkelt at bruge samme løsning. Få alt tapeten af også få fuldspartlet, slebet også filtet og malet. Forholdvis nem løsning i forhold til at sætte nye pladebeklædning op og det har jo beviseligt virket fint. 
MEN, jeg snakker så med en maler og han siger han er i tvivl om alm. sandspartel vil binde ordentligt på sådan nogle plader/paneler, da han aldrig selv har prøvet det.
Når jeg kigger på den puds der sidder der ligner det fuldstændigt alm. sandspartel men det kan jo sagtens være et produkt som minder om det.
Ergo er spørgsmålet om der findes nogle produkter som vil være bedre egnet? Jeg har godt set træflex men det bliver en ret voldsom omgang hvis man skal købe de små tuber til så mange kvadratmeter.

Nogen idéer?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til

Du kan godt spartle oven på "bodega plader" men det er noget juks.

Du skal sikre dig at de plader sidder ordenligt fast på væggen, for du hænger trods alt en del kilo op på dem når du spartler. 

Jeg har spartlet oven på sådanne plader i min kælder (fordi jeg var doven)...Væggen er dog ikke ret bred så derfor var jeg ikke så nervøs.

Jeg har lavet sådan noget "tilfældigt"mønster, for at skjule de "riller" i pladerne. Dette billede er så før det blev malet hvidt.  
 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Henrik,

Jeg er helt med på at det ikke er optimalt, men i og med det jo tydeligvis fungerer på nuværende tidspunkt er jeg ikke så bange. Jeg ved selvfølgelig ikke om savsmuldstapetet skjuler nogle revner, men jeg har gået efter og kan ikke se nogle steder der er problemer.
Og jo vil selvfølgelig sikre mig at pladerne sidder ordentligt fast. Jeg er ikke bleg for at bruge lidt skruer på det.

Men har du brugt almindelig sandspartel til din væg? Og hvad har du gjort udover at spartle? Filtet og malet? Tapet? Ingenting? Hvordan er resultatet idag, er der revner i spartlen?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg har brugt almindelig sandspartel (en rest fra et stueprojekt) og har bare "klasket" det direkte oven på bodegapladerne, der dog var malede af den tidligere ejer.
Jeg har bare malet direkte oven på spartlen, men min formål er også et få væggen til at se mere rustik ud.
Der er ikke opstået revner, så indtil videre holde det fint.

Her er et billede efter jeg havde malet væggen, inden jeg har malet døre og gericther.  

På den anden væg har jeg "hygget" mig og lavet en "kampestensvæg"  også af spartelmasse   

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det ser sku fedt nok ud. Og hvis det ikke slår revner så er det jo vejen frem. Måske jeg bare skal prøve med sandspartel.
Men overvej lige, om du ikke lige så godt kunne hive pladerne og dermed har en "glat" væg du spartler på.
Det var helt almindelig at de plader blev limet op, så de sidder typisk ikke vildt godt fast.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har også spartlet bodegavægge med sandspartel, det gjorde jeg i vores sommerhus, kunne ikke rigtigt se der var nogen grund til at pille dem ned og de sidder stadig ganske fint og er helt plane. Derudover ville fodpanelerne heller ikke passe helt i hak, væggen bliver jo alligevel små 4mm smallere

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Når jeg har været igang med noget sådant "tvivlsomt" har jeg blandet noget betonbinder og undertiden også kakkelfix i pudsen, så den er blevet mere fed og klæbrig, og så er det lykkedes ganske glimrende.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også