Oliefyr og meget luft i radiatorerne ! (Billeder)

Hejsa. Har mig et hus med oliefyr og er ret ny indenfor netop dette !
 I løbet af vinteren er det ligesom blevet værre og værre med luft i radiatorerne - DOG kun de 2 stk. jeg har i stuen og 1 i soveværelset, i et andet mindre værelse køre den perfekt og der er intet luft og den bliver varm over det hele.Efterhånden er det kun i bunden de bliver varme de andre og åbner jeg for udluftningsventilen fiser der luft ud i 20-30 seks og så stopper det bare og der er stadigvæk mega meget luft i dem og det ændre så og sige ikke på varmefordelingen.
 Åbner jeg ventilerne igen 10-20 min senere sker det samme - Lidt luft ud, og så ellers intet.

 Der er 2 bar tryk på anlægget, så det undre mig lidt.
 Der kommer dog noget vand ud sådan løbende ved oliefyret (se billeder) Ved ikke om det er når jeg lufter radiatorerne ud eller ?............

Help, det er ret koldt for tiden

 

De demonterede rør på et af billederne er afmonterede radiatorer og hanerne er lukket selvfølgelig
 

 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan se du har trykexpangtion på anlæget (den røde runde ). Så undre det mig såre du hævter og have 2 bars tryk og radiatorene fuld af luft. Når du lufter ud på den måde du beskriver skulle dit manometer meget gerne vise meget nær 0 bar, ellers er det defekt.

Den første betingelse for du undgår luft i anlæget, vil formodentelig være du finder ud af hvor lækken er og få den tætnet. Det burde være rimeligt nemt ved og køre fingeren under røret og mærke hvor der er vådt. Utætheden vil være det højeste sted hvor der er vådt.

Umiddelbart ser det heldigvis ikke ud til at det er din kedel der ........, efter billederne og dømme, men det kan snyde når du viser en masse billeder fra samme vinkel. 

Udluftning skal altid ske med slukket cirkulationspumpe og med et tryk på anlæget, der mindst modsvarer højeste højden på/i anlæget. 

Pøj pøj med fejlfindingen.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Du skriver at radiatorerne kun bliver varme i bunden. Det tyder på, at vandet løber den forkerte vej, men prøv at lufte ud flere gange, og se om du kan få gang i systemet. Det vand, der ses løbe ud ved kedlen, kunne komme fra sikkerhedsventilen på dit varmesystem. Når du lufter ud burde trykket falde lidt, hvis det falder meget kan det skyldes en defekt ekspantionsbeholder.

Er det billede af PEXrørene forsyningen til radiatorerne, for så ville det være en smal sag at bytte om på til- og retur på en af de fejlramte radiatorer.


fase
Fik tjekket en manual og diagrammet i oliefyret og til/fra sidder rigtigt.
Dobbelt tjekkede og fulgte tilgangen til den radiator der køre perfekt og tilgangen til de 2 der ikke gør og de køre i samme fordeler.
Trykket står og variere meget, da jeg tjekkede da jeg skrev indlægget var det 2 bar, da jeg var nede og kigge lidt på det var det 3 bar og da jeg tog endnu et billede var det 2,5 - Men det var stået og svinget meget altid....

Ved ikke om i kan få noget ud af de nye billeder - Ellers må jeg jo snart have fat i en der kan servicere mit oliefyr Det var da bare lige forsøget værd på forummet først.
http://i633.photobucket.com/albums/uu58/Occidio666/2016-02-17%2019.10.32.jpg
http://i633.photobucket.com/albums/uu58/Occidio666/2016-02-17%2019.09.38.jpg
den slange der og de 2 haner er koblet sammen (Den ene åben og den anden lukket) Det er retur
http://i633.photobucket.com/albums/uu58/Occidio666/2016-02-17%2019.09.26.jpg
Diagram
http://i633.photobucket.com/albums/uu58/Occidio666/2016-02-17%2019.08.42.jpg

Nååå, så varierer anlægstrykket også temmeligt meget. Når det er tilfældet, er der en meget stor chance for at expangtionsbeholderen (den røde runde) har mistet trykket eller membramen  i den er defekt. Du kan nemt tjekke expangtionsbeholderen ved og slå på den med skaftet af en stor skruetrækker. Leverer beholderen en dump lyd er beholderen defekt/mangler fortryk. Normalt vil det betyde beholderen skal skiftes.  Samtidig vil overtryksventilen højst sansynligt give vand når trykket kommer over 2,5 bar.

Du kan selv skifte expangtionsbeholderen hvis du er lidt fingernem og kan pakkenoget rørgevind. Men brug fehår og paksalve. Det hvide fuskertape duer ikke i længden idet det plejer og blive utæt igen.

Prøv også at find ud af hvor vandet kommer fra og lav et billed af delen. Det vil kunne give et meget bedre billed af hwass der ......................... 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Så er fejlen løst - Hvis nogen skulle have interesse for det eller nogen andre have lignende problemer og falde over denne tråd så kan jeg da lige vise hvad der var galt - Doh ?

http://i633.photobucket.com/albums/uu58/Occidio666/2016-02-17%2008.05.04_1.jpg

De 2 haner der er rammet ind på billedet har jeg prøvet at dreje lidt på sådan løbende, synes ikke rigtigt der skete noget og aner jo intet om det - Drejede så på begge 2 og så lød det som når en opvaskemaskine tager vand ind. det væltede ind med vand i fyret og til sidst begyndte der er komme vand ud af den blå hane som er vist i samme cirkel - en form for overløb ??? Det stoppede ihvert fald igen.
Det var så også den blå hane der hele tiden har lavet en våd plet på gulvet.

Nu er de knaldende varme hele vejen igennem mine radiatorer og jeg kan udlufte dem helt så der kommer vand ud. Tja man lære jo noget nyt hver dag

Hmm, har fyret indbygget varmtvandsbeholder (VVB) ? - og i så tilfælde er de 2 rør som forsvinder ind under siden til venstre henholdsvis koldt vand frem til vvb og varmt brugsvand frem til vask, bruser osv. ?

For i så tilfælde må dine 2 haner kun være åbne mens du fylder vand på anlægget, - resten af tiden SKAL de være lukkede, da du ellers har åben forbindelse mellem drikkevandsforsyning og kedelvand, hvilket er strengt forbudt og også uhensigtsmæssigt, da du kan få sort kedelvand i din bruser 

Skrevet af djaydjay på 01-03-2016 19:56

Hmm, har fyret indbygget varmtvandsbeholder (VVB) ? - og i så tilfælde er de 2 rør som forsvinder ind under siden til venstre henholdsvis koldt vand frem til vvb og varmt brugsvand frem til vask, bruser osv. ?

For i så tilfælde må dine 2 haner kun være åbne mens du fylder vand på anlægget, - resten af tiden SKAL de være lukkede, da du ellers har åben forbindelse mellem drikkevandsforsyning og kedelvand, hvilket er strengt forbudt og også uhensigtsmæssigt, da du kan få sort kedelvand i din bruser 

Det er store spørgsmål til mig som ikke ved det helt store Men jo vil jeg umiddelbart sige, der er en 80 liters varmtvandsbeholder i OG hvis jeg sætter fyret på "sommer" indstilling så virker radiatorerne ikke men den laver stadigvæk varmt vand til brus/brugsvand. så gætter på det er 2-delt ?
 Ved ikke om det gik tabt men åbnede jo og lukkede vand i radiator systemet, som den tydligvis manglede, og så drejede jeg begge haner igen. Det er vel helt ok ?
 Det er også umuligt at have dem åbne fordi det begyndte at fosse ud af den blå "ventil?" , stoppede først da jeg lukkede igen.

 

 

Godt så  

Vandpåfyldningen er måske ikke helt efter bogen, forstået på den måde, at du bør gøre det udfra tryk på dit manometer og ikke indtil at det kommer ud af overtryksventilen. 

Men det allervigtigste er jo der er varme på 

Skrevet af djaydjay på 01-03-2016 20:41

Godt så  

Vandpåfyldningen er måske ikke helt efter bogen, forstået på den måde, at du bør gøre det udfra tryk på dit manometer og ikke indtil at det kommer ud af overtryksventilen. 

Men det allervigtigste er jo der er varme på 

Heh ja okay, det virker mærkeligt kan jeg så godt se, men kan det ikke være at luften i systemet er med til at bibeholde trykket ? Så selvom det er halv luft halv vand så er der stadigvæk 2,5 bar f.eks. Det er ihvertfald tilfældet, nu hvor jeg har luftet alle radiatorer ud, fyldt mere vand på så det igen kom ud af overløbsventilen ligger den stadigvæk stabilt på ca. 2,5 bar
 Men som du siger ,det virker og jeg er nærmest lykkelig

 

 

 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis